Z pozice šéfa Amazonu odešel Jeff Bezos teprve před necelými třemi měsíci. A přestože patří mezi nejbohatší lidi světa a mohl by si v klidu užívat zaslouženého odpočinku uprostřed nějakého tropického ráje, zdá se, že i „v důchodu“ pracuje ostošest. Tvrdí to alespoň jeho kolegové z Blue Origin. Právě tato vesmírná firma, kterou založil před dlouhými jednadvacet lety, se nyní dostává do popředí jeho vlastního zájmu.
Dříve se své washingtonské společnosti věnoval jednou týdně, a to ve středu odpoledne. Nově si na ni však vyhrazuje čas i během toho úterního, jak informuje CNBC s odkazem na zdroje uvnitř Bezosova podniku. O něm bylo v nedávné době poměrně hodně slyšet, a nutno podotknout, že ne zrovna v superlativech.
Ve skluzu
Ačkoliv červencový let do kosmu, totiž na jeho okraj, se společnosti Blue Origin povedl na jedničku a přinesl sedmapadesátiletému byznysmenovi velkou slávu, faktem je, že Bezosova firma prochází docela komplikovaným obdobím. V první řadě vede při s americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA) ohledně kontraktu na stavbu lunárního modulu pro chystaný návrat lidí na Měsíc. Ten by se měl uskutečnit někdy v průběhu druhé poloviny současné dekády. Veřejnou zakázku v hodnotě 2,9 miliardy dolarů, tedy nějakých 63 miliard korun, získala původně konkurenční firma SpaceX miliardáře Elona Muska, což se Bezosovi a spol. pochopitelně nelíbí a hodlá prostřednictvím soudu toto rozhodnutí zvrátit. Slyšení je naplánované na 14. října.
Druhým významným problémem, kterému Blue Origin aktuálně čelí, je vysoká fluktuace zaměstnanců, respektive odchod hned několika klíčových seniorních pracovníků. Důvod jejich konce v Bezosově firmě je přitom v mnoha případech stejný – nelíbí se jim způsob vedení společnosti ze strany současného CEO Boba Smithe.
Kromě právnického a personálního oddělení však mají napilno i sami inženýři, kteří se neustále zabývají vývojovými pracemi na raketových motorech BE-4. Ty má Blue Origin dodat společnosti United Launch Alliance, jež vznikla spoluprací firem Boeing a Lockheed Martin a která je chce použít pro svůj raketový nosič Vulcan. Původně měla být tato nová pohonná jednotka na kapalný kyslík a zkapalněný zemní plyn hotova již v roce 2017, doposud se tak ale kvůli průtahům v testovacím programu nestalo, jak připomíná server Spacenews.com.
Ve značném skluzu je Bezosova vesmírná společnost i na domácí frontě. Touto dobou měly její znovupoužitelné rakety už dávno létat až na oběžnou dráhu Země nacházející se ve výšce zhruba 400 kilometrů nad povrchem. Dle dřívějších vyjádření Blue Origin nicméně dosáhne firma uvedené mety nejdříve v příštím roce.
Nač tak velké rakety?
Právě skutečnosti, že nosič New Shepard, který vynesl Bezose a další tři dobrodruhy v červenci na okraj vesmíru, vystoupal zatím do jen asi 120kilometrové výšky, využil Elon Musk k tomu, aby si do svého věčného konkurenta pořádně rýpl.
Na dotaz moderátorky Code Conference Kary Swisherové, jaký názor má na raketu Blue Origin, jež podle některých připomíná obří penis, zakladatel SpaceX a šéf automobilky Tesla podle webu Business Insider zavtipkoval: „Myslím si, že by mohly mít odlišný tvar. Pokud létáte níž než na oběžnou dráhu Země, mohou být vaše rakety menší.“
Je zcela zřejmé, že tím tak narážel mimo jiné i na nejnovější úspěch své vlastní společnosti, která v průběhu září vynesla na orbit vůbec poprvé v historii lidstva čtveřici ryze amatérských astronautů. Ti zde v rámci mise Inspiration4 strávili rovné tři dny a následně se opět bezpečně vrátili na Zem.
Během rozhovoru se Swisherovou se padesátiletý miliardář, který je podle amerického Forbesu znovu nejbohatším člověkem planety, vyjádřil též ke zmíněné právní při mezi Blue Orgin a NASA o stavbu nového lunárního vozítka – i jej samotného, respektive jeho SpaceX se totiž týká.
„Myslím si, že by měl věnovat víc energie na to, aby se dostal na oběžnou dráhu, než na soudní žaloby. Nehledě na to, jak moc dobré právníky máte, si totiž cestu na Měsíc pomocí soudů nevydláždíte,“ uzavřel kousavě.