RadioMobil a EuroTel nabídnou službu lokalizace mobilu
Obchodním zástupcům, taxikářům, messengerům a řidičům špeditérských firem se asi brzy změní pracovní život. Alespoň to tak vypadá. Mobilní operátoři EuroTel a RadioMobil chtějí totiž brzy nabízet zjišťování geografické polohy pomocí mobilního telefonu. Zákazníky mají být zatím jen větší firmy, ale operátoři dosud nevědí, kolik budou za novou službu účtovat. Takzvanou lokalizaci prostřednictvím GSM sítí představili oba operátoři poprvé na letošním Invexu. RadioMobil jí říká Paegas Locator a EuroTel službu nazval Location Based Services (LBS). Obě aplikace jsou až na drobné detaily shodné, fungují formou skrytých textových zpráv. Kdo bude chtít službu využívat, musí s operátorem uzavřít smlouvu a vyměnit své SIM karty za nové, které mohou být „sledovány . Zákazník si zároveň bude muset pořídit od operátora příslušný software, ten však bude zahrnut v ceně služby. S přesností na kilometry. Ať už v taxislužbách nebo ve špeditérských firmách, s novým nástrojem budou pracovat hlavně dispečeři. Bude–li chtít dispečer zjistit polohu daného mobilu, odešle na něj krátkou textovou zprávu. Telefon zprávu přijme a okamžitě zjistí, ke které základnové stanici je přihlášen. Podle odezvy dalších stanic v dosahu identifikuje svou polohu a všechny tyto údaje odešle zpět do operátorem spravovaného lokalizačního centra, které data vyhodnotí. Zde se skrývá jeden z mála rozdílů mezi nabídkou operátorů. RadioMobil poskytuje svým zákazníkům sadu digitálních map, s jejichž pomocí klient vyhodnotí údaje o dotazované SIM kartě přímo ve svém počítači. Zákazníci EuroTelu budou k zobrazování polohy využívat speciální internetové stránky, k nimž dostanou přístupový kód a heslo. Frekvenci obnovování dotazů na polohu lze nastavit od několika minut až po dny a týdny. Přesnost určení místa pak závisí na hustotě základnových stanic GSM sítě v daném teritoriu. Přitom platí, že ve městech lze telefon lokalizovat s přesností na desítky metrů, v otevřené krajině se jedná o kilometry. Pro koho? EuroTel i RadioMobil chtějí své služby nabídnout hlavně zákazníkům, kteří při podnikání využívají přepravu a často řeší logistické potíže. „Je to ideální aplikace pro dispečinky sledující firemní vozy, to znamená dopravní a spediční společnosti, taxislužby, kurýrní firmy a jiné, řekl týdeníku EURO marketingový ředitel společnosti RadioMobil Robert Chvátal. S novou technologií počítá i David Franc, spolumajitel Taxi Praha. Podle něj by mohla nová služba výrazně zefektivnit provoz. „V pokročilejší fázi zavádění těchto aplikací by mohlo dokonce dojít k propojení dvou okruhů, to znamená lokalizace našich automobilů a lokalizace polohy zákazníků, uvedl Franc. O využívání lokalizačních služeb uvažují i doručovací a logistické firmy. Jednou z nich je i pražská společnost Messenger Service. Její šéf a majitel Aleš Vaverka si myslí, že nová technologie může zkvalitnit jím nabízené služby, ale starší technologie tak docela nevystřídá. „Nelze předpokládat, že by lokalizace prostřednictvím mobilních telefonů úplně nahradila všechny dosavadní postupy, spíše se ještě urychlí přeprava zboží ke klientům, potvrdil Vaverka. Obecně se dá předpokládat, že zaměstnanci „pod dohledem zvýší produktivitu své práce. Když jeden z českých operátorů GSM službu testoval na vlastních pracovnících, byl příjemně překvapen zvýšením pracovní produktivity o neuvěřitelných třicet procent. Kdy a za kolik? Co se týče zavádění nové služby, je RadioMobil o krok před svým konkurentem. Zatímco EuroTel službu LBS v Brně teprve představil a s komerčním provozem chce začít od ledna 2001, RadioMobil uvede Locator na trh už v lis–topadu, přičemž limitujícím faktorem je nedostatek potřebných SIM karet. O komerčním úspěchu lokalizace mobilních telefonů rozhodne cena. To potvrzuje i postoj Davida France z Taxi Praha. „Náš současný systém nám víceméně postačuje a jakákoli změna znamená investici. Záleží na tom, kolik bude nová služba stát, uvedl Franc. Rostislav Kocman z internetového deníku Mobil.cz říká, že cenu by měly tvořit dvě složky – paušální poplatek a cena za odeslané „sledovací zprávy. To potvrzují i operátoři. „Stavbu ceny je nutné rozlišit v části komunikace, kde probíhá SMS provoz, a v části vlastního managementu služby, kde se jedná především o vybudování dispečerského pracoviště, potvrdil tiskový mluvčí EuroTelu Jan Kučmáš. Kocman odhaduje, že by cena neměla překročit sumu několika stovek korun měsíčně za jeden sledovaný telefon. „Rozhodně by to nemělo být víc než několik tisícovek ročně, protože potom by se tato služba klientům nevyplatila, což operátoři moc dobře vědí, dodal. Bezpečnost sama. Může být nová služba zneužita ke „šmírování ? Není to celé dokonce nezákonné? Kučmáš tvrdí, že nikoli. Podle něj si zákazník službu pořizuje dobrovolně. „Stejně jako dosud nikdy nebudeme zveřejňovat údaje o pohybu telefonů bez souhlasu zákazníka. Bude pouze na dohodě s konkrétním klientem, komu se údaje o poloze budou poskytovat, dodává tiskový mluvčí EuroTelu. U Paegasu nahlížejí na bezpečnost jinak. Každý majitel SIM karty bude mít k dispozici klíč, s jehož pomocí přístroj vygeneruje přístupový kód pro tuto službu (takzvaný LPIN). Ten bude muset mít k dispozici každý, kdo bude chtít zjistit polohu telefonu. EuroTel má v zásobě ještě jeden trumf pro klienty, kteří se budou chtít před lokalizací ukrýt. Nabízí jim možnost vypnout funkci, která odpovídá na dotazy o lokalizaci. Služba není žádnou převratnou novinkou. Řada dopravních a obchodních firem používá satelitní systém Global Positioning System (GPS), proti kterému mají služby Locator a LBS několik výhod i nevýhod. Lokalizace prostřednictvím GPS je mnohonásobně přesnější, ale pro zjištění polohy je třeba přímá viditelnost na oblohu, což je ve městech často nemožné. GPS systém navíc není zabezpečen proti „odposlechu konkurencí. Ve prospěch identifikace polohy prostřednictvím GSM sítí mluví i předpokládaná nižší cena. „Pořízení přijímače pro GPS se pohybuje kolem patnácti tisíc, předpokládaná cena produktů českých operátorů je na mnohem nižší úrovni, říká Rostislav Kocman.
K čemu je dobrá lokalizace Na dispečink taxislužby zavolá zákazník a žádá o vůz. Dispečer zjistí polohu vozů, které projíždějí poblíž zákazníka, a nejbližší auto k němu pošle. V budoucnu by lokalizační služby mohli využívat i běžní majitelé mobilních telefonů. Představa o spojení s nejbližším značkovým servisem po vytočení jednotného telefonního čísla pro celou zemi není otázkou vzdálené budoucnosti.