Menu Zavřít

Bitva o Rospudu

14. 3. 2007
Autor: Euro.cz

V bahnech meandrující řeky hrozí konflikt polské vlády s Evropskou komisí

Přestože domácí veřejné mínění je rozlomeno ve dví, polská vláda neváhá podporovat obstarožní projekt rychlostní komunikace Via Baltica středem zvláštního přírodního mokřadního fenoménu v Dolině Rospudy, který v Evropě nemá obdobu a na světě jen jedinou, kdesi za Uralem. Umanutý ministr životního prostředí Jan Szyszko přitom svou budovatelskou iniciativou daleko předčil ministra dopravy Jerzyho Polaczka, který se musel před Sejmem dokonce zpovídat z úřednické lenosti a hrozila mu ztráta důvěry a vyhazov. Oproti tomu hyperaktivní Szyszko je dokonce přesvědčen, že polský oficiální postoj v Bruselu zvítězí nad zásadním odmítnutím evropského komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase, a tak podporuje snahy regionálních politiků stavbu rychlostního obchvatu východopolského města Augustów co nejdříve zahájit.

Vzdor obránců přírody.

A tak se také stalo: šéf vojvodství Podlesí Jan Dobrzyński dal pokyn k zahájení stavby. Ač musel vědět, že to nebude fakticky možné a že to je jen další projev vzdoru vůči komisaři Dimasovi. Vyslaní geodeti totiž nemohli kvůli dvaadvacetistupňovému mrazu pracovat a dřevorubce se nikdo vyslat neodvážil, protože na stromech určených ke skácení byli připoutáni odpůrci výstavby. Vydrželi to do 1. března, kdy už tu začali být zbyteční. V Dolině Rospudy se formálně zahájila doba hnízdění a polský zákon během ní zakazuje ve vyhlášené ptačí oblasti evropské sítě Natura 2000 kácet. Činnost tábora ochránců přírody, který organizovali polští Greenpeace a již provázela velká nepřízeň počasí i protiakce obyvatel Augustówa, sledovalo ve sdělovacích prostředcích celé Polsko.

Kdo je na tahu?

Komisař Stavros Dimas je přesvědčen, že první krok k urovnání sporu by měla učinit polská vláda. Vybídl ministra Szyszka k hledání uspokojivého řešení. O takřka neškodné variantě - o shodě nabízené všemi nevládními ekologickými organizacemi a některými nezávislými odborníky - však nechce oficiální polská strana ani slyšet. Dimasova odpověď na polskou nečinnost jistě nebude vyhýbavá: „Evropská komise je připravena obrátit se na Evropský soudní dvůr, aby vydal Polsku zákaz pokračovat ve výstavbě obchvatu Augustówa v přírodně cenné Dolině Rospudy.“ Kdyby se ovšem Dimasovi nepodařilo toto předběžné opatření u soudu prosadit, mohlo by to mít pro zdánlivě vítězící Polsko nedozírné následky.
Započít takovou výstavbu je totiž velmi riskantní. Nelze pochybovat o tom, že v takovém do očí bijícím případě musí nakonec vyhrát Evropská komise. Ze strany polské vlády je to porušování evropské směrnice a nejspíše i odpovídajícího polského zákona. To přehlédnout by znamenalo zpochybnit smysl společných postupů v Evropské unii. Rozhodující bude, ve které fázi výstavby Evropský soudní dvůr rozhodne.

Komisař je proti.

Nejhůře by bylo až po dokončení obchvatu. Dolina Rospudy by byla už navždy zničena, byly by proinvestovány velké peníze a obchvat by stejně nefungoval, protože Evropská komise by nemohla strpět využívání černé stavby. Navíc by Polsko za porušení unijních zákonů platilo vysokou pokutu. Polská vláda by si měla zajet na výjezdní zasedání do rezervace Casto Varde v Portugalsku, kde po výroku Evropského soudního dvora už mají jednu dokončenou dálnici k rozebrání. Jacek Winiarski z Greenpeace se na postoje své vlády dívá velmi kriticky: „Je ostudné, že největší poklady polské přírody musejí být chráněny před polskými politiky a budovateli silnic a že se to nedaří bez pomoci bruselských úředníků.“ Bruselský úředník Dimas je nekompromisní a vzniku „portugalské varianty“ chce, stůj co stůj, zabránit: „Jestliže reakce polské strany nebude uspokojivá, co nejdříve zahájíme zkrácené řízení, abychom zabránili vzniku nevratných škod na přírodním prostředí. Věřím, že se nám podaří hrozící katastrofu odvrátit.“

Není prezident jako ministr.

Překvapuje, že polský prezident Lech Kaczyński zaujímá k problému obchvatu odlišný postoj než vláda jeho bratra Jaroslawa. Prezident veřejně vyhlásil nesouhlas s pokračováním obchvatu v původní trase. „Je třeba provést v projektu malý úskok, aby obchvat minul Dolinu Rospudy, která je výjimečná. Změna trasy jistě vyvolá nemalé dodatečné náklady, ale jsem pro ochranu přírody. Myslím, že ekologové v tomto případě postupují rozumně,“ vyslovil se Lech Kaczyński.
Jeho manželka Maria Kaczyńska se dokonce zapojuje do protestů proti nešetrné výstavbě a podobný postoj zaujímá velká část intelektuálů. Přivázat se ke stromu v ohrožené dolině je ochoten i osmdesátiletý režisér Andrzej Wajda.

Věcná diskuse téměř nemožná.

Proti akcím na obranu Rospudy vystupuje naopak většina obyvatel Augustówa. Pro komunální politiky se tito občané stávají rozpáleným předvolebním želízkem, a tak přilévají olej do ohně. Volební kandidát za stranu Sebeobrana přivedl po nedělní mši nejradikálnější spoluobčany do tábora odpůrců výstavby, bránících stromy před skácením. V krabicích si tam nechal dopravit laťky narychlo sbité do křížů a rozdal je. Tyto údajné symboly vzpomínky na mrtvé, kteří v Augustówě zahynuli pod koly náklaďáků, však v rukou rozvášněných spoluobčanů spíše připomínaly vymítání ďábla z přítomných ekologů. Takovouto atmosféru ještě povzbuzují vystoupení ministra Szyszka v televizi Trwam, která je odnoží Radia Maria ideologizujícího kněze „otce ředitele“ Tadeusze Rydzyka. Problém obchvatu Augustówa je prudce zpolitizován a v Polsku bude velmi obtížné nalézt platformu pro věcnou diskusi.
Vicemaršálek polského Senátu Krzysztof Putra, který je na Podlesí šéfem strany Právo a spravedlnost (PiS), se už připravuje na generální zkoušku sil. Tvrdí, že ani Evropské komisi, ani ekologům nejde o přírodu, ale o moc. A proto má ctižádost jim navzdory uhájit původní projekt výstavby. Strana PiS se rozhodla využít kauzy obchvatu k volebnímu vítězství na Podlesí ve volbách do vojvodství 25. května. Elementem volebního boje má být i referendum.

EBF24

Politika kontra příroda.

Předseda vlády Jaroslaw Kaczyński začal o Rospudě prosazovat lokální referendum. Ve stranické taktice, prozrazené Putrem, by to ovšem byl velice vykalkulovaný tah. Všichni vědí, že místní lidé, stresovaní nadměrnou dopravou a nabuzení komunálními politiky, by šli na ruku jeho straně PiS, která chce okamžitě stavět. Průzkumy, které si dal zpracovat deník Gazeta Wyborcza, odhalily, že za stavbu Dolinou Rospudy by v Podlesí hlasovalo 69 procent lidí, v samotném Augustówě dokonce 93 procent. Ovšem celonárodní referendum by nejspíše přineslo výsledek opačný, protože 51 procent Poláků se hlásí k ekologické variantě. To by však strana PiS nemohla potřebovat.
Profesor Piotr Winczorek z Varšavské univerzity však upozorňuje, že jakékoli referendum postrádá smysl, jestliže jediný prosazovaný projekt je na štíru s unijním právem. Tvrdí: „Cestou lokálního referenda nelze změnit právní akty, zejména ne ty evropského práva.“ Výsledky referenda by bez předchozí shody s Evropskou komisí stejně neměly žádnou váhu. Ale to by se už řešilo po „vítězných“ volbách. Po nich budou zřejmě i politici PiS trochu povolnější k rozumným řešením. Evropská komise však sotva bude chtít odkládat řešení až do května.

Porovnání variant Ekologická varianta obchvatu Augustówa (30 tisíc obyvatel) je šetrnější nejen k přírodnímu prostředí, ale i ke státní pokladně. V celkovém součtu nákladů by ušetřila 124 milionů zlotých. Řešila by zároveň i obchvat nedalekého města Suwalki (70 tisíc lidí), s nímž by se však musela budovat společně.
Předností ekologické varianty je, že se vyhýbá vzácnému přírodnímu území Doliny Rospudy a řeku překonává na místě již existujícího mostu u obce Chodorki. Místo dlouhé estakády nad bahny vzácných rašelinišť by vystačilo krátké přemostění a celá stavba by byla místo do přírody situována do urbanizované krajiny. Náklady na stavbu obchvatu Augustówa, která už formálně začala, mají být 421 milionů zlotých, na rekonstrukci přívodní silnice 132 milionů a obchvat města Suwalki má stát 481 milion zlotých. Suma sumárum miliardu a 34 milionů zlotých. Ekologická varianta by stála všeho všudy 910 milionů zlotých.
Nevýhodou nového návrhu je čas. Investor se až dosud vůbec nezabýval variantním řešením, takže s přípravou ekologické varianty by se muselo začít od nuly a výstavba by mohla začít až za několik let.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).