Menu Zavřít

Bezedný kredit na černo

2. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Karta Centurion je jenom pro ty, co se nebojí utrácet

Peter H. Shankman ve svém tričku a džínech rozhodně nepůsobí jako nějaký rozmařilec. American Express ale ví své. Když nedávno Shankman zavítal do butiku Giorgio Armani na newyorské Páté avenue, prodavači ho zpočátku pohrdavě přehlíželi. „Neuvěřitelný obrat v jednání“ ale nastal u pokladny, když tento jednatřicetiletý novinář, jehož kontakt pro článek BusinessWeeku poskytl AmEx, vytáhl svou černou kartu zvanou Centurion Card. V červnu zas jistý pokladník v řetězci s elektronikou RadioShack kartu odmítl, neboť se domníval, že je falešná. „Věřte mi a protáhněte ji čtečkou,“ vzpomíná generální ředitel společnosti Geek Faktory zabývající se marketingem a stykem s veřejností, „S touhle věcičkou bych si mohl koupit tryskáč.“
To je sice možná trochu přehnané tvrzení, ale černá karta American Express je rozhodně „ta pravá“ karta pro ty, kdo se nebojí utrácet. Centurion byla zavedena koncem roku 1999 a nabízí se pouze zákazníkům, kteří utratí nejméně 150 tisíc dolarů ročně na jiné karty AmEx a navíc splňují další požadavky. Vybraní majitelé karty platí roční poplatek ve výši dvou a půl tisíc dolarů, zatímco před dvěma lety platili pouze tisícovku.
Ačkoli AmEx neinvestoval do reklamy zhola nic, někteří potenciální zákazníci se mohou přetrhnout, aby dostali to, co považují za povinný symbol společenského postavení. Skládají dokonce básně v naději, že obhájí svůj nárok. Jiní slibují, že zaplatí poplatek,a přísahají, že kartu nebudou používat – chtějí se jí pouze chlubit. „Každý týden mi telefonují a píší i významní lidé a žádají mě o tuto kartu,“ uvádí Alfred F. Kelly Jr., šéf oddělení spotřebitelských karet AmEx.
Jejich jména ale nesdělí. AmEx ve skutečnosti záměrně vytváří kolem líbivé karty dojem tajemství a takové údaje, jako je počet karet v oběhu, drží pod pokličkou. Analytici uvádějí, že AmEx vydělá na marketingovém šumu a poplatcích mnohokrát víc, než kolik utratí na výhodách pro držitele černé karty.
Není proto divu, že se objevili různí imitátoři. V dubnu uvedla na trh společnost Merrill Lynch & Co. společně s MBNA černou kartu Visa s kreditním limitem do 250 tisíc dolarů. Karta nabízí bonusové body, jež lze použít k zaplacení makléřských poplatků nebo noclehu v hotelu Ritz. „Cílem nebylo nabídnout napodobeninu,“ říká Peter Barsoom, ředitel kartových plateb ze společnosti Merrill Lynch. „Naši klienti jednoduše potřebovali mít v peněžence nějakou lepší kartu.“ J. P. Morgan Chase & Co. také chystá svou vlastní verzi. Její prezident a ředitel Jamie Dimon tvrdí: „Možná to zkusíme trumfnout.“
Mezi základní služby spojené s kartou Centurion patří osobní cestovní poradce a osobní asistent čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnu. Kromě toho je možné téměř cokoli. Máte náladu vyrazit o půlnoci na nákupy do obchodního domu Bergdorf Goodman nebo Saks Fifth Avenue? Žádný problém. Letět do ciziny v první třídě? Vezměte s sebou kamaráda a druhá letenka bude zdarma.
Královské zacházení často vyžaduje důkladné plánování. Jistý pracovník AmExu zorganizoval večírek pro 25 lidí, jehož součástí byl čtyřdenní výlet s ubytováním v jedenácti luxusních apartmánech, cesta soukromým tryskovým letadlem a osobní setkání s majitelem basketbalového týmu Sacramento Kings. Účet činil přes tři sta tisíc dolarů.
Jak si vlastně Shankman, jenž tvrdí, že jeho firma neměla s AmExem žádné obchody, zasloužil svou kartu? Poslali mu ji na základě výdajů za cestování a zábavu, které mu naskakují, když hostí své klienty. Karta přišla v prosinci společně s 43stránkovým manuálem. Nedávno potřeboval Shankman udělat dojem na kamaráda a snažil se rezervovat stůl v extrémně žádané restauraci Spice Market na Manhattanu, obsazené nadlouho dopředu. Zatelefonoval svému asistentovi. „Za půl hodiny to bylo vyřízené,“ říká Shankman. Členství má vskutku své výhody.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Zuzana Suchá, LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?