Menu Zavřít

Biolíh made in EU

28. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Pohonné hmoty

O 800 procent stoupl meziročně dovoz brazilského a pákistánského bioetanolu do Česka. Lihovarníci, vyzbrojení neuvěřitelným číslem a přidušení tlakem tuzemských rafinerií, proto po poslancích chtějí, aby zastavili příliv laciného biolihu ze zámoří. Jak? Jednoduše uzákonit používání biolihu vyrobeného ze surovin původem z Evropské unie. Raketový rozmach dovozu souvisí s tím, že od loňska se v Česku bioetanol povinně přimíchává do benzinu.

Lihovary versus rafinerie „Jsme jedinou zemí v Evropě s tak obrovským dovozem brazilského a pákistánského lihu, kterému nikdy nebudeme schopni konkurovat,“ zdůrazňuje Martin Kolář, mluvčí společnosti Cukrovary TTD, vyrábějící v dceřiné firmě Agroetanol biolíh z cukrové řepy. Připomíná, že jiné země své výrobce různě chrání; podmínku využít surovinu z EU uplatňuje kupříkladu Polsko a Maďarsko. „Máme nejhorší zákony o lihu, které jeho výrobu prodražují. A k tomu jsme spolu se Švédskem v Evropě nejliberálnější,“ porovnává stav Otakar Moťka, majitel firmy Ethanol Energy, připravené spustit lihovar. Ale jen pokud to bude ekonomicky vycházet, se ztrátou produkovat odmítá.
Ve sněmovním rozpočtovém výboru lihovarníci s návrhem na biolíh made in EU nepochodili, lobbing rafinerií byl úspěšnější. „Z pohledu Unipetrolu by to bylo ochranářské a ryze lobbistické nařízení, které by benzin opět prodražilo. EU nic takového nevyžaduje, naopak by to znamenalo porušení unijních pravidel hospodářské soutěže,“ upozorňuje mluvčí Unipetrolu Blanka Růžičková. Dodává, že Unipetrol jako soukromá firma se snaží maximálně využívat tržní prostředí a hledat nejlevnější řešení. To v praxi znamená, že dvě třetiny biolihu letos doveze a zbytek nakoupí z domácích zdrojů. „Nařízení, které by nám takové chování znemožnilo, by Unipetrol jednoznačně poškodilo,“ předesílá mluvčí. Cenou se řídí také státní Čepro, tudíž preferuje biolíh z Brazílie.
Ředitel Svazu lihovarů Lubomír Konšel tvrdí, že brazilský bioetanol je o tři koruny lacinější než tuzemský už jen proto, že v Česku se musí používat líh denaturovaný. To znamená znehodnocený přídavkem benzinu, aby se nedal pít. „Clo při jeho dovozu je o 2,50 koruny vyšší než u nedenaturovaného a sama denaturace každý litr prodražuje o padesát haléřů,“ vypočítává Konšel. Připomíná, že s Belgií a Irskem jsme jediní v EU, kde je denaturace povinná.

bitcoin školení listopad 24

Dovoz houstne Lihovarníci podporovaní zemědělci se znovu pokusí protlačit návrh na stop zámořskému biolihu u poslanců při druhém čtení vládní novely zákona o spotřební dani. Ta má daňově zvýhodnit takzvaná čistá a vysokoobsažná biopaliva. Místopředseda rozpočtového výboru Pavel Hrnčíř (ODS) nedává návrhu mnoho šancí. „Zdražil by se benzin a mělo by to negativní dopad na státní rozpočet,“ připomíná poslanec zásadní výtku ministerstva financí. Vláda chce totiž zavést vratku spotřební daně na směs E 85 (85 procent etanolu a 15 procent benzinu), podobně pro čistý metylester řepkového oleje (MEŘO) coby alternativu motorové nafty. Palivo E 85 od loňského podzimu vyrábí Agroetanol TTD, ale protože zavedení daňové úlevy se stále odkládá, firma jej vyváží do Německa. S E 85 si přitom lihovarníci spojují nové možnosti pro odbyt bioetanolu na tuzemském trhu. Více než polovinu loňské produkce vyvezli, když je z trhu vytlačuje zámořský biolíh. A stále mohutněji. Za první čtvrtletí se ho do České republiky přivezlo už téměř deset tisíc tun, zatímco za celý loňský rok to bylo dvacet tisíc. Na zahraniční odběratele, nyní především v Polsku, musí stále více spoléhat také výrobci MEŘO. Loni poprvé totiž jeho dovoz do Česka převýšil vývoz. Konkurence na zdejším trhu ovšem ještě od poloviny roku přiostří. Novou fabriku s roční kapacitou sto tisíc tun metylesteru, stejně velkou jako v ústecké STZ (dříve Setuze), má spustit Agrofert v Lovosicích. Producenti biopaliv proto současně lobbují také za vyšší podíl biopříměsí přidávaných do pohonných hmot.

TABULKA:
Toky biopaliv (v tunách)
Biopalivo*2008*1. Q. 2009
Bioetanol
Výroba*60 236*19 149
Dovoz*20 404*9 584
Vývoz*31 908*4 296
MEŘO
Výroba*75 173*30 172
Dovoz*43 657*1326
Vývoz*33 588*950
Pramen: ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Sdružení pro výrobu bionafty

  • Našli jste v článku chybu?