Menu Zavřít

BITVA O PODNIKY

8. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Ellison nyní nemůže vystát IBM místo Billa Gatese

Špička softwarového průmyslu se již nedělí jen na Microsoft a Oracle. Hlavní noční můrou šéfa Oraclu Larryho Ellisona není Bill Gates, ale probouzející se technologický gigant IBM, který útočí na jeho pozice na trhu podnikového softwaru. Začíná bitva o první příčku v sektoru s ročním potenciálem okolo padesáti miliard dolarů. Nejvíce to mezi oběma společnostmi v současné době „jiskří v oblasti databází. Čerstvá zpráva výzkumné firmy Gartner Dataquest uvádí, že Oracle sektoru vévodí s podílem 33,8 procenta a IBM na něj dotírá s hodnotou 30,1 procenta. Oba konkurenti se navzájem nijak nešetří. V letošním roce si uštědřují jednu ránu za druhou. IBM nedávno umístila v blízkosti sídla Oraclu v Silicon Valley billboard s textem „Hledáte inteligentní software? IBM . Oracle si nenechal takovou ironii líbit a během několika dní postavil vlastní billboard dodávající „Pak jste přišli na to pravé místo . „Když se IBM chtěla pochlubit s novým nejrychlejším počítačem, vybrala si produkty Oraclu. Zajímavé, tvrdí jedna z reklam Ellisonovy společnosti s odvoláním na tiskovou zprávu IBM. Budoucí vládce. „Nejrychlejší databáze na nejrychlejším počítači IBM je opravdu databáze Oracle. Sama společnost IBM, když prezentovala rychlost svého počítače, provedla demonstraci na databázi Oracle, a nikoli na svém vlastním produktu, tvrdí marketingová ředitelka české pobočky Pavlína Mourečková. „Naše firma je největším dodavatelem informačních technologií se 60 tisíci produkty. Je přirozené, že hardwarová divize provádí testy s celým portfoliem dostupného softwaru. Jde pouze o odraz reálného světa, ve kterém existuje konkurence, jejíž produkty běží i na platformě IBM, reagovala Monika Pavlíčková, šéfka marketingu IBM v České republice. Obě společnosti v současné době bojují o to, která z nich se v příštích několika letech zmocní rozhodujícího podílu na trhu s podnikovým softwarem s ročním potenciálem okolo padesáti miliard dolarů. Šéf koncernu IBM Louis Gerstner přidal do svého portfolia produkty tak, že v podstatě pro každé řešení od Oraclu má přichystaný protiúder. Zpět do budoucnosti. Oba rivalové mají ale odlišnou strategii. Ellison prosazuje vlastní kompletní balík programů, které firma může potřebovat ke všem aktivitám. Nejvyšší šéf IBM Louis Gerstner naproti tomu dal dohromady komponenty hned od několika dodavatelů. Uzavřel strategické smlouvy o partnerství s menšími softwarovými firmami. Právě proto má spíše Gerstner větší podporu ve světě IT. Pokud totiž IBM získá v souboji s Oraclem navrch, bude v průmyslu více prostoru pro společnosti, jako SAP, Siebel nebo PeopleSoft. „Oracle si také vypomáhá akvizicemi mladých a nadějných technologických firem. Jejich produkty ale většinou prezentuje jako své, soudí IT manažer Radek Vácha z konzultační firmy Accenture. Ellison tak svou firmu Oracle chystá na „životní bitvu s IBM, která mu v minulosti pomohla rozvinout vlastní byznys. Programátoři IBM v sedmdesátých letech dali dohromady první takzvanou relační databázi, když vytvořili programovací jazyk SQL. Tím poprvé lidem umožnili počítačová data nejen skladovat, ale i analyzovat. Firma horkou novinku spojila se svým tehdy velmi úspěšným odvětvím velkých sálových počítačů (mainframe). Tento strategický krok umožnil mladému programátorovi Ellisonovi rozvinout potenciál vznikajících alternativních systémů Unix. Osmdesátá léta přinesla vlnu nových společností v čele s německým SAP, které pomohly Oraclu rozmnožit jeho bohatství. „Stavěly totiž svůj software na bázi produktů od Oraclu. Analytici se domnívají, že jen v posledním desetiletí tak zvedly tržby za databáze Ellisonova impéria o zhruba 25 procent. Levnější, dražší? Řada útoků jednotlivých společností směřuje rovněž na cenovou výhodnost. IBM většinou prodává své produkty levněji. „Databáze Oracle9i Enterprise Edition stojí 40 tisíc dolarů na jeden procesor, IBM DB2 pořídíte za 19,5 tisíce dolarů. Oracle9i Standard Edition stojí patnáct tisíc dolarů na jeden procesor, IBM DB2 Workgroup Edition pořídíte za 14,5 tisíce dolarů, a to včetně podpory a funkcí, které porovnávaný produkt neobsahuje, prohlásila Pavlíčková. Prestižní magazín Business Week napsal, že se Ellison softwaru od svého rivala posmívá, protože jen předchází dalšímu prodeji „služeb, služeb, služeb . „Oracle9i obsahuje nejenom komponenty pro správu dat, ale také řízení pracovních procesů, sdílení informací mezi aplikacemi a správu dokumentů, obrazových, audio, video a geografických informací. K dosažení takové funkcionality u produktu DB2 musíte tyto komponenty zakoupit zvlášť, což činí cenu systému Oracle9i výrazně nižší, soudí Mourečková. Přes množství vzájemných ataků se ve světě informačních technologií mluví o klientech, kteří v poslední době svého dodavatele softwaru změnili. „Za posledních osmnáct měsíců přešlo více než tisíc uživatelů z databázového systému Oracle na řešení DB2 od IBM, poznamenává Pavlíčková. Možná právě proto vyvolal Larry Ellison takovou marketingovou kampaň při uvádění nové databáze Oracle9i, která přišla minulý týden i na český trh.

  • Našli jste v článku chybu?