Přemýšleli jste někdy nad výhodami bezpečnějšího osobního automobilu?
Nemusíte být zrovna despotická hlava státu nebo právník zabývající se ožehavými kauzami, alespoň základní ochrana posádky se může hodit i v běžném životě.
Žijeme sice v jedné z nejbezpečnějších zemí světa, nicméně u vykradených aut – alespoň jak se zdá – to moc neplatí. Rozbít klasické bezpečnostní sklo speciálním hrotem je dílem okamžiku, majitelé zejména koncernových vozů dříve na sedadle nacházeli dlažební kostku jako jakousi výměnu za modul s navigací. A pocit bezpečí se jistě hodí, i když se kolem vás v noci začnou motat podivná individua.
Fólie či pneumatiky
Možnosti jsou téměř nekonečné a vše závisí na ochotě investovat. Poměrně levně si můžete zajistit alespoň základní stupeň ochrany, a to i svépomocí. Jde například o bezpečnostní fólie na boční okna (za zhruba tři tisíce korun) bránící rozbití například baseballovou pálkou. Můžete také přezout na pneumatiky typu run-flat, kdy i s propíchnutou pneumatikou můžete odjet do nejbližšího servisu, a oblíbená finta zlodějů číhajících na okamžik nepozornosti při její výměně nemá šanci na úspěch.
Pro vyšší stupeň ochrany je už třeba vyrazit k odborníkům. Nejen prémiové automobilky mají program továrních úprav vozů, v oboru se pohybuje řada profesionálních úpravců.
Proti kalašnikovu i TNT
Nejpoužívanějším ukazatelem celkové bezpečnosti vozu je stupeň vypracovaný panelem VPAM (Vereinigung der Prüfstellen für angriffshemmende Materialien und Konstruktionen). Nízké stupně se prakticky nepoužívají, součástí úprav je totiž vedle osazování neprůstřelného skla i zesilování rámů a ochrana důležitých oblastí pancéřováním. Když už se k tomu přistoupí, dělají se úpravy, které už něco vydrží. V případě VPAM 5 jde o zastavení výstřelu z revolveru ráže 0,357, VPAM 7 dokáže odolat výstřelu z útočné pušky ráže 0,223 a VPAM 8 ochrání i před legendárním kalašnikovem nebo výbuchem 15 kilogramů TNT ve vzdálenosti metr od vozu.
Ochrana se týká i podlahy, která by měla vydržet výbuch dvou ručních granátů pod vozem. Minimální tloušťka pancéřování je v tomto případě 12,5 milimetru, takže celková hmotnost upraveného auta může být klidně dvojnásobná.
I to je jeden z důvodů, proč se téměř výhradně používají velká SUV či limuzíny s výkonnými motory. Uplatní se zde výrobně drahé materiály, jako za tepla lisované ocelové pláty, aramidové tkaniny, keramika, speciální slitiny hliníku a do oken vícevrstvá skla s vrstvou polykarbonátu. Samozřejmostí je nejen úprava brzdového systému, ale často je také třeba kompletně přepracovat podvozek.
Chráněný musí být nejen prostor pro posádku, ale také motor s chladičem, palivová nádrž nebo akumulátor. Při úpravě na stupeň VPAM 7 počítejte minimálně se zdvojnásobením prodejní ceny luxusního SUV nebo sedanu, u těch nejbezpečnějších limuzín vycházejících z běžných vozů jde cena do desítek milionů korun.
O autorovi| Aleš Jungmann, jungmann@mf.cz