Německá automobilka BMW začne u Sokolova nedaleko hraničního přechodu Svatý Kříž/Waldsassen stavět své hlavní zkušební centrum pro samořiditelné vozy. Do polygonu a dalších objektů na ploše 500 hektarů investuje asi 200 milionů eur (zhruba 5,1 miliardy korun). Podle zástupců Karlovarského kraje, obcí i podnikatelů příchod BMW na Sokolovsko pomůže zaměstnanosti, vzdělávání a je i šancí pro firmy v regionu.
Zkušební středisko poskytne práci několika stovkám zaměstnanců a BMW Group ho zprovozní počátkem příštího desetiletí, zhruba v roce 2022. Pozemky v místech Velké podkrušnohorské výsypky firma koupila od Sokolovské uhelné, vybírala přitom z více než 80 lokalit.
Stávající vývojová centra v Aschheimu u Mnichova, v Miramas (Francie) a v Arjeplogu (Švédsko) již nemají podle firmy dostatečné kapacity pro splnění požadavků na testování. Polygon bude asi dvě a půl hodiny jízdy autem od hlavního výzkumného a vývojového centra FIZ (Forschungs und Innovationszentrum) společnosti v Mnichově.
„V plánovaném vývojovém centru v Sokolově budeme pokračovat například ve zdokonalování v revolučních oblastech, jakými jsou elektromobilita, digitalizace, autonomní řízení, stejně jako asistenční systémy. V Sokolově jsme našli ideální podmínky a lokaci pro testování vozidel. Otevření prvního vývojového centra ve východní Evropě vytvoří nové možnosti a současně bude milníkem v historii naší společnosti,“ uvedl viceprezident BMW Herbert Grebenc. BMW podle něj plánuje, že v roce 2021 představí svůj první téměř nebo zcela samořiditelný sériový model.
Tesla skončí v insolvenci, tvrdí investor, který předpověděl bankrot Enronu
Polygon se bude skládat ze dvou oválů. Větší, zhruba šestikilometrový, bude sloužit pro zátěžové jízdní testy vozidel, v menším vnitřním se budou testovat řídicí systémy pro autonomní vozy. Karlovarský kraj by měl zajistit vybudování příjezdové komunikace, nabíjecí stanice pro elektromobily a parkoviště u areálu.
Podle ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera se v souvislosti s oznámenou investicí BMW připravuje deklarace o spolupráci mezi českou vládou a BMW Group. „Vláda se návrhem deklarace po odborné stránce bude zabývat v nejbližším období,“ uvedl Hüner. Podle něj je záměrů na budování testovacích center pro moderní auta víc, ale žádný není tak daleko jako ten BMW. O vybudování testovacího centra pro autonomní vozy, které by ale vlastnil stát, hovořil počátkem letošního roku ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
Podle hejtmanky Karlovarského kraje Jany Vildumetzové (ANO) jednání trvala několik let, ale je ráda, že dopadla dobře, protože silný investor do regionu přinese výzkum a vývoj. „Náš region patří ke třem strukturálně postiženým krajům v republice, chybí zde výzkum, vývoj a inovace, potýkáme se s chybějícími pracovními místy, navíc Sokolovsko projde v budoucnu postupným útlumem těžby a lidé budou hledat nové uplatnění,“ uvedla Vildumetzová. BMW v centru zaměstná mimo jiné technické inženýry a počítačové experty.
Obdobný názor má i šéf krajské hospodářské komory Josef Ciglanský, podle kterého by příchod BMW příznivě ovlivnil celý kraj. „Mohlo by to příznivě ovlivnit i vzdělanost a poptávku po vzdělání, pokud by tam vznikly příležitosti i pro české zaměstnance. Mohlo by to i motivovat některé studenty studovat obory, které by se uplatnily při práci na polygonu,“ řekl Ciglanský.
V pozitivní vliv investora věří i sokolovský starosta Jan Picka (ČSSD). „Jednak vznikne několik set pracovních míst, ať už pro odborníky z vysoce technologických oborů, tak z jiných, které jsou Sokolovákům nyní bližší. Věřím, že nový zaměstnavatel bude v regionu vytvářet tlak na růst průměrné mzdy,“ řekl.
Společnost je na českém trhu zastoupena jako importér od roku 2006. Prodejní síť BMW Group v Česku tvoří 25 prodejních míst. Za prvních deset měsíců roku 2017 prodala na českém trhu 6985 vozů BMW a Mini, což je meziročně o 18 procent více.
Testovací dráhy vlastní většina velkých evropských automobilek. Škoda Auto, která systém řízení nahrazující řidiče taky vyvíjí, například využívá vlastní testovací okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi a využívá i infrastrukturu mateřského Volkswagenu v německém Wolfsburgu.
Dále čtěte: