Nealkoholická piva v Česku prohrávají boj o spotřebitele s míchanými pivními nápoji. Plzeňský Prazdroj rozjel kampaň, aby to změnil
Beermixy Plzeňskému Prazdroji zatím příliš nevoní. Trh s nealkoholickým pivem, jemuž Prazdroj dominuje díky Birellu z nošovického pivovaru Radegast, šel deset let nahoru. Před pěti lety se však křivka šplhající vzhůru změnila na vlnovku, a loni zájem dokonce poklesl pod úroveň roku 2008. Místo nealkoholického birellu si konzumenti raději kupují nízkoalkoholické pivní nápoje s ovocnou příchutí Cool od Staropramenu a Radler společnosti Heineken. Beermixy jdou totiž na dračku.
Plzeňský Prazdroj se však nevzdává. Loni začal prodávat nízkoalkoholický Gambrinus s příchutí limetky a bezinky a také citronu, které jsou přímými konkurenty pro Cool a Radler. Nyní zahájil masivní kampaň, aby k nealko pivu přitáhl nové pijáky.
Přece jen je nadále se 75procentním podílem největším tuzemským výrobcem nealkoholického piva na kousku trhu, který není radno ztratit. „Jednou z příčin propadu prodejů nealkoholických piv byl nedostatek inovací,“ tvrdí marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Grant McKenzie a hodlá to změnit.
K růstu pomocí ovoce Český svaz pivovarů a sladoven uvádí, že v uplynulých letech vzrostla v Česku výroba nealkoholického piva zhruba pětinásobně.
V roce 2000 trh s nealko pivem představoval něco málo přes 110 tisíc hektolitrů a od té doby stoupal až na zatím rekordních 581 tisíc v roce 2011. Loni však spotřeba v meziročním srovnání o desetinu poklesla.
A to navzdory skutečnosti, že nealko pivo má ve svém sortimentu dnes již každý velký pivovar a točí se skoro v každé restauraci, hotelu i hospodě.
Plzeňský Prazdroj, který je součástí pivovarnického koncernu SAB Miller, proto připravil na letošní teplé měsíce masivní marketingovou kampaň. „Poprvé v celé své historii bude mít Birell samostatnou televizní reklamu,“ říká Grant McKenzie a dodává: „Budeme usilovat o to, aby do roku 2022 český trh s nealkoholickým pivem stoupl oproti dnešku na dvojnásobek, tedy na milion hektolitrů za rok, a aby náš podíl na něm zůstal minimálně zachován. Tento segment má nepochybně velký růstový potenciál,“ tvrdí marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje a za příklad dává Španělsko. Tam podíl nealkoholického piva dosahuje 8,5 procenta, kdežto v Česku momentálně ani ne šesti procent.
Inovací, která Birellu pomůže v souboji s beermixy, se mají stát ovocné příchutě.
Tedy stejná zbraň, která pomohla k raketovému nástupu míchaným pivním nápojům. Plzeňský Prazdroj loni doplnil ke svému klasickému světlému a polotmavému birellu variantu s příchutí limetky a maliny, letos v dubnu na ni navázala příchuť citronu a granátového jablka.
Tvůrcem inovací v tomto segmentu byl donedávna humpolecký pivovar Bernard.
„V roce 2006 jsme přišli s naším prvním nealko pivem, o rok později jako první u nás s polotmavým nealko pivem Jantar. V roce 2009 jsme tento sortiment vylepšili o dnes známou Švestku a na ni v roce 2010 navázala Višeň,“ říká mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek. „I díky tomu jsme pátým největším výrobcem nealko piva v České republice,“ tvrdí.
„Uvařit dobré nealkoholické pivo je umění,“ podotýká Grant McKenzie. První tuzemské nealkoholické Pito vzniklo v sedmdesátých letech a vyrábělo se tak, že kvasný proces byl přerušen už v rané fázi, takže při něm vzniklo jen zanedbatelné množství alkoholu. Druhým způsobem výroby nealko piva je odstranění alkoholu z piva vyrobeného tradiční cestou. Nealkoholické pivo vaří přibližně 25
českých pivovarů, přičemž některé z nich vyrábějí i několik nealkoholických nebo nízkoalkoholických nápojů pivního typu zároveň.
Mírnix beermix Beermixy zatím z píp v českých hospodách netečou. I v láhvích a plechovkách se však prodávají více než dobře. Během tří let nápoje míchané z piva a ovocné šťávy vyrovnaly dekádu budovaný pětiprocentní podíl nealko piv. „Ve třetím roce působení na českém trhu tento segment pravděpodobně překoná hranici 500 tisíc hektolitrů čili 100 milionů prodaných půllitrů,“ komentuje popularitu beermixů Pavel Barvík, mluvčí Staropramenu.
Pivovar, patřící do skupiny Molson Coors Brewing Company, se svou značkou Staropramen Cool zaujímá polovinu beermixového trhu. A vytrvale přichází na trh s novinkami. „Staropramen Cool má dvě nové příchutě Cool Cidermix a Cool Hořký pomeranč,“ upozorňuje Barvík.
Zdatně si vede i spolu se Staropramenem druhý velký hráč v segmentu beermixů, Heineken. Neoficiální informace hovoří o tom, že společně tyto společnosti prodaly skoro 75 procent ze 430 tisíc hektolitrů beermixů, které loni putovaly na tuzemský trh. „Zlatopramen Radler byl v loňském roce opravdový úspěch a znamenal pro nás několikanásobné překročení původních plánů,“ prohlašuje tiskový mluvčí skupiny Heineken Jiří Hauptmann. Heineken se značkou Krušovice Radler byl prvním pivovarem, který vstoupil s beermixem na tuzemský trh. Loni v dubnu představil Zlatopramen Radler ve dvou příchutích – citron a pomeranč se zázvorem – a v ofenzivě vytrvale pokračuje. „V zimní sezoně jsme uvedli novinku Zimní Radler v chuťových variantách hruška se skořicí a višeň s čokoládou,“ dodává Hauptmann.
Obliba nízkoalkoholických pivních nápojů navíc s největší pravděpodobností v blízké budoucnosti poroste. Podíl beermixů na českém trhu je totiž oproti Slovensku nebo Německu stále zhruba poloviční.
Tady se rozhoduje Přibližně desetiprocentní podíl, který společně ukrajují z pivního trhu nealkoholická piva a beermixy, na první pohled nevypadá dramaticky.
Zvláště když si uvědomíme, že jde o odvětví, v němž tržby za loňský rok přesáhly 32 miliard korun. Význam těchto navzájem si konkurujících segmentů nicméně stoupá, neboť prodeje tradičního čepovaného piva i ležáku v posledních letech stagnují. „Ukazuje se, že růst beermixů není vytvářen na úkor jiných druhů piva. Prostě lákají také spotřebitele, kteří dosud pivo nepili,“ vysvětluje Pavel Barvík ze Staropramenu.
Na tytéž konzumenty chce svou nejnovější kampaní pro Birell zapůsobit i Plzeňský Prazdroj. „Z toho důvodu těžiště kampaně směřujeme na léto, kdy hodně lidí tráví čas sportem a v přírodě. A plánujeme jim v rámci ochutnávek rozdat až 250 tisíc plechovek,“ prohlašuje Grant McKenzie z Plzeňského Prazdroje. „Nealko piva mají poměrně velkou výhodu a tou je obsah alkoholu. Lze je totiž pít kdykoli,“ dodává McKenzie. V České republice platí, že o nealkoholické pivo jde pouze tehdy, pokud objem alkoholu nepřesáhne půl procenta. Naproti tomu u ovocného beermixu se obsah alkoholu pohybuje kolem 2,5 až tří procent.
Noví příznivci nápojů z piva se postupem času rozdělí na dva tábory. První přilákají výrobci nealkoholických piv s ovocnými příchutěmi – nejspíše v čele s dominantní značkou Plzeňského Prazdroje Birell – a druhé zlákají producenti beermixů v čele se Staropramenem a Heinekenem. Zatím to nevypadá, že by některý z velkých hráčů v Česku ovládl oba segmenty.
Význam nově objevených mixovaných piv pro tuzemské pivovary potvrzují rovněž autoři zprávy o stavu českého pivovarství a sladařství v roce 2012. „Výstav pro tuzemsko se v roce 2012 zvýšil o pouhých 1,4 procenta, a to pouze díky výraznému zvýšení poptávky po pivních mixech,“ uvádí se v tomto materiálu Českého svazu pivovarů a sladoven. A kategorie, kam patří beermixy, v meziročním srovnání vzrostla podle zprávy o 41 procent. Beermixy spolu s nealko pivy jsou tak zřejmě posledními „pivními“ segmenty, o které má smysl se porvat.
Slovensko a Německo mixují nejradši
Podíl pivních mixů na evropských trzích (v %)
Rusko 1,9
Německo 10,6
Polsko 1,0
Ukrajina 2,7
Česko 5,2
Rakousko 7,2
Maďarsko 6,2
Rumunsko 2,0
Bulharsko 1,9
Litva 3,2
Slovensko 11,6
Lotyšsko 2,8
Estonsko 0,9
Zdroj: The Nielsen Company
Chce to nové nápady. Za stagnaci prodeje nealkoholických piv v Česku může především nedostatek inovací. I proto se na ně v celkovém výstavu během tří let dotáhly beermixy. Raketový růst vystřídala stagnace Výroba nealkoholických piv v ČR (v tis. hl) 574 581
Graf
V láhvích už dominují beermixy Segmenty piva podle prodejů v letech 2011 a 2012 (v %)
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven
O autorovi| Matěj Štětka, stetka@mf.cz