Menu Zavřít

Biosložka prý motory nepoškodí

10. 9. 2007
Autor: Euro.cz

NOVÉ SLOŽENÍ NAFTY Přimíchávání malého množství biosložky do motorové nafty, které je v Česku povinné od 1. září, dieselovým motorům neuškodí. Podíl metylesteru v naftě je totiž velmi malý. Tvrdí to ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Norma povoluje přimíchávání do pěti procent.

NOVÉ SLOŽENÍ NAFTY

Přimíchávání malého množství biosložky do motorové nafty, které je v Česku povinné od 1. září, dieselovým motorům neuškodí. Podíl metylesteru v naftě je totiž velmi malý. Tvrdí to ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Norma povoluje přimíchávání do pěti procent. Shodli se na tom evropští výrobci,“ říká ministr.

Evropské a české normy umožňovaly přidávat bioethanol do benzinu a metylestery mastných kyselin do nafty již dříve, běžně se toho však zatím nevyužívalo. Nově se musí od září přidávat do nafty a od ledna příštího roku do benzinu. Ministr Říman i zástupci České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) tvrdí, že by tento fakt neměl mít žádný vliv na kvalitu pohonných hmot. „Možné riziko je pouze v případě, pokud by se například motorová nafta s obsahem biosložky dlouhodobě skladovala v nádrži vozidla. Pak by v palivu mohlo dojít k tvorbě pryskyřic, které by mohly mít negativní vliv na činnost motoru,“ míní generální sekretář ČAPPO Miloš Podrazil. Dlouhodobě ale prý znamená minimálně několik měsíců.

To, zda se do nafty přidá maximálně pět procent biosložky, bude kontrolovat Česká obchodní inspekce společně s celní správou. Motorista může u čerpací stanice načerpat palivo, které bude obsahovat více nebo méně nové složky, její podíl však nesmí překročit pět procent. „Nečekejme ale od biopaliv zázraky. Jejich výroba je drahá a náročná na prostor,“ tvrdí ministr. Proto se také v souvislosti se zavedením změn očekává zvýšení ceny nafty v objemu několika desítek haléřů.

MM25_AI

„V České republice neexistuje ekonomická podpora používání biopaliv, tak jako v okolních zemích, přičemž výroba biosložek - ať už metylesteru řepkového oleje v případě nafty, nebo bioethanolu v případě benzinu -je dražší než výroba čistého fosilního paliva,“ vysvětluje Podrazil. Ten proto očekává mírný nárůst cen pohonných hmot. Od začátku září musí veškerá motorová nafta dodaná do konce roku na trh obsahovat minimálně dvě procenta biosložky. Stejné množství se bude od počátku příštího roku přimíchávat i do benzinů. Od roku 2009 se podíl povinně zvýší na 4,5 procenta u nafty a 3,5 procenta u benzinu. Biosložku přimíchávají rafinerie, distributoři, dovozci a majitelé takzvaných daňových skladů.

Názory odborníků na to, jakou budoucnost mají paliva s biosložkou, se různí, zejména kvůli poměrně vysokým pořizovacím nákladům na toto palivo. Podrazil spíše věří plynu a pak vysokooktanovým benzinům, které se momentálně vyvíjejí. Vše prý ale záleží na tom, jakým směrem půjde státní politika.

  • Našli jste v článku chybu?