Třetí nejlepší golfista na světě povede „kliniku“ na Karlštejně
Že na českém greenu potkáte golfistu ze světové topdesítky, je asi stejně pravděpodobné, jako že v sezoně najdete jeden den, kdy se na žádném hřišti v Česku nehraje turnaj. Jenže zatímco si golfoví „turisté“ mohou o volném dni nechat jen zdát, současná trojka světového golfu Ernie Els bude na hřišti na Karlštejně odpalovat již ve druhé půlce července.
„Big Easy“, jak se Erniemu Elsovi pro jeho téměř dvoumetrovou postavu a uvolněný švih přezdívá, bude totiž hlavní hvězdou letošního třetího ročníku festivalu International GolfWeek (IGW). Ten je vlastně několikadenním veřejným výukovým a tréninkovým setkáním za účasti špičkových světových trenérů i hráčů a podle Daniela Kadlece, ředitele společnosti InGolf, která IGW pořádá, bylo prvotní motivací projektu golf ještě více zpopularizovat.
„Ernie je přitom jednou z vůbec nejcennějších golfových značek, podobně jako Tiger Woods nebo PGA Tour,“ přibližuje význam jeho letošní účasti Kadlec, „takže vidět hráče jeho kalibru na vlastní oči, případně absolvovat trénink pod jeho vedením, bude určitě pro všechny přítomné nezapomenutelným zážitkem.“
Rozmělněný marketing
To je něco, co bohužel chybí většině golfových akcí pořádaných v Česku. Jistě, současných sedmdesát tři normovaných hřišť na našem území představuje více než padesát procent jejich celkového počtu ve východní Evropě. A hraje na nich téměř sedmdesát procent hráčů tohoto regionu. „Kvalitních hřišť se u nás najde spousta, otázkou ale zůstává, zda jich je dost na počet korporátních a dalších turnajů…“ říká Kadlec.
Jen při pohledu do kalendáře na internetových stránkách České golfové federace dennodenně stíhá jeden firemní open dva cupy a tři toury konkurence. Takže když se účastníků, kteří mají mnohdy diáře zaplněné od pondělí do pátku, zeptáte, jaký odehráli turnaj, dozvíte se, že v pátek byl Karlštejn a v sobotu Vary. „Golf je u nás bezesporu fenomén a i firmy v Česku vnímají jeho potenciál coby marketingového nástroje,“ pokračuje Kadlec, „jenže v té záplavě turnajů se právě ten marketingový efekt ztrácí.“
Uspořádat opravdu špičkový a nezapomenutelný turnaj je poměrně drahé, musí se uskutečnit na kvalitním hřišti, v potaz je třeba brát jeho polohu. „Často by přitom stačilo golfovou akci více personifikovat,“ domnívá se Kadlec. A dodává: „Máte-li pár vybraných klientů, nemusíte pořádat deset turnajů ročně, abyste s nimi postupně mohli hrát ve flightu a řešit případný byznys.“ Mnohem efektivnější a v neposlední řadě levnější je podle něj uspořádat například jeden několikadenní výlet do Španělska s někým, kdo golfu rozumí a účastníky provede po tamních greenech. „Byznysový dopad takovéto akce může být například u privátní banky mnohem vyšší, protože s klienty strávíte v těsném kontaktu několik dní,“ říká Kadlec.
I proto společnost InGolf připravuje společný projekt s přední reklamní agenturou zaměřený právě na optimalizaci marketingového využití golfu u konkrétní firmy. „Když například někdo do golfu již peníze dává, ale není si jist výsledkem, můžeme na základě analýzy jeho činností a ve vztahu k potřebám konkrétní značky navrhnout vhodné konkrétní řešení,“ nastiňuje Kadlec.
Rezervy by byly
Vedoucí postavení České republiky v regionu východní Evropy v nejbližších pěti až deseti letech ohroženo není. „Co se však týká vývoje země jako golfové destinace v evropském kontextu, není naše pozice zdaleka tak dobrá,“ upozorňuje Tomáš Kulman ze společnosti KPMG, která každoročně analyzuje celosvětový golfový trh. O tom, jak budou nejen zahraniční golfisté na českých hřištích spokojení, bude kromě hřiště rozhodovat i kvalita a maximální komfort v doprovodných službách. A to i pro negolfový doprovod hráčů.
K investicím do golfu se také podle Kulmana stále častěji přistupuje jako k serióznímu podnikatelskému záměru. Nahrávají tomu i loňské výsledky, kdy se průměrný provozní zisk u východoevropských hřišť pohyboval v rozmezí deseti až patnácti procent.
„České golfové prostředí je svým způsobem specifické,“ říká Kadlec z InGolfu, „a pomalu na něm začíná fungovat tržní prostředí.“ Postavit dobré hřiště a vybírat členské poplatky a fee za hru již nestačí. V porovnání s golfovou Evropou klubům stále chybí minimálně jeden krok. „Rezervy vidíme především v obchodních postupech, tvorbě cen, péči o zákazníka, v golfové odbornosti,“ vysvětluje Kadlec důvod, proč společnost InGolf jedná s Českou golfovou federací o nabídce školení pro golfové kluby. „Švédský partner poradenské firmy DC Vision, se kterou spolupracujeme, aplikoval management sportovního klubu na tamní hokejovou ligu, a byl to velký úspěch,“ dodává Kadlec.
Hra o hráče a investory
Vloni získalo Česko ocenění Neobjevená golfová destinace roku. Příští rok se tu po dvanácti letech odehraje jeden z turnajů evropského okruhu PGA. Již letos přijede Ernie Els. Jak se zdá, golfový svět začíná Českou republiku objevovat. A to je dobře, vždyť se hraje o zájem padesáti milionů hráčů, kteří po celém světě ročně vyrážejí za golfem.
A hraje se rovněž o zájem investorů, protože prostor pro nové resorty především světových parametrů u nás stále existuje. „Se společností International Sports Management (ISM), která Ernieho Else zastupuje, podepisujeme smlouvy dvě,“ uvádí v této souvislosti Kadlec z InGolfu. Tou druhou je zastoupení ISM pro střední a východní Evropu. Společnost totiž kromě managementu hráčů funguje jako poradenská firma pro potenciální investory do golfového byznysu. „V případě, že se na ISM obrátí investor se zájmem o region právě střední či východní Evropy, budeme mít možnost se podílet na vytypování vhodných lokalit pro výstavbu resortu a podobně,“ říká Kadlec.
Jak se zdá, nakročeno do světového golfu bychom měli. A bylo by škoda potenciálu země naplno nevyužít. Ani například Egypt, který byl neobjevenou golfovou destinací rok před Českem, si jistě na dodatečný přísun turistů do svých golfových resortů nestěžuje.
BOX
IGW 2008
Mistrovské lekce
Letošní ročník International GolfWeeku se uskuteční 21. až 23. července. Program bude rozdělen na veřejný a neveřejný pro partnery a VIP hosty, golfová část proběhne na Karlštejně. Součástí sportovního programu, na který budou mít diváci vstup zdarma, bude exhibiční utkání s Erniem Elsem, který bude rovněž dávat privátní lekce a povede hodinovou „kliniku“, při níž bude z pódia učit techniku ran a podobně. Kromě něj se akce zúčastní již tradičně jedna z nejslavnějších caddy Fanny Sunessonová, která také trénuje švédskou reprezentaci, nebo uznávaný trenér Simon Holmes.
(delší popisek)
Mistr bunkrů. Jihoafričan Ernie Els (39) vyniká lehkostí švihu a hrou z písečných překážek. V oficiálním žebříčku je momentálně třetím hráčem na světě za Američany Tigerem Woodsem a Philem Mickelsonem. Kromě aktivního hraní se věnuje designování nových golfových hřišť a nadaci, která podporuje nadějné mladé hráče z chudých poměrů.