Menu Zavřít

Bič na mobilní monopol

28. 8. 2009
Autor: Euro.cz

Využijme toho, že jsme low-cost operátorem, říká nový generální ředitel U:fonu

Od srpna má společnost MobilKom, provozující nejmladšího českého mobilního operátora U:fon, nového generálního ředitele. Dosavadního šéfa Petera Halla, který operátora předloni přivedl na trh, vystřídal dlouholetý manažer GTS Novera Tomáš Budník. Nejbližší úkol, který dostal od majitele U:fona, investiční skupiny Penta Investments, je jasný – dostat firmu do hrubého provozního zisku. „Mým cílem je dostat MobilKom po období rychlého rozjezdu a nastartování růstu do standardního byznysového chodu. Aby byla firma s bází našich klientů a nákladů co nejrychleji profitabilní. Dle hrubých odhadů by to mohlo nastat okolo poloviny příštího roku,“ říká Budník v exkluzivním rozhovoru pro týdeník EURO, prvním po nástupu do U:fonu.

EURO: Dlouhá léta jste „kopal“ za největšího alternativního operátora ve fixních sítích. Nyní šéfujete malému alternativci v mobilním segmentu. Proč jste se rozhodl pro změnu? BUDNÍK: MobilKom a U:fon jsou pro mne obrovskou výzvou. Firma s velkým potenciálem, podnikající v zajímavém segmentu. Měl jsem také chuť prodávat klientům produkt s přidanou hodnotou. To ve fixních komunikacích už úplně nelze. Monopolní trh se po boomu způsobeném jeho otevření začal živě rozvíjet a zákazníci cítili výhodu alternativců. Dnes se však byznys fixních linek převážně týká toho, zda máte rychlejší infrastrukturu nebo lepší vybavení ústředen. Přiznávám, že to už pro mne byla rutina. Proto byl přechod k rozvíjejícímu se, malému operátorovi velkou výzvou. Věřím také, že budu moci uplatnit zkušenosti v prostředí regulace a ve válčení s monopolem, který na mobilním trhu vznikl.

EURO: Dostal jste od majitele konkrétní zadání, čeho byste měl s U:fonem dosáhnout? BUDNÍK: Klíčovým cílem je dovést firmu do stavu, kdy bude mít pozitivní EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, tedy zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace – pozn. red.). Vím, že je to telekomunikační klišé, ale v tomto oboru je to alfa a omega podnikání. Abychom toho docílili, musíme být low-cost operátorem pro jasnou skupinu zákazníků – přinášet jim zajímavé a spolehlivé služby.

EURO: Právě kvalita služeb U:fonu však byla po několika výpadcích sítě kritizovaná. BUDNÍK: Registroval jsem to. A chci se naši uživatelům ještě jednou omluvit. Naším cílem je být spolehlivým partnerem a funkčním nízkonákladovým operátorem. Pojem low-cost nenaznačuje kvalitu služby, ale fungování firmy a úspor, kterých musíme dosáhnout v jiných oblastech než v mobilní síti. Využijme toho, že jsme nízkonákladovým mobilním operátorem. A staňme se subjektem, který na českém trhu nabízí nejlepší poměr ceny a výkonu.

EURO: V jakých oblastech chcete dosáhnout úspor? BUDNÍK: První věcí, kterou hodlám zavést, je výměna papírových faktur za elektronické. V objemu 150 tisíc papírových vyúčtování se v měsíčních nákladech dostanete na milionové částky. Díky tomu, že primárním kanálem bude elektronická fakturace, budeme moci uspořené peníze investovat do vylepšení sítě a služeb. Vím, že mnoho klientů bude nadále chtít nebo potřebovat papírovou fakturu. Věřím však, že i oni budou akceptovat, že na ně přesuneme náklady s tím spojené. Je to podobné, jako když někdo letí s nízkonákladovými aeroliniemi. Neočekává jídlo, pití ani široký výběr filmů. Dostane základní, ale stejně kvalitní službu, a pokud chce něco navíc, připlatí si.

EURO: Nevýhodou U:fonu ve srovnání s velkými GSM operátory je nižší pokrytí a nemožnost roamingu, tedy používat telefon v cizině. Hodláte to nějak změnit? BUDNÍK: V současnosti máme pokryto přes 82 procent populace. Chápu však, že klienti, kteří jsou zvyklí na plné pokrytí, nehodlají akceptovat, že nemají signál, jedou-li na hory, nebo že si nezavolají ze zahraničí. Všichni nás poměřují s třemi mobilními operátory a zkušenostmi z GSM světa (U:fon pracuje s odlišnou technologií, CDMA – pozn. red.). My však dnes nemůžeme poskytnout stejné pokrytí. To je náš hendikep. Abychom jej mohli odstranit, chceme dál budovat vlastní síť, ale zároveň se domluvit s některým GSM operátorem na národním roamingu (možnost využívat sítě jiného operátora v rámci jedné země – pozn. red.). Nejen v západní Evropě, ale i na Slovensku běžně funguje, že si firma pronajme od jiného operátora kus infrastruktury a dokryje jeho signálem oblasti, v nichž nemá vlastní pokrytí.

EURO: Tři mobilní operátoři už několik let blokují vznik konceptu mobilních virtuálních operátorů (MVNO). Myslíte si, že máte lepší vyjednávací pozici pro dohodu? BUDNÍK: I já jsem se během působení v GTS Novera podílel na vyjednávání s mobilními operátory na provozování MVNO. Dopadli jsme stejně jako další zájemci – tedy neúspěšně. V U:fonu jsme však v trochu jiné situaci. Jsme fungující mobilní operátor s licencí a vlastní sítí. Věřím tedy, že cesta, jak se s nimi komerčně dohodnout, by mohla být jednodušší. Ale jinak mám samozřejmě obavy. Předpokládám že se objeví určité komplikace, především z jejich strany. V takovém případě se budeme snažit, aby nám v této záležitosti pomohl i regulátor trhu – Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Každopádně vnitrostátní roaming je logická a správná cesta vpřed. Nemá smysl, aby na místech, kde jsou tři stožáry GSM operátorů, přibyl čtvrtý.

EURO: Co bude ve vyjednávání klíčové? Velkoobchodní cena minuty, kterou byste GSM operátorovi zaplatili za volání vašeho klienta? BUDNÍK: Týká se to opravdu ceny minuty. Odborná i laická veřejnost se poslední dobou často ptají – a oprávněně – proč existuje disproporce mezi klesajícími propojovacími poplatky a koncovými cenami pro klienty, které se stále drží nahoře. V době, kdy částka za propojení mezi sítěmi operátorů klesne pod dvě koruny, je zřetelně vidět, že neexistuje vůle operátorů s cenami něco udělat.

EURO: Jak jste ve vyjednávání pokročili? Kolik času si dáváte, abyste se přiblížili k nějaké dohodě? BUDNÍK: Nejsme daleko. Jednání se odehrávají, kdyby však nevedla v rozumném čase k cíli, budeme se muset obrátit na regulátora. Vidím to na řádově půl roku. Abychom měli příští rok na jaře k dispozici nějaké řešení pro naše klienty.

EURO: Budou muset vaši zákazníci měnit telefony či SIM karty, aby mohli využívat roaming - ať už vnitrostátní či mezinárodní? BUDNÍK: Budou. Chtěl bych však klienty ubezpečit, že nové přístroje budou cenově i vizuálně atraktivní. V SIM kartách problém není, stačí ty současné. Brzy bychom měli disponovat takzvanými duálními telefony pracujícími ve všech frekvencích CDMA sítí na světě a zároveň fungujícími i v GSM sítích. Jakmile upravíme tyto přístroje – prozatím to vypadá na první čtvrtletí příštího roku – budeme připraveni spustit v krátkém čase mezinárodní roaming. Naši klienti budou moci používat svůj mobil i v zahraničí, aniž by přišli o možnost profitovat z cenových výhod U:fonu.

MM25_AI

EURO: Říká se, že krize nahrává těm, kteří prodávají velmi levné a značně drahé zboží či služby. Projevuje se to nějak u vás jako cenově agresivního operátora? BUDNÍK: Je to tak. V prvním čtvrtletí letošního roku dosáhl U:fon největšího čistého přírůstku zákazníků ze všech mobilních operátorů. Pro nás je krize pozitivní v tom, že se každý snaží získat za peníze, které za něco utrácí, co nejvyšší hodnotu. Není nic špatného na tom, že i manažeři zvažují pro domácí použití efektivitu telefonní linky s ADSL, aby se občas podívali na zprávy nebo zaplatili o třetinu až polovinu méně za službu s částečně omezeným objemem stahovaných dat. Dnes asi všichni lidé v Česku přemýšlejí, jakou cenu jsou ochotní za něco zaplatit.

Box:
Tomáš Budník (39)
Vystudoval Fakultu strojní Vysoké školy báňské v Ostravě, obor automatizované systémy řízení. V devadesátých letech působil jako spolumajitel a obchodní ředitel ve společnosti INEC. Poté, co zakladatelé firmu prodali fixnímu operátorovi GTS (dnešní GTS Novera), v ní působil dva roky. V letech 2001 až 2003 byl viceprezidentem Českého Telecomu (předchůdce dnešní Telefóniky O2) pro internetové služby. V roce 2003 se vrátil do GTS Novera, ve které vystřídal několik ředitelských pozic – od plánování, výstavby a provozu telekomunikační sítě až po komerčního ředitele. V srpnu letošního roku byl jmenován generálním ředitelem společnosti MobilKom provozující mobilního operátora U:fon.

  • Našli jste v článku chybu?