Menu Zavřít

Bezhlavě za hranice

8. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Výrobci autodílů

bitcoin_skoleni

PRAHA (tpk) - Tlak automobilek na přesouvání výroby do zahraničí ovlivňuje čím dál více také dodavatele. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu specializovaného týmu pro automobilový průmysl u poradenské společnosti KPMG, provedeného mezi 131 výrobci autodílů z celého světa.
Automobilky po svých dodavatelích požadují, aby operovali globálně a minimálně vlastnili závod v Severní Americe, Asii a Evropě kvůli jednodušší logistice. Dalším faktorem, který nutí výrobce autodílů přesouvat alespoň část produkce do zemí s nižšími náklady, jsou ceny požadované odběrateli. Z toho ovšem plyne větší riziko spojené s vhodným výběrem místa pro vybudování závodu. Pouze šestnáct procent respondentů uvedlo, že zaměstnává specializované odborníky na vyhodnocování příležitostí a rizik zahraničních investic. „Každá investice v nové lokalitě je riskantním podnikem, zejména pro společnosti střední velikosti, a jakékoliv selhání může ohrozit výkonnost firmy,“ tvrdí Andreas Dressler z německé pobočky KPMG a spoluautor výzkumu, „Čas a náklady potřebné pro založení továrny v zahraničí bývají často podhodnocené.“
Průzkum uvádí, že výrobci autodílů často nevěnují pozornost spolehlivosti dodávek energie, síle odborů, disponibilitě pracovních sil, místní mzdové hladině či kvalitě potenciálních místních subdodavatelů. Přestože polovina dotazovaných firem uvedla, že v uplynulých pěti letech nejméně jeden závod uzavřela, jen málo z nich bere v úvahu možnost, že by v budoucnu zahraniční výrobu omezili nebo likvidovali, a jaké by to znamenalo výdaje. „Vzhledem k logistickým a nákladovým rizikům, které se objevují jak při zakládání, tak při rušení továren, je tento přístup krátkozraký a velmi riskantní,“ říká Dressler.
Nejperspektivnějším místem pro automobilový průmysl je podle KPMG v současné době Slovensko. Mzdové náklady jsou po Rumunsku s průměrným hodinovým platem tří eur druhé nejnižší v Evropě (v Česku to je přes čtyři eura), daňová zátěž na Slovensku nepřekračuje průměr regionu, pro zemi hovoří její geografická poloha i skutečnost, že by se v roce 2007 měla stát světovou jedničkou v počtu vyrobených vozů na obyvatele.

  • Našli jste v článku chybu?