Provoz výtahů
Zásadní změna přístupu k provozování domovních výtahů. To je cílem materiálu, který připravují úředníci ministerstva průmyslu a obchodu. Skončit má přílišné lpění na technických normách a nepřiměřené požadavky při revizích.
Pražská podnikatelka Zlatá Brabcová je jednou z tisíců majitelů domů v Česku. A podobně jako ostatní podnikatele i ji trápí přílišná administrativní zátěž. „Třeba povinný energetický audit budov. V Unii se vztahuje jen na nové stavby, v České republice má prý platit pro všechny. To je šílené,“ popisuje své strasti.
Nyní vlastníkům domů svitla naděje alespoň v jedné z mnoha starostí. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) totiž připravuje materiál, který analyzuje legislativní situaci kolem provozování výtahů.
Problémy, které nemusely vzniknout
K dokumentu, který má Profit k dispozici, se MPO nechce zatím vyjadřovat. „V tuto chvíli vám nemohu podat další informace, protože ministr materiál ještě neschválil,“ říká mluvčí rezortu Tomáš Bartovský.
Z podkladů nicméně vyplývá, že ministerští úředníci jsou si vědomi nedostatků při uplatňování „výtahové“ legislativy Ev-
ropské unie v Česku. Majitelům domů přináší problémy, které ani nemusely vzniknout. „Směrnice, na jejímž základě byly schváleny technické normy o náležitostech výtahů v obytných domech, je prosazována a vykládána mnohem přísněji než v ostatních zemích Unie,“ píše se v dokumentu. Některé technické požadavky jsou dokonce označeny za „nesmyslné a nadbytečné“.
Přitom podle MPO nutné úpravy zařízení představují investici 900 tisíc korun na jeden výtah. „Naše odhady jsou vyšší, tak jeden až dva miliony. Celkově jde o částku kolem 60 miliard korun,“ komentuje to Robert Axamit z Občanského sdružení majitelů domů.
Podle něj jsou unijní předpisy výsledkem lobbování výrobců výtahářské techniky. „Neustále se mluví o bezpečnosti, třeba za takřka smrtící jsou považovány paternostery. Ovšem statistiky dokazují, že v Česku se za rok stanou jedna či dvě smrtelné nehody. A to se ještě obyčejně jedná o neopatrné pracovníky výtahářských firem,“ dodává Axamit. Ministerskou iniciativu proto schvaluje: „Pokud se skutečně něco změní k lepšímu, pak MPO silně zatleskáme.“
V těchto souvislostech Axamit upozorňuje, že některé unijní země zmíněnou směrnici ignorují. Jiné ji akceptují, ovšem poskytují provozovatelům výtahů dotace.
Změní se normy i přístup inspektorů
Podle ministerského materiálu by se měly změnit jak výklad technických norem, tak i jejich znění. A to v zásadě tak, aby provozovatelé výtahů nemuseli opravovat „nad míru“ stanovenou unijními předpisy.
Ještě neschválený ministerský návrh počítá rovněž se změnami v oblasti inspekcí výtahů, tedy při posuzování jejich bezpečnosti. Mimo jiné navrhuje, aby provozovatel měl možnost nabídnout jiná technická řešení. Výtahářská inspekce má také brát ohled na jeho ekonomické možnosti.
Kdy, jakým způsobem a zda vůbec dojde k uváděným změnám, nelze odhadnout. Materiál nyní prochází připomínkovým řízením. Jako takový je součástí širšího záměru MPO snižovat administrativní a jinou zátěž podnikatelů.