Menu Zavřít

BMW a Daimler myslí dopředu. Chtějí ovládnout minutové půjčování aut

16. 3. 2017
Autor: CC BY-SA 2.0/SounderBruce

Projekt pro sdílení aut DriveNow, což je společný podnik automobilky BMW a autopůjčovny Sixt, dobývá evropská města. Do slibného byznysu chce ale promlouvat i Daimler, který vyrábí luxusní vozy Mercedes-Benz. Jako partnera pro další expanzi si vybral právě BMW, která nejspíš dlouholetého partnera Sixt hodí přes palubu. Sixt se ale prosperujícího podniku nehodlá vzdát.

Vlaječky se zastoupením služby pro sdílení aut DriveNow už vlají v Bruselu, Londýně, Vídni, Kodani, Stockholmu, Milanu a nově také v Helsinkách. Od roku 2011, kdy službu společně rozjely mnichovské firmy BMW a Sixt, už mají 815 tisíc registrovaných uživatelů.

V Německu, kde je sdílení aut nejvíce populární, to je Mnichov, Berlín, Hamburk, Düsseldorf, Kolín nad Rýnem. Cena pronájmu se počítá na minuty. V Německu šedesát vteřin vyjde na 31 eurocentů (8,4 koruny) u nejmenších aut, při parkování to je 15 eurocentů (4 koruny).

BMW sdílení věří, a ve Spojených státech nabízí službu ReachNow od dubna 2016 v Seattlu, Washingtonu, Portlandu v Oregonu a Brooklynu v New Yorku.

Kromě luxusních bavoráků trojkové řady nabízí i svezení elektromobilem BMW i3 nebo Mini Cooperem. Podle firmy půjčení auta na minutu vyjde na 41 centů (asi deset korun). Zatím si aplikaci stáhlo a registrovalo se okolo 40 tisíc zájemců.

Jak funguje carsharing

Dobře fungující byznys by měla narušit dohoda mezi dvěma německými giganty. BMW jedná o spolupráci s Daimlerem, který provozuje podobnou službu pod názvem Car2Go. Podle německého Frankfurter Algemeine Zeitung obě automobilky jednají o fúzi firem s tím, že samotné názvy služby zůstanou zachovány. Háček je v tom, že s tím autopůjčovna Sixt, jež vlastní polovinu DriveNow, nesouhlasí.

Uživatelé sdílení aut v Evropě podle zemí v roce 2014
Německo 757 000
Británie 163 000
Francie 153 000
Itálie 130 000
Švýcarsko 105 000
Rakousko 75 000
Nizozemí 51 000
Švédsko 21 000
Španělsko 20 000
Belgie 16 000

Zdroj: statista.com

„Bez našeho souhlasu se nemůže nic změnit,“ tvrdí firma Sixt. Zástupci BMW se nechtějí k jednáním vyjadřovat. Automobilový trh se ale mění a automobilky už nemohou spoléhat jen na čisté prodeje aut, ale také na počet ujetých kilometrů v jejich vozech. Proto je pro ně důležité nezaspat při nástupu sdílení aut, které se rozšiřuje zejména ve městech. Navíc nabídka elektromobility může být v následujících letech zásadní, pokud města začnou zakazovat vjezd autům se spalovacími motory. Zatím se hovoří hlavně o naftových motorizacích.


Německá města omezují naftová auta:

Spadla klec. Německé „město aut“ se pro diesely uzavře už příští rok  výfuk


Ředitel prodeje BMW Peter Schwarzenbauer, který zodpovídá i za DriveNow, vysvětlil, že automobilka musí rozšířit své podnikání i do oblasti mobility.

„V budoucnu můžeme nabídnout i prémiovou mobilitu, která se počítá v minutách. Tím se otevírá možnost pro novou klientelu, která si koupi BMW nemůže dovolit,“ vysvětlil Schwarzenbauer nový pohled německých manažerů z autoprůmyslu.

Automobilky se připravují na éru aut připojených k internetu, která se budou zákazníkům pronajímat. A nutí je to k větší spolupráci. Ukazuje to i koupě digitálních map Here (od finské Nokie) v roce 2015 za 2,8 miliardy eur (76 miliard korun), o kterou se podělili konkurenti BMW, Daimler a Audi. Loni pak americký výrobce čipů Intel od německého konsorcia odkoupil 15 procent akcií.

Sixt nechce spoléhat jen na spolupráci s BMW a plánuje akční operativní leasing. Peugeot 208 by měl měsíčně přijít na 99 eur (2673 korun). Rostoucího byznysu s BMW se ale nechce vzdát.

Více ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz

MM25_AI

Segment carsharingu bude podle poradenské společnosti McKinsey růst. Do roku 2030 odhaduje nárůst tržeb za tyto služby až na dva biliony dolarů (50 bilionů korun, asi 41 ročních rozpočtů ČR). To odpovídá průměrnému ročnímu nárůstu tržeb o 28 procent. V roce 2030 by 16 procent všech prodaných aut mělo sloužit sdílení.

Související články:

Nákup auta: operativní leasing Čechy netáhne

Volkswagen založil rivala Uberu. Se značkou Moia má velké plány

Stát chce zkrotit sdílenou ekonomiku, zatím bojuje s pravidly


  • Našli jste v článku chybu?