Menu Zavřít

BMW 116i: Malý bavorák dospěl

4. 3. 2012
Autor: profit

Vzhled druhé generace BMW řady 1 zcela odpovídá jejímu charakteru. Ubyla hravost a rozpustilost, nejmenší bavorák dospěl.

Foto: BMW

 Jestli nějaká automobilka v posledních letech dokázala pravidelně rozčilovat svoje ortodoxní fanoušky, tak to bylo BMW. Stačí připomenout model X6, masivní nasazování dieselových motorů i do aut, k nimž se podle zažitých představ nehodí, čím dál menší využívání oblíbeného atmosférického řadového šestiválce nebo koneckonců právě řadu 1.

Jenže se ukázalo, že ortodoxních vyznavačů tradičních hodnot BMW zřejmě není tolik, protože bavorská automobilka prochází mimořádně úspěšným obdobím. A většina z těchto „zločinů“ proti tradici se na trhu setkala s mimořádným zájmem. Platí to i pro jedničkovou řadu.

Vidíte žraloka?

První generace se po designové stránce vydala jiným směrem než konkurenti a její nástupce nepřichází s ničím výrazně novým. Stále tak trochu připomíná žraloka, má působivou siluetu s mimořádně dlouhou přídí, a naopak krátkou zádí. Úpravy linií přední masky a světlometů však vozu dodaly důstojnější a dospělejší vzhled.

Po otevření dveří vás ke vstupu vyzve tradičně povedený interiér. Kdo se v poslední době svezl s některým z modelů bavorského výrobce, ten ví, o čem je řeč. I u nejlevnějšího (byť ne levného) modelu si BMW dalo záležet na použitých materiálech a zpracování. Potěší také skvělá ergonomie ovládání a orientace „kokpitu“ na řidiče.

Cestující na předních sedadlech si užijí dostatek prostoru, nohám příliš nevadí ani středový tunel. I odkládacích ploch je uvnitř dost. Na zadních sedačkách už to tak slavné není, ale to není výtka. BMW řady 1 je prostě pořád hatchback nižší střední třídy. Zavazadlový prostor nabízí objem 360 litrů a má poměrně praktický tvar. Po snadném sklopení druhé řady sedadel se lze dostat až na 1 200 litrů.

Základem je šestnáctka

V minulé generaci byl základním motorem atmosférický dvoulitrový čtyřválec ve třech výkonových variantách, který se montoval do aut s označením 116i, 118i a 120i. To už je minulost. V nových jedničkách s tímto označením najdeme přeplňované šestnáctistovky.

V testovaném nejslabším provedení nabízí 136 koní, slušný točivý moment i kultivovaný chod, ale není příliš hravý. V nízkých otáčkách se chová lenivě, pak se sice ochotně probere, ale po překročení pěti tisíc otáček už se mu zase do práce moc nechce. Vše navíc doprovází nepříjemné vibrace. Atakovat červené pole otáčkoměru vás prostě bavit nebude.

Že nejslabší „jednička“ má jiné priority než útočit na závodnické pudy, dokazují také nezvykle dlouhé převody. Je jasné, že konstruktéři BMW toužili především po co nejnižší spotřebě. Na papíře se zdá, že se jim to i povedlo, ale reálná spotřeba přeplňované šestnáctistovky hodně závisí na stylu jízdy.

BMW 116i

motor zážehový čtyřválec

objem 1598 cm3

max. výkon 100 kW (136 k)

max. toč. moment 240 Nm

max. rychlost 210 km/h

z 0 na 100 km/h 8,5 s

spotřeba 5,7 l/100 km

cena test. verze 802 825 Kč

Reálnou spotřebu navíc výrazně nesnížily ani „ekovychytávky“ typu jízdní režim EcoPro, který omezí reakci na plyn a upravuje výkon alternátoru či klimatizace. Na palubě je také systém Auto Start Stop, vypínající například na křižovatce motor. V zimě však pochopitelně nefunguje, takže ho nebylo možné vyzkoušet. Po zkušenostech z jiných BMW ale o velkého pomocníka nejde.

Podvozek by snesl víc

bitcoin_skoleni

Je škoda, že BMW svůj nejmenší model obralo o porci zábavy, podvozek se totiž náramně povedl. Není přehnaně tuhý, ale zachovává si v zatáčkách jistotu a ve spojení s pohonem zadní nápravy – což jiné hatchbacky nemají – umí řidiči připravit dostatek radosti. Precizně se chová šestistupňová manuální převodovka, lepší by mohlo být nepříliš citlivé řízení.

Už v úvodu bylo řečeno, že nejmenší BMW dospělo. Ubralo trochu na zábavnosti a hravosti, soustředí se víc na vážné věci – spotřebu a ekologii. Přesto i nadále patří na špičku mezi hatchbacky nižší střední třídy, v segmentu C po stránce jízdních vlastností nic lepšího neseženete. V Mnichově to moc dobře vědí, i proto si nechají „jedničku“ pořádně zaplatit. Nejlevnější model vyjde na 630 tisíc korun.

  • Našli jste v článku chybu?