Prodej značek DaimlerChrysleru je otevřený
Dění v Investiční a Poštovní bance neohrožuje jen akcionáře tohoto finančního ústavu, ale také automobilový holding Truck International. Banka totiž měla být pro bývalý Liaz zachráncem, který najde zadlužené firmě zahraničního investora. Na začátku roku se dokonce zdálo, že by její dvouleté angažmá mohlo skončit úspěchem. Bankovní dům totiž naznačoval, že o automobilku mají zájem tři zahraniční investoři a že jednání spějí ke slibnému závěru. Obdobné naděje šířil i většinový akcionář Truck International, Škoda Plzeň. Na jaře se ale ukázalo, že o předlužený holding, který sdružuje čtyři firmy, v nichž pracuje celkem 1430 lidí, není zájem. IPB po marných pokusech získat strategického partnera byla ochotna dokonce přistoupit na zdánlivě jedinou cestu, jak získat alespoň nějaké peníze – prodej ochranných známek Škoda (nad 3,5 tuny), Škoda–Liaz a Liaz i výrobních práv k nákladním autům. Ztratila by rovněž práva k výrobní dokumentaci a také další aktiva. S IPB padá naděje. Na scéně se totiž objevil německo–americký koncern DaimlerChrysler, který by zřejmě rád prodával své mercedesy na východních trzích za nižší cenu pod méně exkluzivní značkou. Takovou mohl být právě Liaz. Cena známek a práv měla podle dostupných informací činit pět milionů dolarů, tedy zhruba 200 milionů korun. Tyto peníze by pomohly zaplatit obrovité dluhy holdingu. Postup IPB ale vyvolal nevoli mezi zaměstnanci automobilky. Koncem května předseda odborových organizací skupiny Truck International Luboš Třešňák nazval připravovaný prodej tunelováním. Tvrdil, že ani jeden ze závodů holdingu by nebyl schopen po prodeji značek podnikat. Odboráři prý měli také informace, že DaimlerChrysler nehodlá přesunout do Čech výrobu. Následovala série jednání mezi odbory a představiteli Škody Plzeň, která zamýšlenou transakci zbrzdila. Nakonec do IPB nastoupil nucený správce. Jaká bude nyní budoucnost Truck International? Je to na ČSOB. „Myslím, že se s příchodem ČSOB do Investiční a Poštovní banky nic nezměnilo, říká mluvčí zbytkového podniku Škoda Plzeň David Vandrovec. Domnívá se, že možnost prodeje značek a práv do zahraničí zůstává otevřená. Zdroj z IPB, který nechtěl být jmenován, tvrdí, že situace Truck International není růžová: „Kdo ví, kdy se pánové z Československé obchodní banky k problému dostanou. Mají teď jiných starostí dost. Pokud se ale situace zadluženého holdingu rychle nevyřeší, bude nucen sám na sebe prohlásit konkurs. Ztráta holdingu ve výši 2,3 miliardy korun už totiž převýšila základní jmění. Truck International zatím drží nad vodou stát. Hlavní akcionáři – Škoda a Konsolidační banka – totiž uzavřeli dohodu o postoupení pohledávek za 785 milionů korun. Tento postup má hrozbu konkursu odvrátit. Navíc podstatnou část ztráty, která ještě na začátku letošního roku dosahovala 2,315 miliardy korun, uhradila firma dvojím snížením základního jmění z 1,916 miliardy korun na současných 95,8 milionu. Pomůže tendr? Liaz vyráběl v osmdesátých letech ročně osmnáct tisíc nákladních vozů. S Mercedesem se vedla neúspěšná jednání již počátkem devadesátých let, už tehdy však odborníci upozorňovali na skutečnost, že na evropském trhu nákladních automobilů nabídka vysoce převyšuje poptávku. Loni ale holding prodal už jen 138 aut a pro letošní rok počítá s montáží 500 vozů. Je zřejmé, že v Evropě má minimální podnikatelský prostor. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek jednoznačně potvrzuje, že situace Truck International je v porovnání s ostatními výrobci nákladních aut nejhorší. „I Tatra má lepší pozici, mimo jiné proto, že její vůz je víceúčelový, říká Šípek. Nadějí by pro Truck International mohly být snad jen vyhlášené veřejné soutěže v České republice, Maďarsku a Polsku na automobily pro údržbu silnic. Dohromady má jít zhruba o osmnáct tisíc vozů. Tyto tendry byly také hlavním trumfem při vyjednávání IPB se zahraničními partnery – už letos chce česká Správa silnic odebrat prvních šedesát automobilů. A vláda již dříve prezentovala, že podpoří domácí výrobce, a splní–li podmínky, dá především šanci domácím automobilkám. Truck International sdružuje čtyři podniky – Škodu Mnichovo Hradiště, Škodu Motory, Škodu Liberec a Škodu Mělník. Důrazným zeštíhlením projde v letošním roce především montážní závod Škoda Mnichovo Hradiště, který celou skupinu dostává do ztrát. Podle předběžných výsledků hospodařila loni skupina s provozní ztrátou 222 milionů korun při tržbách 751 milionů. Majoritním vlastníkem společnosti je Škoda, a. s., s 52,42 procenta akcií, zbytek připadá na státní Konsolidační banku.