Menu Zavřít

Bitva začíná

30. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Paragrafované znění půjde do připomínkého řízení v únoru

Odpůrci dosavadního konkursního zákona se mohou po téměř dvouletém čekání pustit do boje. V průběhu února totiž rekodifikační komise v čele se soudcem Nejvyššího soudu Zdeňkem Krčmářem připraví první verzi paragrafovaného znění nového zákona o úpadku a způsobech jeho řešení. „Zatím je hotovo 150 paragrafů, ale počátkem února se sejde komise a na tomto jednání by se mělo znění normy dokončit,“ uvedl pro týdeník EURO Zdeněk Krčmář. Zákon by měl vstoupit v platnost počátkem příštího roku. Již v únoru půjde tedy zákon do připomínkového řízení a očekává se bouřlivá rozprava. Filozofií nové úpravy je totiž podstatně zredukovat počet likvidačních konkursů a dát krachujícím společnostem šanci nejen vyřešit problémy, ale zachovat přitom provoz ohrožených podniků. „To se určitě nebude líbit například lobby lidí, kteří podporují a živí se prodejem majetku zbankrotovaných firem,“ domnívá se člen Komory specialistů pro krizové řízení a insolvenci (KSKŘI) Ladislav Žák. Zuřivou diskusi očekává například také předsedkyně zmíněné komory Jarmila Veselá: „Do konečné podoby zákona bude určitě mluvit mnoho subjektů, nejen poslanci a senátoři, ale také správci, soudci, věřitelé, ekonomové a další. Doufám, že debata nevyústí v hovory o uraženosti a postojích.“ Krčmář věří, že se komisi podaří přesvědčit většinu zúčastněných o kvalitě nového zákona a že uhájí uvedenou vizi naznačenou již ve věcném záměru. Zároveň s insolvenčním zákonem se ještě připravují další dvě související normy, první z nich upravuje postavení správců a již má paragrafované znění připravené, druhá se vztahuje ke změnám dotčených zákonů. Související předpisy by se měly dolaďovat do konce letošního prvního pololetí.

===== Komise pracuje pomalu.

Legislativní stav v oblasti úpadkového práva kritizovalo také minulý týden na půdě parlamentu Evropsko-české fórum (ECF) ve své Agendě 2003 (viz strana 24). Jde o analýzu českého právního a podnikatelského prostředí v evropském kontextu v deseti klíčových oblastech, kterou představitelé fóra na konferenci předali ministru průmyslu a obchodu Jiřímu Rusnokovi. „Hlavní pozornost byla soustředěna na zákon o konkursu a vyrovnání, v této oblasti je nezbytně nutné dokončit reformu, aby zákon mohl fungovat efektivně,“ zdůraznil předseda správní rady ECF Guy Plessen. Jeho kolega Filip Montfort dodává, že příprava nové normy trvá příliš dlouho, na druhou stranu ale souhlasí s jejími principy, v nichž se odrážejí doporučení Světové banky. Znepokojení nad zdlouhavostí reformy vyjádřili i další poslanci, zástupci fóra či podnikatelé. „Komise nepracuje dost rychle. Zákon by měl platit od ledna 2004, domnívám se, že to je pozdě,“ uvedl například předseda ústavně-právního výboru Parlamentu ČR Miloslav Výborný (KDU-ČSL). Tvůrci nového zákona však kritiku odmítají. „Z hlediska toho, v jakém je konkursní zákon stavu, souhlasím s tím, že včera bylo pozdě. Ale právě přílišný spěch měl za následek sedmnáct novel a dnešní naprosto nevyhovující stav. My se kvapnosti snažíme proto vyhnout a chceme vytvořit normu důkladnou a přesnou,“ oponuje Krčmář. Dodává, že například v sousedním Německu se návrh úpadkového zákona zpracovával tři roky, pak se projednával dalších šest let a jeho platnost Němci právě kvůli dopadům na množství dalších norem posunuli o pět let. S Krčmářem souhlasí i předsedkyně KSKŘI Veselá: „Pokud má být tato úprava o 750 paragrafech propracovaná a funkční, je to velký kus práce a příprava tedy dlouho trvá.“

Legislativní úroveň.

Kompletní zákon ještě není na světě, ale už se ozývají jeho odpůrci i příznivci. Především právníci chválí, že nové znění se podrobně soustřeďuje na procesní stránku konkursu. Paragrafy tak budou jednoznačnější a podstatně omezí varianty výkladů. Autoři zbrusu novou normu rovněž připravují v kontextu rekodifikace občanského práva, obchodního zákoníku a nového daňového řádu. „V každém případě má úpadkový zákon na rozdíl od předešlých norem legislativní úroveň,“ zdůraznil právník Jiří Pecka. Ředitel poradenské firmy PricewaterhouseCoopers Miroslav Singer chválí to, že insolvence je konečně definována jednoznačně a postup věřitelského výboru je jasněji upraven. Úpadkový zákon by měl také odstranit či zjednodušit formální neprůchodnosti a byrokratické požadavky. Dosud platící zákon o konkursu například v podstatě znemožňuje kvůli procesním požadavkům provést vyrovnání dlužníka s věřiteli. „Budou také jednoznačně předepsány maximální lhůty pro svolání věřitelů, pro přezkumné jednání a další, což by mělo celý proces zprůhlednit,“ upozorňuje Krčmář. Výrazným pozitivem je rovněž snaha o profesionalizaci insolvenčních správců.

bitcoin_skoleni

Málo motivace.

Na druhé straně spektra je také dost kritiky. Nejčastější výtkou je, že zákon připravovali lidé odtržení od praxe, bez ekonomického vzdělání a manažerských zkušeností, například zmíněný Krčmář prý nemá s konkursem žádné praktické zkušenosti a tento nedostatek se na konečné podobě zákona odrazí. „Jednoznačně by úpadkové řízení měl vést spíše manažer než právník,“ míní konkursní správce Petr Dostál. Trnem v oku je motivace krachujících podniků. Například ekonom Singer soudí, že zákon se snaží spíše definovat některé detaily a sankce, než aby poskytoval více pozitivních pobídek k tomu, aby dlužníci žádali o konkurs sami. Krčmář však namítá, že stačit by měl příslib, že zkrachovalec může z řízení vyjít oddlužen a zároveň včasným požádáním o pomoc zachránit podnik. „Dnes nemá právnická osoba, která prošla konkursem, v podstatě jinou možnost než výmaz z obchodního rejstříku,“ dodal soudce.
Věřitelé zase kritizují, že mohou o správci rozhodovat příliš pozdě, tedy až na své první schůzi. Obávají se, že soudem ustavený správce stihne do té doby provést nevratné kroky, které nebudou ku prospěchu věci. Další kritici říkají, že se měl zákon zaměřit spíše na prevenci úpadkových stavů. „Jednoznačnou a jasnou osvětou by se mělo podnikatelům vysvětlit, že si mají hlídat vnitřní audit, který včas upozorní na hrozící problémy a umožní tak řešit problémy dříve než úpadek nastane,“ zdůraznil Žák.
Znepokojení nad novou kodifikací vyjádřil nedávno i konzultant Miroslav Zámečník. Obává se, aby konkursy nakonec neprobíhaly ještě hůř než dosud. Se základními myšlenkami zákona sice souhlasí, upozorňuje však na detaily, které mohou fungování úpadkového řízení spíše komplikovat.

Bankrot na tři způsoby Cílem nové normy je posílit jiné formy řešení úpadku, tedy reorganizaci a vyrovnání, před likvidačním konkursem. Poctivý dlužník bude mít přitom možnost vyjít z konkursu oddlužen. Insolvence je definována jako platební neschopnost či předlužení. Dlužník bude moci rovněž podat návrh na úpadkové řízení již při hrozící platební neschopnosti. Řízení bude zahájeno z jednotného návrhu, což znamená, že první fázi soud ukončí rozhodnutím o úpadku a až ve druhé se bude rozhodovat o způsobu řešení úpadku. Ten bude možné řešit konkursem (zpeněžení majetku), reorganizací (uspokojení věřitelů z provozování podniku) a vyrovnáním s věřiteli (jako dosud, ale budou zrušeny minimální procentuální kvóty). Postavení věřitelů bude posíleno, budou mít například rozhodující slovo ve způsobu řešení úpadku. Do insolvenčního řízení vstoupí věřitelé včas tím, že budou moci přihlásit pohledávku již od zahájení řízení. Tato možnost však bude omezena danou lhůtou. K úhradě pohledávek oddělených věřitelů bude sloužit celý čistý výtěžek zpeněžení zajištěného majetku, ovšem po odečtení nákladů insolvenčního řízení. Zákon se rovněž vrátí k zásadě prioritního uspokojení přednostních věřitelů před nepřednostními. Jmenování správců zůstane v rukou insolvenčních soudců, věřitelé ho však budou moci na své první schůzi vyměnit. Samotná osoba správce, tedy jeho profesionalizace a vzdělání, bude řešena zvláštním zákonem. Předpokládá se vytvoření komory s povinným členstvím a bude definován soubor požadavků kladených na správce. Oproti dosavadní úpravě bude dlužník omezen v nakládání s majetkovou podstatou již od okamžiku podání návrhu. Rovněž nebude možné od podání návrhu provést exekuci postihující majetek podstaty. Věřitel či dlužník však budou moci požádat o udělení výjimky, soud naopak bude mít množnost pravomoci dlužníka ještě více omezit. Incidenční spory budou v nové normě rozhodovány jako součást řízení, takže je bude rozhodovat insolvenční soudce. Tím by se měla výrazně zkrátit celková doba řízení. Rovněž se počítá se zřízením centrálního elektronického veřejného seznamu, který bude obsahovat informace obsažené ve spisech.

  • Našli jste v článku chybu?