Ve Spojených státech, které se stávají novým centrem šíření viru způsobujícím onemocnění Covid-19, zachraňují na mnoha místech dopravu jízdní kola a jejich prodejci v době, kdy dochází k uzavírání ostatních obchodů. Bikeshopy zůstávají otevřené podobně jako obchody s potravinami. Patří mezi nezbytné služby, které je potřeba i při karanténě udržovat k dispozici.
Mnoho Američanů se totiž obává jezdit hromadnou dopravou. Platí to zejména pro město New York a používání metra. Z finančního centra se stalo epicentrum americké epidemie. Celý stát New York hlásil 26. března 44 tisíc nakažených. Kalifornie měla případů desetkrát méně.
Autoservisy ano, cyklo ne
Dvacátého března guvernér státu New York Andrew Cuomo vydal příkaz k uzavření veškerých obchodů a služeb, které nejsou nezbytné. Autoservisy mohly být otevřené, prodejny s bicykly ovšem ne (stejná situace platí i v České republice).
Morgan Sykesová, jež provozuje bikeshop v newyorské čtvrti East Village, začala organizovat protest. „Kola jsou dopravní prostředky. Jsou nezbytná pro dopravu zásob a zboží,“ zdůraznila. Sama na kole zásobovala potravinami nebo kupovala léky pro několik spoluobčanů.
New York má početnou komunitu lidí, kteří jezdí na kolech a pro fungování mnohamilionového města je zásadní, upozornil web Motherboard.
Starostové regulaci mírní
Kalifornie například
při zavádění omezujících opatření pohybu také s prodejnami
kol nepočítala. Starostové v metropolitních oblastech Los Angeles
a San Francisco ale v místních vyhláškách tyto podniky označili
jako nezbytné.
Stejný scénář se nakonec uskutečnil i v New York City. Starosta Bill de Blasio bikeshopy povolil 22. března provozovat jako nezbytnou službu.
Panika z nákazy vyvolala zájem o kola
Shawn Wolf z obchodu s jízdními koly Sun & Air z Brooklynu přiznal, že mnoho lidí nakupuje jednostopé jízdní prostředky v panice, aby se bezpečně dostali do práce. Přitom ví, že až poleví strach z nákazy, na kole jezdit přestanou. Potýká se také s nedostatkem prodavačů, část zůstává raději doma. Většina jejich zákazníků nicméně kolo potřebuje jako kurýři pro doručování zásilek.
V České republice mohou být obchody s jízdními koly otevřené pouze v případě, že provozují servis. Kromě servisu mohu prodávat i náhradní součástky, podobně jako je tomu v případě autoservisů, potvrdilo ministerstvo průmyslu.
Zdroje: vice.com,
calbike.org, patch.com