Klidně ať se tunelem ještě dlouho nejezdí, pokud se výměnou za to Praha zbaví parazitů
Když rekonstruujete koupelnu a obkladač vám ve třech čtvrtinách své práce řekne, že zedník před ním postavil křivě zeď, on to musel rovnat, a tak vás položení metru dlaždiček nebude stát tři stovky, ale čtyři, většinou to dokážete nějak vyřešit. Pokud vidíte, že má obkladač pravdu, tak doplatíte, jinak ho vyženete a podle zručnosti doobložíte sám, nebo píchne kamarád.
Když zhruba to samé provádí ČKD DIZ v tunelu Blanka za 42 miliard korun, je to složitější a vztek má o dost více lidí. A když veřejnost od tohoto dodavatele slyší každou chvíli něco jiného, jednou bude třeba doplatit osmdesát milionů, podruhé až miliardu, je z toho výrazně cítit lógr, který by měl spolknout daňový poplatník. A rozhovor s Robertem Wolfem, ředitelem ČKD DIZ, který přinášíme v tomto vydání, tyto pocity jenom zesiluje.
Praha si objednala tunel s nějakými parametry a podle nějakého projektu a takový tunel má dostat. Jestli jednomu dodavateli někam natekla voda, která poškodila cosi od jiného dodavatele, není a nemůže to být její problém. Bohužel osudovým se stal zřejmě poslední dodatek, který firmě ČKD DIZ nestanovuje termín, dokdy má stavbu předat objednateli, ani schůdný mechanismus řešení sporů.
Dodatek byl podepsán loni, poté, co tandem primátor Hudeček – radní Nouza rozehnal odbor městského investora a zbavil se jeho šéfa. V nastalém zmatku se asi vloudila nějaká chybička. Na tu jistě nemá vliv to, že radní Nouza odpovědný za Blanku a šéf ČKD jsou dobří známí z minulosti. A jen zlé jazyky pouštějí jedovatou slinu, že u Nouzy, starého matadora, který asistoval u příchodu Kapsche na české dálnice, jsou tak naivobálka ní chybičky sotva pravděpodobné. A to, že na tomto dodatku se může dodavatel točit a ždímat z města peníze tím, že stavbu nepředá, je jistě čistá nehoda z náhody.
Současné vedení magistrátu pak na vzniklou situaci kouká jako zjara, k čemuž možná přispívá i to, že mu servis dělají úředníci, kteří byli tenkrát u oné chybičky, a tak se starají, aby to nakonec nebylo na ně.
Ale už toho opravdu kolem Blanky bylo více než dost. Znalec, který nebude placen z peněz ČKD, jistě dokáže zjistit, kolik zlovolných kabelů je poškozených i zda byly poškozeny nějakým přívalovým deštěm, či soustavnými průsaky, které jsou stejně jako u každého jiného tunelu běžné, jsou kontrolovány a měřeny.
Zrovna tak pozná, zda dodavatel použil materiál, který měl být použit podle projektu. A pak ať potřebné opravy zaplatí buď pojišťovna, nebo dodavatel, který škodu způsobil, ale v žádném případě město Praha, které si objednalo fungující tunel, a během stavby do něj magistrátní úředníci bezpochyby žádnou vodu nelili, na rozdíl od miliard korun navíc oproti původním předpokladům a kalkulacím. A na dotyčném viníkovi by pak měly být vymáhány i náklady spojené s udržováním neprovozuschopného tunelu po dobu odkládání jeho provozu. Případně by měl být volán i k trestněprávní odpovědnosti. Stejně jako lidé, kteří byli za oním podivným dodatkem.
Stálo by za to dotáhnout tuto kauzu do všech důsledků, i kdyby se Blankou nemělo jezdit třeba ještě rok a půl. Výnosy z toho, že se Praha zbaví vynalézavých partiček parazitujících na městských penězích, vysoce překročí strádání Pražanů. l