Menu Zavřít

Biolíh jako výbušnina

11. 1. 2008
Autor: Euro.cz

Kalouskův a Řebíčkův resort brání státní kasu před nájezdem biopaliv

Kvůli biolihu by mohly přepisovat učebnice chemie. Výčet vlastností této kapaliny by se měl doplnit o výbušnost, která se zejména v českém prostředí neustále zvyšuje. Tolik očekávané přidávání biosložky do benzinu, přikázané zákonem o ochraně ovzduší, sice začalo hned v prvních lednových dnech, ale už teď se nabízí otázka, pro koho je to vítězství? Vesmírnou vzdálenost ke sklízení vavřínů mají tuzemští výrobci bioetanolu, na jejichž spočítání stačí tři prsty. I tak je z malého českého „rybníka“ vytlačuje zahraniční konkurence a hrozí, že trh zaplaví levný brazilský líh. V zemi jede v podstatě jediná fabrika na bioetanol do benzinu, další stojí a třetí se minulý týden chystala spustit linky. Radost nemají motoristé, kteří si za biopřídavek v litru benzinu připlatí několik desítek – až padesát haléřů. Navíc leckdy jsou přesvědčeni o tom, že motorům obohacené palivo nesvědčí. Jejich nelibost umocňuje podezření, že biopaliva mohou za dražší potraviny. K této kritice si v novoročním projevu přisadil prezident Václav Klaus, který směrem k obnovitelným zdrojům energie poslal výzvu: „Zkusme se i v těchto věcech chovat maximálně rozumně a nedělejme žádná zbrklá opatření.“ Získat na biolihu mohou snad jen podnikavci, kteří mají zhruba dva měsíce na to, aby využili děr v kontrolním mechanismu, na něž je v časovém předstihu nasměrovali sami celníci (EURO č. 40/2007). Vláda a poslanci se svorně přičinili o to, že spolu s povinností přidávat do benzinu biolíh neplatí od Nového roku zároveň přísnější předpisy. Aby byly účinné alespoň od března, schází se kvůli nim sněmovna mimořádně v úterý 15. ledna.

**Otevřená Brazílie.**

Distributoři pohonných hmot ovšem nečekají na novely zákonů a vyhlášek, které mají zamezit daňovým únikům. S přimícháváním bioetanolu začali hned první lednový týden, i když přímo je k tomu nikdo nenutí. Jejich povinností je zajistit minimálně dvouprocentní přítomnost biolihu v benzinu za celý rok čili teoreticky by mohli míchat jen polovinu roku, kdyby nasadili čtyři procenta. „Přidáváme dvouprocentní podíl biosložky, a to na třech stanicích. Zatím používáme líh ze zásobníků, který jsme vloni nakoupili většinou od Agroetanolu TTD,“ informoval šéf Čepra Pavel Švarc. Pro letošní rok má připravenou smlouvu s tímto dodavatelem, který biolíh vyrábí z cukrovky. „S TTD jsme se domlouvali na cenách, ale chceme být opatrnější. Zároveň jednáme o dovozu brazilského lihu, který je na litru o jednu až dvě koruny levnější, proto mu chceme dát přednost,“ říká Švarc. Předpokládá, že do měsíce, nejdéle dvou, kontrakt uzavře. Pro jistotu a kvůli logistickým výhodám chce státní podnik odebírat část lihu od tuzemského partnera. „Lihovar TTD z Dobrovice je v Česku jediný, který je schopen nabídnout relativně slušnou cenu,“ dodal Švarc. Tón udává evropská cena, která se pohybuje kolem 60 až 65 eurocentů za litr.

===== Obchod může mít háček.

Obchodu s Brazílií ale nevěří část odborníků, kteří sledují trh s touto komoditou. Pochybují především o tom, že líh ze zámoří splní kvalitativní parametry požadované po tuzemských producentech. Ani cena vzhledem k pohybu směrem vzhůru a dopravním nákladům z přístavu nemusí být natolik atraktivní, upozorňují. „Jedním z důvodů přimíchávání biopaliv má být snížení závislosti na dovozu ropy, a my naopak budeme pěstovat závislost na dovozu brazilského lihu,“ poukazuje Oldřich Reinbergr, šéf Cukrovaru TTD i jeho dceřiné společnosti Agroetanolu. „Máme návrhy smluv s Čeprem a Unipetrolem zahrnující cenu, množství a kvalitu, ale zatím nejsou ochotny je podepsat. Po čtrnáctidenní přestávce o svátcích jedeme naplno, a i když máme velké zásobníky, nemůžeme produkci dlouhodobě držet pro český trh,“ říká Reinbergr. Výrobu nechce omezovat, a kdyby vázl odbyt v tuzemsku, posílila by firma vývoz, směřující do Německa, Polska, Rakouska a na Slovensko.

**Odbyt zajistí zahraničí.**

Dobrovický lihovar plánuje v této sezóně vyrobit 800 tisíc hektolitrů, na dvouprocentní přimíchávání v Česku bude pro celý rok zapotřebí 630 tisíc hektolitrů bioetanolu. Unipetrol si chce zhruba polovinu potřebného množství nakoupit v zahraničí. „Je to cenově výhodnější, pro lokální dodávky zase hovoří logistika. Smlouvy na letošní rok máme připravené, ale tyto vztahy jsou věcí obchodního tajemství,“ sdělila mluvčí Unipetrolu Michaela Lagronová. Podle informací týdeníku EURO má Česká rafinérská ze skupiny Unipetrol nakupovat od dvou tuzemských lihovarů. Vedle dobrovického TTD přichází v úvahu Průmyslový lihovar společnosti PLP v Trmicích u Ústí nad Labem. Ani jeho šéf Antonín Vávra však nechce o kontraktech mluvit. „Musíme vyrábět a prodávat, najíždíme na kontinuální výrobu,“ uvedl s tím, že odbyt by měla zajistit především německá firma v zahraničí (EURO č. 46/2007). ===== Ztrátové obilí.

Obilní lihovar Ethanol Energy ve Vrdech stojí od konce loňského října. „Nemůžeme dělat na každém litru ztrátu čtyři koruny. Dokud to nebude ekonomické, budeme stát,“ tvrdí majitel Otakar Moťka. Na bezvýchodnost, do níž vysoké ceny suroviny přivedly obilní lihovary, reagoval i další z potenciálních výrobců bioetanolu – firma Korfil. Dostavbu fabriky poblíž Hustopečí u Brna za 1,3 miliardy korun s roční kapacitou milion hektolitrů opět oddálila. „V dubnu chceme zahájit zkoušky a výrobu najet od května,“ plánuje předseda představenstva Korfilu Ivo Filla.

**Kdo by se hlásil...**

Průmysloví výrobci biolihu vylučují jakékoliv machinace a možné daňové úniky do doby, než se schválením příslušných novel doladí kontrola. Argumentují neustálou přítomností celníků v lihovaru, nespočtem plomb či finančním jištěním lihu při transportu. Obecně se soudí, že spotřební daň 265 korun na litr potravinářského lihu a nulová na bioetanol může svádět k záměně spíše malé výrobce. „Nás se nedostatečně legislativně ošetřená manipulace s lihem netýká, pouze jsme upozorňovali, že může dojít ke zneužití na straně výrobců a dovozců. Celníci sice podnikají kroky, aby minimalizovali podvody, ale zločinci jsou vždy o krok napřed,“ nedělá si iluze šéf Čepra. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) v prosinci ujišťoval poslance, že jeho úřad učiní vše, aby nenastal žádný únik. „Kdyby ale stačilo jen zvýšené úsilí, tak bych si vás nedovolil obtěžovat touto normou,“ prohlásil ve sněmovně při druhém čtení návrhu novely zákona o spotřebních daních, doprovázené novelami dalších předpisů. Důsledky legislativního skluzu pociťuje Česká rafinérská. „Výdej z terminálů není zatím plošný, jelikož předpisy dosud jasně nestanoví podmínky, za jakých můžeme líh přepravovat a skladovat,“ uvedla mluvčí Lagronová.

===== Pomohou čistá bipaliva?

Současný dvouprocentní podíl biopaliv a jeho zvýšení od příštího roku na 3,5 procenta biolihu a na 4,5 procenta metylesteru řepkového oleje, který se přidává do nafty, by nestačilo na splnění unijní směrnice. Ta ukládá všem členům použít 5,75 procenta biopaliv v dopravě do roku 2010. „Cíle můžeme dosáhnout jen v kombinaci s čistými a vysokoprocentními biopalivy,“ uvádí ministerstvo zemědělství v návrhu víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v tuzemské dopravě. Materiál počítá od příštího roku se zavedením daňově zvýhodněných čistých a vysokoprocentních biopaliv. Gandalovičův úřad splnil úkol dodat dlouhodobý program vládě do Silvestra s pomocí netradičního postupu v meziresortním připomínkovém řízení. Důležitý materiál, který má týdeník EURO k dispozici, proletěl oponenturou na základě výjimky předsedy vlády. Ta umožnila zkrácení procesu na pět dní a zúžení počtu připomínkových míst na čtyři ministerstva: financí, dopravy, životního prostředí, průmyslu a obchodu.

===== Trnitá cesta.

Cesta víceletého programu vládou ale nemusí být úplně hladká, lze soudit z připomínek některých resortů. Při jednání kabinetu nebo ještě předtím se zřejmě ozvou ministři financí Miroslav Kalousek a dopravy Aleš Řebíček, jejichž úřady podaly společnou zásadní námitku kvůli dopadům programu na státní rozpočet. Dopravě se totiž nelíbí, že při daňových úlevách na ekologické pohonné hmoty by zchudl Státní fond dopravní infrastruktury, který dostává 9,1 procenta z celostátního hrubého výnosu spotřební daně z minerálních olejů. Chce proto kompenzovat výpadek příjmů, jež se v příštích sedmi letech může ročně pohybovat od patnácti do 105 milionů korun. S tím by si mělo poradit ministerstvo financí. „Zatím návrh veřejně komentovat nebudeme, chceme jej nejprve projednat s předkladatelem,“ sdělil mluvčí MF Ondřej Jakob. Konkrétnější není ani Řebíčkův resort. „Ministerstvo dopravy je připraveno podpořit každý rozumný krok k ochraně životního prostředí. K tomuto dokumentu ještě nemáme definitivní komentář, stanovisko včetně postupu při projednávání ve vládě teprve zvažujeme,“ odpověděl mluvčí Karel Hanzelka.

===== Osvobození a vratka.

Bez finanční podpory nemají čistá a vysokoobsahová biopaliva, která jsou dražší než klasické pohonné hmoty, na trhu šanci. Počítá se proto s nulovou spotřební daní u čistých biopaliv a vratkou daně na biosložku u vysokoprocentních směsí. Obohacování benzinu a nafty nízkoprocentním přídavkem biolihu a metylesteru, které již běží, bude nadále bez podpory. „Jediná šance, jak splnit cíle dané Evropskou unií, je kombinovat nízkoprocentní biopaliva s vysokoprocentními, a ta musí mít podporu státu,“ souhlasí s navrženým programem šéf Čepra, který se do jeho příprav také zapojil. Švarc očekává, že motoristé si k alternativním palivům cestu najdou: „Zkušebně jsme prodávali v čerpací stanici ve Šlapanově čistý metylester a byl o něj zájem, když jeho cena byla podstatně nižší než nafty. To ale zrušením nulové spotřební daně od Nového roku skončilo.“

**Čas tlačí.**

Ministerstvo zemědělství zamýšlí spustit program, který by ke stojanům vrátil čistý metylester řepkového oleje (MEŘO) a dal šanci palivu E 85, od 1. ledna 2009. Kalouskův resort, snad už tradičně u biopaliv, žádá půlroční odklad. To však Gandalovičův úřad jako předkladatel odmítá s tím, že je třeba začít za rok, aby Česko dodrželo závazky nahlášené do Bruselu. Také ministerstvo průmyslu a obchodu chce, aby kabinet schválil program co nejdříve, potvrdil mluvčí Tomáš Bartovský. K programu se staví vstřícně i resort životního prostředí, doplňuje jeho mluvčí Jakub Kašpar. Předpokládaná spotřeba biopaliv, uvedená v dokumentu, asi nemůže být založena na ničem jiném než na věštění. „Vláda by se schválením programu neměla otálet. Když to nebude protahovat a Brusel požádáme do konce ledna o notifikaci, mohlo by se začít už letos v červenci,“ míní šéf Sdružení pro výrobu bionafty Petr Jevič. Prozatím se na trh může vrátit takzvaná směsná bionafta, která obsahuje 31 procent MEŘO, a Česko má pro ni vyjednanou v unii podporu v podobě snížené spotřební daně do roku 2010. Prostřednictvím předkládaného dokumentu chce vyjednat její prodloužení do roku 2015, dokdy má dlouhodobý program platit. Návrat směsné bionafty ale nebude hned oslnivý. Přibližně necelý padesátník, o který nyní vychází na litru levněji než klasická nafta, řidiče asi moc nepřesvědčí.

===== Bilance záporná i kladná.

Propočty uvedené v materiálu říkají, že státní pokladna by kvůli daňové úlevě na čistá a vysokoprocentní biopaliva přišla v příštím roce o více než miliardu korun a výpadek by se každým rokem zvyšoval spolu s rozšiřováním ekologičtějších pohonných hmot. V roce 2015 by se při plánovaném rozvoji biopaliv přiblížil až čtyřem miliardám. „Ztrátu v příjmech z chybějící daně výrazně zmírní dodatečný příjem z daně z přidané hodnoty a další výnosy z výroby biopaliv. Konečná bilance pro státní rozpočet může být kladná, jako je tomu v Německu,“ je přesvědčen Jevič. Po započtení výnosů z DPH návrh počítá v prvním roce se ztrátou přes 170 milionů korun, ta však má narůstat na více než miliardu v závěru naprogramovaného období. Pro čisté MEŘO je navržena daňová úleva 9,95 koruny za litr, u E 85 asi deset korun.

===== Chybějí auta.

Slabou stránkou vize „pravých“ biopaliv, na niž upozorňuje ministerstvo dopravy, je nedostatek vhodných automobilů. Úřad namítá, že zatímco v Německu je většina aut mladších osmi let a má řízené spalování, v Česku jezdí mnoho aut vyrobených před rokem 2000 s neřízeným spalováním. U nich nelze spalovací cyklus upravit a vyšší obsah nečistot ve výfukových plynech by jen vedl ke zhoršení životního prostředí, varuje resort dopravy. Přidává i dostupnou statistiku. Průměrné stáří osobních aut v Česku je bezmála třináct let, auta nad deset let představují asi 55 procent ze všech registrovaných osobních automobilů. Z téměř 6,5 milionu vozidel všech kategorií evidovaných k 1. lednu 2007 mohlo alternativní pohon využít asi 150 tisíc, z toho je však kolem 120 tisíc na LPG, což ministerstvo životního prostředí nepovažuje za opravdové alternativní palivo. Snaha ozelenit vozový park vedla vládu minulý týden k rozhodnutí odpustit silniční daň pro vozy jezdící na bioetanol.

BOX:
V budoucnu nebudou ujídat
Biopaliva první generace:
- dočasné řešení pro přechod ke druhé generaci
- vyrábějí se ze zemědělských plodin, využitelných pro výrobu potravin (obilí, řepka, cukrovka)
- jsou to metylester řepkového oleje (MEŘO), směsná bionafta, etylester řepkového oleje (EEŘO), bioetanol, ETBE, rostlinný olej
- existují nebo se připravují technické normy na vysokoprocentní směsi biopaliv (E 85, E 95, SMN 30, B 100) a čistá biopaliva (MEŘO, čistý rostlinný olej)
Biopaliva druhé generace:
- Česko počítá s jejich nástupem od roku 2011 – nejdříve mají doplňovat první generaci a postupně ji nahradit
- mají mít vyšší účinek z hlediska ochrany klimatu
- nekonkurují potravinám
- surovinou pro výrobu těchto syntetických paliv na bázi biomasy mohou být rychle rostoucí dřeviny, lesní těžební zbytky, energetické rostliny, zemědělský rostlinný odpad
- v Česku dnes neběží žádný výzkumný program ani pilotní projekt na uvedení biopaliv druhé generace na trh
Pramen: ministerstvo zemědělství

bitcoin školení listopad 24

TABULKA:
Tříletka pro biopaliva
Odhad potřebného množství paliv, biosložek a surovin pro jejich výrobu
Palivo*Rok
-*2008*2009*2010
Motorový benzin (hl)*31 585 284*31 585 284*31 585 284
Motorová nafta (hl)*47 350 835*48 269 690*49 021 480
Bioetanol (hl)*631 706*1 105 485*1 868 595
MEŘO (hl)*947 017*2 172 136*3 671 550
Pšenice (tis. t)*88,47*154,83*261,71
Cukrovka (tis. t)*315,85*552,74*934,30
Řepka (tis. t)*233,35*535,21*904,67
Plocha pšenice (tis. ha)*17,69*30,97*52,34
Plocha cukrovky (tis. ha)*6,32*11,05*18,69
Plocha řepky (tis. ha)*77,78*178,40*301,56
Pramen: Návrh víceletého programu biopaliv v ČR Pozn.: přimíchávání bioložek: 2008 - 2 % bioetanolu, 2 % MEŘO, 2009 – 3,5 % bioetanolu, 4,5 % MEŘO, 2010 – 5,75 % biopaliv celkem. Předpokládané výnosy plodin: pšenice 5 t/ha, cukrovka 50 t/ha, řepka 3 t/ha. Loňské celkové plochy pšenice – 811 tisíc hektarů, cukrovky – 54 tisíc ha, řepky – 340 tisíc ha.

TABULKA
Biopohon s daňovou úlevou
Předpokládaná spotřeba vysokoprocentních a čistých biopaliv v letech 2009 až 2015
Typ paliva*2009*2010*2011*2012*2013*2014*2015
MEŘO*917*966*1023*1344*1556*1675*1785
E 85*100*240*370*600*870*1050*1260
E 95*0*0*50*78*121*190*300
ETBE*35*40*55*72*85*90*90
Rostlinný olej*70*85*120*180*280*400*530
Pramen: Návrh víceletého programu biopaliv v ČR

  • Našli jste v článku chybu?