Menu Zavřít

Binder hrozí Česku

20. 5. 2005
Autor: Euro.cz

Ministerstvo financí

MM25_AI

PRAHA (bor) - České republice hrozí další arbitráž. Spor je dozvukem podvodů s nezdaněnými pohonnými hmotami. Německý občan Rupert Joseph Binder se domnívá, že mu Česká republika nezajistila spravedlivou ochranu jeho investic a požaduje po státu náhradu škody. Svou újmu vyčíslil na 654,3 milionu korun s příslušnými úroky.
Rupert Binder založil v roce 1990 společnost Cargo Transport Internationale Spedition, která se zabývala vystavováním celních průvodek na hraničních přechodech pro příslušné tuzemské celní úřady. V březnu roku 2003 byl na společnost vyhlášen konkurz a německý investor tvrdí, že důvodem byl postup celníků, kteří firmě opakovaně znemožňovali činnost. Alespoň tak vysvětluje podstatu sporu ministerstvo financí, které na konci března obdrželo oznámení sporu podle dohody mezi Českou a Slovenskou federativní republikou a Spolkovou republikou Německo o podpoře a vzájemné ochraně investic.
Vyjádření Ruperta Bindera se týdeníku EURO nepodařilo získat. Domluvenou schůzku na poslední chvíli zrušil. Z předchozích informací v tisku vyplývá, že Binderova firma ručila za nezdaněné dodávky nafty a benzinu. Český zaměstnanec podniku Pavel Buben uvedl, že společnost dostala od celníků obsílky na zaplacení stovek milionů korun. Poté zabavili firmě 40 milionů korun, což mělo zapříčinit její krach. Jak tvrdí Buben, odpovědnost spediční firmy měla skončit ve chvíli, kdy se v dokumentech k dodávkám objevilo razítko vnitrozemské celnice. Celníci prý ale předložili posudek o zfalšovaných razítkách. „Majitel firmy Rupert Binder přesto zůstal v klidu. Tvrdil, že když je jen smítko podezření, že ze strany celníků není něco v pořádku, nemohou nám jako správní orgán zároveň sáhnout na peníze,“ řekl Buben před dvěma lety týdeníku Respekt. Mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták uvedl, že společnost Cargo Transport Internationale Spedition poskytovala mimo jiné ručení řidičům, kteří dováželi naftu ze Slovenska přes Celní úřad Břeclav ve formě individuální záruky a za tuto službu řidiči firmě platili. „Společnost si musela být vědoma, že se nejedná o formální úkon, že poskytnutím záruky postupuje i určité riziko. Každý ručitel má možnost si subjekt, jemuž ručí, prověřit a musí si být vědom, že z poskytnuté záruky mohou vzniknout povinnosti celní dluhy uhradit,“ řekl týdeníku EURO Barták.
Na Generální ředitelství cel se nyní obrátilo ministerstvo financí. „Požádali jsme jej jako nadřízený orgán celních úřadů o prošetření této záležitosti a poskytnutí stanoviska. O tomto postupu byl informován právní zástupce pana Bindera,“ řekl Radek Němeček z tiskového oddělení ministerstva financí. Ministerstvo už hledá právní kancelář, která bude Českou republiku zastupovat. Předpokládá, že se náklady na advokátní služby mohou vyšplhat až na 80 milionů korun.

  • Našli jste v článku chybu?