Zakázka šitá na míru tak, aby ji mohl vyhrát předem určený uchazeč. Praxe v Česku dobře známá. Tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation se s ní ale setkal na západ od našich hranic. Výběrové řízení na tramvaje pro německé město Essen tak bude mít podle informací týdeníku EURO zřejmě soudní dohru.
„V Essenu se jednalo o 27 tramvají. Už v kvalifikačních předpokladech jsme byli vyloučeni kvůli nesmyslné kombinaci požadavků v počtu 35 dodaných tramvají v provedení 100procentní nízká podlaha a svařovaná hrubá stavba,“ popsala zakázku mluvčí plzeňského výrobce Lubomíra Černá. Stížnost k tamnímu antimonopolnímu úřadu firma podávat nebude, protože ten funguje na bázi regionálních poboček, které jsou propojeny s regionálními podniky. Bránit se ale hodlá. „V tomto případě se cítíme velmi poškozeni, protože se domníváme, že jsme měli nejlepší nabídku, a zvažujeme další právní kroky,“ připouští Černá.
Export představuje pro plzeňskou Škodovku významnou část produkce. V současnosti má podepsány kontrakty na dodávku 333 tramvají na příští roky a 83 z nich poputuje do zahraničí. Až 52 vozidel dostane lotyšská Riga. Do poloviny příštího roku má být dodáno 26 tramvají a smlouva s městem zaručuje opci na 32 dalších. „Dalších šest tramvají z opce už bylo zasmluvněno. Výhledově bychom mohli těchto 52 tramvají dodat někdy v roce 2015,“ uvádí mluvčí.
Úspěchy Plzeňští slaví také s vlakovou produkcí. Poslední velkou zakázkou je dodávka kompletního elektrického a mechanického pohonu pro 80 čtyřnápravových elektrických lokomotiv, uzavřená se společností Hyundai. Objem obchodu se vyšplhá až na dvě miliardy korun.
Celkově export představuje pro české firmy působící v železničním průmyslu, kam patří i tramvaje, přibližně dvě pětiny tržeb. V loňském roce celkově utržila padesátka firem soustředěná v Asociaci podniků českého železničního průmyslu přes 71 miliard, ze zahraničí přitom pocházelo bezmála 30 miliard korun.