Dovoz ojetin
Ministerstvo dopravy ČR už zřejmě brzy vyhláškou napraví nepovedený zákon o silniční dopravě z loňského léta. Kromě zavedení bodového systému se do něj dostala ještě část, jež může za zrušení regulací dovozu ojetých automobilů do Česka. Importy měla alespoň částečně regulovat prováděcí vyhláška, kterou ovšem ministerstvo od loňského června nebylo schopné připravit (více v EURO 14/2007).
„Vyhláška stále není. Zdržení způsobila snaha úředníků, co nejvíce vyhlášku sladit se zbytkem Evropské unie, tedy v podstatě s legislativou šestadvaceti členských zemí. Vyhláška je nyní v posledním stadiu příprav, ovšem přesný termín, kdy vejde v platnost, ještě není znám,“ říká mluvčí resortu Karel Hanzelka.
Sdružení autoprůmyslu minulý týden opětovně oznámilo možné překonání rekordní hranice dovozu ojetin. „Počet dovážených ojetých aut do Česka by se letos mohl zvýšit zhruba o deset procent, což může znamenat prolomení hranice dvou set tisíc importovaných vozidel,“ tvrdí ředitel sdružení Antonín Šípek.
Vyhláška by importy měla razantně omezit. „Před čtyřmi lety se průměrné stáří dovážených ojetin pohybovalo na hranici osmi let,“ poznamenává Šípek. Toto stáří přesně odpovídalo zákonné regulaci. Šípek upozorňuje:„V letošním prvním čtvrtletí byla téměř třetina vozů stará deset až patnáct let, téměř polovinu tvořila auta se stářím mezi pěti a deseti lety.“ Na české silnice už také vyrazilo několik dvoutaktních trabantů, jež se k nám už nesměly dovážet ani za minulého režimu. Za první čtvrtletí jich bylo v ČR bez potíží zaregistrováno šest.