A když v titulku zmiňuji řidiče, nemyslím na lidi, pro něž je řízení pouze nutnost. Mám na mysli všechny ty, kteří jsou za volantem prostě rádi. Těm by se testované BMW 535i Touring mělo líbit.
Foto: BMW
Ohání se přesvědčivými argumenty: Má silný motor, klasický pohon zadních kol, tradičně povedený podvozek a těží z neoddiskutovatelných zkušeností techniků bavorské automobilky. K tomu všemu přidává praktičnost a výhody kombíku.
Vzhledem neurazí
Když už jsme u vlastností, zastavme se u vzhledu. Současná generace pětkové řady na rozdíl od předchozí nepůsobí tak kontroverzně. A platí to i u testované karosářské verze Touring. Byť ve mně její design nevzbuzuje vyloženě nadšení či vášně (podobně jako většina ostatních modelů BMW), je to rozhodně lepší než pocity, které stále mívám při pohledu na předposlední generaci. Mnohem lepší.
Asi nikoho nepřekvapí interiér shodný se sedanem. V praxi to mimo jiné znamená dostatek místa vpředu i vzadu, pohodlná kožená sedadla či kvalitní zpracování. Vyhnul bych se však světlému provedení interiéru, jaké měl právě testovaný kousek. Vypadá sice hezky, ale rád se špiní, na sedačkách dokonce zůstávaly tmavé stopy po džínách.
Skvělý iDrive
Palubní deska působí poměrně jednoduchým dojmem, tlačítek a ovladačů na ní moc nenajdete. Ani to ostatně není nic nového, BMW už před několika lety přišlo s nápadem eliminovat stále se zvyšující počet ovladačů použitím jediného univerzálního. Ano, mluvím samozřejmě o systému iDrive, který je v současné „pětce“ zase o něco vyzrálejší. Sžít se s ním trvá jen chvíli, a dokonce si troufnu tvrdit, že kdo zkusí, už nebude chtít jinak. Vážně, ovládání je intuitivní, dá se snadno dostat do paměti a především zbytečně neodvádí pozornost od řízení, což se nedá říct třeba o ovládání přes dotykový displej, jak jej prosazují některé jiné automobilky. Snad jedinou slabinou, bohužel tradiční, je absence češtiny. Sice to není nic neřešitelného, ale stejně…
„Pracovní prostředí“ je tedy povedené, příjemný pocit může umocnit i několik příplatkových vychytávek – například head-up displej (za 35 tisíc korun), který neukazuje pouze tradiční údaje jako aktuální rychlost, ale poradí třeba se směrem podle navigace. Nebo díky systému sledování značek (za 8 075 korun) upozorní na maximální povolenou rychlost v daném místě. Nefunguje to sice úplně stoprocentně, ale rozhodně jde o užitečnou věc.
Nahlédněme ještě do prostoru pro zavazadla. Kombík nabízí základní objem kufru 560 litrů (o 40 víc než sedan), po sklopení zadních sedadel pak 1 670 litrů.
BMW 535i Touring
motor zážehový šestiválec
- *objem 2 979 cm3 max. výkon 225 kW (306 k) max. rychlost 250 km/h max. toč. moment 400 N.m z 0 na 100 km/h 6,1 s spotřeba 8,5 l/100 km cena test. modelu 2 045 155 Kč Radost pod kapotou BMW 535i Touring tedy dokáže odvézt poměrně dost věcí. A dokáže to i rychle. Šestiválec o objemu tři litry sice přišel o jedno ze dvou turbodmychadel, ale to vůbec nevadí. Bavorští koumáci totiž nově použili jediné větší dvoukomorové turbo twin-scroll, a výsledek je skvělý. Auto příkladně táhne už od nízkých otáček a v úsilí zrychlovat jen tak nepolevuje. Točivý moment 400 N.m vrcholí už při 1 200 otáčkách za minutu a neklesne do pěti tisíc. S motorem navíc znamenitě spolupracuje osmistupňová automatická převodovka Steptronic. Řadí rychle a plynule, ani přes vysoký počet stupňů téměř nezmatkuje. Je až překvapující, jakou radost dokáže jízda s tímto pětimetrovým kombíkem vyvolat. Podvozek je fantastický, díky příplatkovému systému Adaptive Drive ho navíc lze nastavit ve čtyřech módech (comfort, normal, sport a sport+), lepší ovladatelnosti napomáhají zadní kola přiřizovaná až o 3 stupně. Požitek z jízdy příliš nekazí ani kontroverzní použití elektrického posilovače řízení. Nebudu rozepisovat chování vozu podrobně, dovolím si stručné shrnutí: Řídit BMW 535i Touring je zábava, ale tak nějak dospělá. A ani nemusíte jet rychle. Tohle auto totiž skýtá radost z jízdy, i když utichne přitažlivý řev jeho šestiválce. Svým způsobem zábavné je i pouhé parkování. Parkovací kamery (za 17 650 korun) totiž monitorují celé okolí vozu a jeho obraz z ptačí perspektivy promítají na displej. O situaci kolem tak máte dokonalý přehled. Ach, ty příplatky**
Ceny pětkového kombíku začínají u motorizace 520d na 1 107 500 korunách, základní cena 535i činí 1 348 750 korun. Jenže BMW si nechá pořádně zaplatit za spoustu příplatkových položek, některé ostatně najdete i v textu. V případě testovaného auta se částka vyšplhala dokonce přes dva miliony.