Menu Zavřít

Bláznivé slevy a tvrdohlavé odbory

21. 7. 2005
Autor: Euro.cz

General Motors/Ford

bitcoin_skoleni

PRAHA (tpk) - Je to jako přes kopírák. Dvě největší americké automobilky se potýkají se silnou konkurencí na domácím trhu a z potíží je tahají jejich finanční divize. Ford má však přece jen o něco lepší vyhlídky.
Ricku Wagonerovi musí zatím letošní rok připadat jako zlý sen. Šéf General Motors (GM) má spoustu práce s náklady na zdravotní péči o zaměstnance, které letos společnost odhaduje na šest miliard dolarů. Navíc modely koncernu ztrácejí půdu pod koly v Severní Americe. Jenom v červnu se sice ve Spojených státech prodeje všech značek ze skupiny GM meziročně zvýšily o 41 procent, jenže General Motors nabízí zákazníkům brutální slevy. Ty, jak uvádí společnost Autodata zabývající se průzkumem trhu, dosahovaly minulý měsíc v průměru téměř 4500 dolarů na jeden vůz. Po ztrátě 1,1 miliardy za první čtvrtinu roku se od druhého kvartálu čekal obrat k lepšímu zbytečně. Automobilová divize dosáhla kvůli severoamerickému propadáku ztráty 948 milionů dolarů. Zlepšující se hospodaření v Evropě a ostatních částech světa totiž nedokázalo eliminovat záporných 1,19 miliardy, které zmizely ve Spojených státech. Celkový výsledek koncernu nejvýrazněji vylepšovala čísla finanční divize General Motors Acceptance Corp. Přestože čistý zisk ve výši 816 milionů dolarů byl o třicet milionů nižší než ve stejném období loni, pomohl ztrátu General Motors alespoň snížit na 286 milionů. Jenže loni za druhé čtvrtletí vykázal koncern zisk 1,38 miliardy a rovněž tržby o půl miliardy převýšily letošních 45,8 miliardy.
Přes rostoucí ceny surovin a menší zájem zákazníků o nejziskovější segment sportovně užitkových vozů zůstávají hlavním problémem koncernu prostředky, jež musí vynaložit na zdravotní péči o současné a bývalé zaměstnance. „Tyto náklady představují extrémní zátěž pro naši konkurenceschopnost, a proto intenzivně spolupracujeme s odbory na řešení krize,“ prohlásil Wagoner. Odboráři z United Auto Workers se svých výhod nehodlají vzdát a závažnost finančních potíží General Motors zpochybňují, i když jednání s vedením započalo již v dubnu.
Třináctiměsíční pokles v počtu prodaných vozů vedl k výrazným zvýhodněním pro americké zákazníky i u Fordu. „Slevy by se měly na zvýšených prodejích projevit v červenci,“ tvrdí finanční ředitel Don Leclair. Zatím ve druhém čtvrtletí dosáhl koncern čistého zisku ve výši 946 milionů dolarů, což bylo o devatenáct procent méně než loni. Tržby meziročně stouply na 44,5 miliardy dolarů z loňských 42,9 miliardy. Stejně jako v případě GM měla i finanční divize Fordu hodně starostí, aby její čistý zisk 740 milionů vyrovnal ztráty z prodeje automobilů v Severní Americe. Ty dosáhly ve druhém kvartálu 1,21 miliardy dolarů. Východisko ze současné situace vidí vedení ve snižování nákladů na výrobu ve Spojených státech a případně v uzavírání továren a likvidaci nadměrné kapacity produkce. Ve své předpovědi Ford varuje, že bude za celý rok 2005 ve ztrátě. Z General Motors žádné odhady letošního výsledku nezazněly.

  • Našli jste v článku chybu?