PRAHA (hat) - Pravidla pro registraci internetových adres s příponou .eu jsou pro spekulanty méně příznivá, než se na první pohled zdálo. Poté, co začalo být zřejmé, že hlavní roli při získávání atraktivních adres budou hrát ochranné známky, si mnoho českých subjektů začalo registrovat ochranné známky ve tvaru jméno.eu. Některé z nich již Úřad průmyslového vlastnictví zapsal. Prvního kola boje o doménová jména, takzvané Sunrise period, které startuje 7. prosince, se totiž budou moci zúčastnit právě majitelé registrovaných ochranných a obchodních známek a státní instituce.
Nadšena proto mohla být například jistá Maria Bennaniová, která je majitelkou ochranné známky sex.eu. Jak ale týdeníku EURO sdělil Marc Van Wesemael, ředitel sdružení EURid, jež domény registruje, Bennaniová bude moci během první fáze získat nanejvýše doménu sex-eu.eu. Žadatelé mohou totiž v první fázi chtít pouze domény, které před příponou eu obsahují celé sousloví zapsané jako ochranná známka, povoleny jsou pouze úpravy některých zvláštních znaků. Zástupce Evropského rozvojového institutu, který přihlásil několik ochranných známek v podobném znění včetně výrazu ebanka.eu, ani další přihlašovatele tedy nemusí mrzet, že jejich ochranné známky ještě zapsány nebyly.
Pravidla jsou nastavena tak, aby v Sunrise Period získali domény především ti, kdo na ně mají nárok. Pokud ovšem některý úřad zaregistruje obecný název jako ochrannou známku, nelze s tím nic dělat. Již zmiňovaný výraz „sex“ je registrován jako ochranná známka v několika zemích EU. V dubnu, kdy začíná třetí fáze registrací přístupná všem bez ohledu na ochranné známky, už tedy doménu sex.eu nejspíš nebude možné získat.
V první fázi se zřejmě strhnou zajímavé souboje mezi majiteli stejných ochranných známek registrovaných v různých zemích. Oblíbeným příkladem je slovo Budweiser, o které se dohaduje Budějovický Budvar a Anheuser-Busch. Tady bude hrát roli pouze rychlost.
S rychlostí operují někteří čeští registrátoři, kteří spustili takzvané předregistrace domén .eu a svým zákazníkům slibují, že jejich žádosti zašlou okamžitě po spuštění registrací, a tím se jim pokusí zajistit co nejlepší umístění „ve frontě“. Jako první s touto službou přišla společnost Explorer, následovali další registrátoři. Konkurenční Zoner software zase přišel s příplatky za přednostní pozice ve výši dva respektive deset tisíc korun. Tuto částku však zákazník zaplatí pouze tehdy, když doménu získá.