Bio-Cafes mají nabídnout zdravou alternativu k McDonald´s
Podnikatel, který stále vymýšlí nové projekty, politik, jehož cílem jsou volby do Evropského parlamentu v roce 2009, a také třeba francouzský poradce pro zahraniční obchod v Česku. To vše v jedné osobě spojuje Silvano Pedretti, bývalý viceprezident developerské společnosti Orco. Představíte si hyperaktivního workoholika? Omyl. Pedretti mluví o tom, jak by si lidé měli užívat života, jíst zdravě, vychutnávat jídlo. Když v březnu 2004 ukončil svou kariéru v úspěšné firmě Orco, prohlašoval, že úspěch pro něho znamená rovnováhu několika domén, kterými jsou rodina, kultura, profesionální život, společenská sféra, etika, zdraví a zábava. V posledním rozhovoru pro týdeník EURO se mimo jiné přihlásil k evropskému modelu, který charakterizuje jako kompromis mezi kapitalismem a socialismem.
Francouz italského původu žije již třináct let v Česku a právě v něm se rozhodl zahájit nový projekt, který by rád rozšířil do celé Evropy. Řetězec provozoven Bio-Cafes má nabídnout alternativu vůči rychlému občerstvení v McDonald´s či KFC. Hosty má přilákat biostrava, produkty ekologického zemědělství vypěstované bez použití umělých hnojiv, pesticidů či genetické modifikace. Vše bude „bio“. Káva, džusy, sendviče, saláty i polévky. Bio-Cafes zatím najdeme na dvou místech v Praze, Pedretti si však vytyčil hodně ambiciózní cíl: dvě stovky takových „kafí“ v různých zemích do pěti let. Otázku, zda to, co buduje, jsou restaurace nebo kavárny, nepovažuje za důležitou. Hlavní je, aby zákazníci rádi chodili do jeho Bio-Cafes. A to i na snídaně, obědy a večeře.
Zákaz kouření a zápachu.
Svůj projekt Pedretti považuje za součást globální vize kvalitnějšího života, která se rodí v Evropě. Bio-Cafes mají nabídnout uvolnění, odreagování od stresu a rušného městského prostředí. Pedrettiho výčet je dlouhý, zahrnuje příjemné prostředí, jež se vyznačuje moderním designem a jasnými přírodními barvami, na obrazovkách filmy o přírodě, tiše hrající hudbu. Kouření je zakázáno, zápach je nepřípustný.
Je ale země vepřové s knedlíkem a se zelím tím pravým startovacím místem pro Francouzův projekt? Žiji v Česku, tak začínám tady, uvádí Pedretti. Čechům ale v tomto směru kupodivu věří. Poukazuje na statistické údaje, které říkají, že se v Česku ve srovnání s jinými zeměmi Evropské unie nadprůměrně využívají evropské prostředky na podporu ekologického zemědělství. Pedretti zdůrazňuje, že se Češi v posledních letech stále více zajímají o své zdraví. Na druhé straně mívají ve srovnání se světem větší problémy s obezitou a budou se snažit s tím něco dělat. Zvlášť když budou povzbuzeni vhodnou osvětou. Česko obecně pokládá za vhodné místo pro start nového projektu, neboť třeba ve srovnání s Francií je v něm zatím slabší konkurenční boj. Trh je méně specializovaný a například v oblasti restauračních služeb i jídelníčků je stále co zlepšovat.
Pro dynamické ženy.
Pedretti má jasnou představu o tom, kdo je jeho primární cílovou skupinou. Nejsou to turisté, byť jejich přízeň v Praze považuje za důležitou. Na prvním místě hodlá oslovit mladé vzdělané a sportující ženy ve věku 25 až 35 let, které se prostě nechtějí stravovat v McDonald´s. V provozovnách Bio-Cafes mají být pravidlem dětské koutky. Jestliže lze v původním projektu najít formulaci o tom, jak se řetězec hodlá zaměřit na „vyšší střední vrstvu klientů“, dnes Pedretti tvrdí, že cílem je „masový trh“.
Leckterého pozorovatele jistě napadne, zda v konceptu Bio-Cafes nejsou evidentní rozpory. Rodící se řetězec se hlásí ke konceptu „slow food“, tedy vysoké kultuře stravování. Přebírat zákazníky však chce provozovnám „fast-food“, tedy rychlého občerstvení. Zastánci „slow food“ mimo jiné odmítají jakoukoli „standardizaci“ chutí, žádají kulinářskou rozmanitost. Lze však něco podobného očekávat od mezinárodního stravovacího řetězce? V Bio-Cafes najdete skleněné podlahy a pod nimi umělou trávu. Není však právě toto onou zbytečností, která by měla vadit příznivcům zásad „udržitelného rozvoje“, jež jsou zformulovány na webových stránkách Bio-Cafes?
Silvano Pedretti však žádné rozpory nevidí. Dobře ví o tom, že průměrná doba na oběd se značně zmenšuje třeba i v jeho rodné Francii. Přesto tvrdí, že Bio-Cafes by měly nabízet maximální relaxaci a vybízet hosty, aby zůstali déle. Je pak už na nich, zda tak skutečně učiní. A celková atmosféra je důležitá, z čehož lze odvodit, že i ony skleněné podlahy mohou mít smysl.
Sázka na franšízy.
Strategie Bio-Cafes v lecčem připomíná koncept coffeeheaven (více na straně 48). Pedretti připouští, že obě firmy mají podobné plány rozvoje a kladně hodnotí schopnost coffeeheaven získat zajímavá místa pro své kavárny. Podobnost lze nicméně hledat i v tom, že na obou místech se podává káva v papírových šálcích, a také ve snaze oslovit klienty, kteří si chtějí odnést jídlo či pití. Pedretti spatřuje výhodu papírových kelímků v tom, že jsou dobře recyklovatelné, což je v souladu s celkovým konceptem Bio-Cafes. Jsou výhodné i z ekonomického hlediska. Také díky nim je tedy možné nabídnout zákazníkům levněji jinak poměrně drahé bioprodukty.
Rozdílů mezi Bio-Cafes a coffeeheaven je však také dost. Ve druhém případě hraje podstatně důležitější roli káva. Bio-Cafes se vyznačují mimořádně světlým prostředím a jasně zářícími barvami, coffeeheaven je intimnější. A velký rozdíl je také ve způsobech budoucího rozvoje. Pedretti sází na franšízy, které kavárenský řetězec naopak nepovažuje za vhodné. Francouzský podnikatel má mimochodem právě s franšízami značné zkušenosti. Jedna z jeho společností sídlících v Lucemburku se zabývá obchodem s franšízami ve střední Evropě, a to v různých oborech. Zatímco coffeeheaven hledá zdroje financování na alternativním trhu londýnské burzy u velkých investičních fondů, Pedretti mluví o menších investorech. Sám je spolumajitelem dvou společností v Lucemburku, které stojí za projektem Bio-Cafes a v nichž drží kontrolní balík. Očekává, že velké fondy přijdou za dva tři roky.
Pedrettiho podnikatelské plány jsou bezpochyby velké. Bude ale vše stíhat? Kolik času bude věnovat politice a společenským aktivitám? Podnikatel byl před posledním hlasováním do Evropského parlamentu na kandidátce českého subjektu SNK-Evropští demokraté, byť na nevolitelném místě, a do budoucna se hodlá věnovat vlastnímu sdružení EC 2009. Jedním z jeho cílů je právě podpora kandidátů v evropských volbách. Silvano Pedretti ale ani v tomto problém nevidí. Říká, že v podnikání dnes deleguje hodně pravomocí na své spolupracovníky. To se projevuje mimo jiné v tom, že ve svých firmách pobírá jen malý plat.