LEHKÁ MODERNIZACE FACELIFTOVANÉ GENERACE Z ROKU 1998 NABÍZÍ TROCHU OSTŘEJI ŘEZANOU PŘÍĎ, ALE PLNĚ ZACHOVÁVÁ ODMĚŘENOU A KONZERVATIVNÍ LAŤKU LUXUSU. JE PODIVUHODNÉ, JAK ŽIVOTASCHOPNÉ JSOU VNĚJŠÍ LINIE VOZU I PO NĚKOLIKALETÉ ODMLCE KONSTRUKTÉRŮ.
Čtvrtá generace nejprodávanějšího bavoráku na českém trhu upoutá živým designem
Po usednutí upoutá především dokonale stavitelné řízení a sedadlo řidiče. Ergonomicky je „trojka“ zvládnutá skvěle a nepřekvapí ani, jak přesně padne do ruky ideálně usazená řadicí páka. Přístrojová deska nabízí standard BMW. Nejsou zde přitom příliš akcentované výstupy palubního počítače. V kabině je jediným trapným okamžikem nepříliš místa na nohy pro spolujezdce na zadních sedadlech, a to především kvůli hodně nízko posazeným předním sedákům. Počet i umístění odkládacích ploch je sice zdrženlivé, ale dostatečné. Citelnější je nepříliš velký zavazadlový prostor a díky sedanové verzi není ani nijak skvěle dostupný. Je ale pravdou, že kufr takového vozu není určen ani pro paletu cihel či živou ovci, vzhledem k majiteli má spolehlivě pojmout kožený kufřík, karton sektu a kytici šedesáti růží s dlouhými stonky. Dvoulitrový zážehový čtyřválec sice nenabízí sportovní razanci, ale zato sympaticky táhne už od spodních otáček. Zvuk chodu proniká do kokpitu jen sporadicky. I při rychlejší jízdě ale tento pozorný a technicky spolehlivý agregát zastaví své palivové požadavky na průměru před osmi litry na sto kilometrů. Mnoho pro ekonomii i dynamiku jízdy dělá elektronický patent BMW nazvaný Valvetronic. Mírná přetáčivost není nijak zásadní závadou vozu, který navíc tuto vlastnost zcela eliminuje elektronickým systémem jízdní stability. Ačkoliv je BMW 318i posazené spíše na tvrdší odpružení nepostrádá jízda luxusní jemnosti. I tak je možné nasazovat do zatáček vysloveně sportovním stylem. Minimální náklony jsou už potom samozřejmostí. Skutečným fajnšmekrům neujde vliv zadního náhonu tohoto vozu. Pasivní bezpečnost zajišťuje ABS, ASC+T, šest airbagů a k výbavě patří i elektrické stahování oken, centrální zamykání či dvouosé nastavování volantu. Cena BMW 318i je sice s ohledem na jeho dost úzce zaměřenou užitnost citelná, v porovnání s přímými konkurenty a především při vědomí získávané dávky prestiže je to cena - řekněme - na horní hranici přiměřenosti.
TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA
BMW 318i sedan
Obsah motoru 1995 ccm
Počet válců 4
Max. výkon 105 kW
Točivý moment 200 Nm
Maximální rychlost 218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 9,3 s
Převodovka 5-manuální
Spotřeba ve městě 10,4 l/100 km
Spotřeba na dálnici 5,7 l/100 km
Spotřeba průměrná 7,4 l/100 km
Provozní hmotnost 1320 kg
Délka 4471 mm
Šířka 1939 mm
Výška 1415 mm
Zavazadlový prostor 440 dm
Objem nádrže 63 l
Cena 872 400 Kč
KLADY
* prestiž značky
* skvělé jízdní vlastnosti
* velmi praktický luxusní interiér
* špičková elektronika vozu -
ZÁPORY
* vyšší cena
* nepříliš výrazný dvoulitr
* menší zavazadlový prostor
* málo místa na nohy v druhé řadě
JAK NA DPH?
Ačkoliv některé verze vozů BMW lze teoreticky považovat za kandidáty odpočtu daně, BMW 318i v této skupině není. Otázkou ovšem zůstává, zda by značka nekladla vůči takovému nákupu odpor kvůli prestiži a image. Je pravda, že představit si střední luxusní vůz s přepážkou a zařazením do „montážní“ kategorie se trochu příčí.
NA CO TO AUTO JE?
Na reprezentaci! Jednoznačně! Bavorácká trojka má hned několik výhod, které tento vůz například přibližují velmi účinně i ženám. Je jím například střední velikost, která nijak nekomplikuje hledání parkovacího prostoru. Prestiž, kterou svému majiteli zajišťuje vyváží drobné nedostatky jako třeba menší a hůř dostupný zavazadlový prostor. Je to auto na bezpečně a sebevědomě zvládnuté služební cesty.