Třiapůlmilionová Dubaj patří v těchto dnech mezi jedny z nejvíce sledovaných měst na planetě. Konají se zde totiž hned dvě obrovské události současně: světová výstava Expo 2020 a také prestižní letecký veletrh Dubai Airshow. První akce potrvá až do konce března, druhá však pouze do 18. listopadu, a tak si její účastníci rozhodně nemohou dovolit nijak zahálet.
Pro Paula Griffithse, šéfa společnosti Dubai Airports, která spravuje obě místní letiště, je svým způsobem požehnáním už jen to, že se událost vůbec mohla uspořádat. Předchozí dvě velké akce, tedy přehlídka v britském Farnborough a francouzském Le Bourget, vinou pandemie takové štěstí neměly a musely být zrušeny. I to koneckonců podle čtyřiašedesátiletého rodáka z Londýna svědčí o skutečnosti, že z nejhoršího by měl být svět letecké dopravy již definitivně venku.
„Máme důvod být optimističtí a věřit, že budoucnost je daleko zářivější než posledních 20 měsíců,“ uvedl Griffiths pro televizi CNBC. Než se vše vrátí „do normálu“, ale ještě nějaký čas potrvá. Naznačují to přinejmenším čísla přicházející z hlavního dubasjkého letiště, tedy toho mezinárodního, jež v době před pandemií bylo z pohledu počtu odbavených pasažérů vůbec největším na světě.
V roce 2019 prošlo zdejšími terminály 86,4 milionu cestujících. Letos to v součtu za oba vzdušné přístavy (Dubai International a Dubai World Central, na kterém zmíněný veletrh probíhá) zatím dělá o tři čtvrtiny méně, konkrétně 20,7 milionu. Do konce roku by se toto číslo mělo o dalších šest milionů lidí navýšit, přičemž v tom následujícím by se ukazatel dle Griffithse mohl vyšplhat k hranici až sedmapadesáti milionů. Na předcovidovou úroveň se však nevrátí dříve než v roce 2025, odhaduje.
„Doufám, že nakonec ta předpověď bude ještě o něco optimističtější, ale pohybujeme se v neznámém teritoriu,“ doplnil s tím, že důležité především bude, aby již nedocházelo k zavádění dalších plošných lockdownů napříč jednotlivými zeměmi.
Boeing opět terčem kritiky
Na Dubai Airshow bývají tradičně k vidění všechny možné druhy letecké techniky. Prezentují se tu výrobci menších jednomotorových letounů, vojenských vrtulníků i stíhaček stejně tak společnosti, jež se zabývají produkcí obřích dopravních letadel. Dlouho očekávaný (a několikrát odložený) debut si zde letos odbyl stroj Boeing 777X se sklápějícími se křídly.
Jde o nejnovější verzi „tripl sedmy“, která poprvé vzlétla už v roce 1994. Ve srovnání s původními variantami je však o poznání delší a také mnohem úspornější, což zajišťuje dvojice nových motorů GE9X. Samotný Boeing se na svých stránkách chlubí tím, že dokáže spotřebovat až o 10 procent méně paliva a vyprodukovat o 10 procent méně emisí než jeho konkurenti.
Přesto všechno čelí americký výrobce letecké techniky v Dubaji další vlně ostré kritiky. Ta přichází ze strany jeho zákazníků. Vedení Boeingu se totiž nechalo slyšet, že svůj nejnovější stroj bude schopno aerolinkám dodat nejdříve koncem roku 2023, tedy se čtyřletým zpožděním oproti původním plánům, jak napsala agentura Reuters.
Hozená rukavice Airbusu
To v případě Airbusu se dubajský aerosalon zatím vyvíjí ve zcela opačném duchu. Evropská společnost na něm stihla uzavřít již několik významných zakázek, které patří k největším za poslední roky.
Americká investiční firma Indigo si u něj objednala výrobu 255 letadel typu A321 za blíže nespecifikovanou hodnotu. Podle informací agentury Bloomberg by za ně nicméně mohla zaplatit více než 30 miliard dolarů (přes 660 miliard korun). Velká část těchto strojů má připadnout maďarským nízkonákladovkám Wizz Air, v nichž Američané drží minoritní podíl.
K radosti Airbusu se nejedná o jediný důležitý kontrakt, který se jeho obchodníkům podařilo na Blízkém východě uzavřít. Dalších 111 letadel si u něj objednala společnost Air Lease Corporation, ovšem s tím rozdílem, že kromě zmíněných „třistadvacetjedniček“ jí evropský výrobce dodá též stroje A220, A330 a A350.
Početná česká delegace
Své zastoupení má v Dubaji pochopitelně také Česká republika. A to navíc hned několikanásobné. Na společném stánku české oficiální účasti, který organizuje ministerstvo průmyslu a obchodu, se vlastními produkty prezentují firmy Aero Vodochody AEROSPACE, Aircraft Industries, Galaxy GRS, CHARVÁT AXL, MESIT holding, OMNIPOL, PBS Velká Bíteš, UNIS a VRgineers. Přítomni jsou též zástupci Výzkumného a zkušebního letecký ústav (VZLÚ), MGM COMPRO, SEKO Aerospace, Jihostroj a Zlin Aircraft.
Jedním z letadel, kterým se Česku na aktuálně probíhajícím aerosalonu chlubí, je kunovický L 410 NG. Jak už z jeho názvu vyplývá, jedná se o novou generaci oblíbeného turbovrtulového stroje československé výroby, jehož první verze se na trhu objevila již před půl stoletím.
Devatenáctimístné „engéčko“ urazilo na své pouti z Kunovic do Dubaje úctyhodných 5200 kilometrů, stačilo mu k tomu přitom jen nějakých 16 hodin letu. Zda tento fakt nějakým způsobem pomůže k získání nových zakázek, ukážou následující hodiny a dny.
„Prodej letounů zůstává parketou osobních jednání a letových ukázek, proto jsme do Dubaje vyslali letadlo a silný obchodní tým, který bude jednat se stávajícími provozovateli i novými zákazníky o možnostech uplatnění nových modifikací letounu L 410 NG, o kterých uvažujeme. Jde o hlídkovou či plovákovou verzi,“ řekla generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.
O tuzemském letouny a součástky bývá v Dubaji, respektive Spojených arabských emirátech tradičně velký zájem. Vloni dosáhl podle Českého statistického úřadu objem vyvezené letecké produkce do tohoto blízkovýchodního státu částky 241,4 milionu korun.