Menu Zavřít

BMW Z4 sDrive30i: Stroj na zážitky

18. 9. 2011
Autor: profit

Není moc úsporný a praktický snad vůbec. Zato je s ním kopec zábavy. Roadster BMW Z4 s pevnou skládací střechou rozhodně není auto pro každého. Je to hlavně stroj na zážitky. A také magnet na pozornost.  

Foto: BMW

„Zet-čtyřka“ nevypadá tuctově a nenapadá mě jiný vůz, s nímž by si ji mohl někdo splést. Možná snad jedině s předchůdcem – modelem Z3. Z4 šla ale mnohem dál, vzhled je agresivnější a dynamičtější.

S nekonečnou přídí

Autu zcela dominuje předlouhá příď, na niž navazuje krátká dvoumístná kabina posazená takřka nad zadní nápravu – současná druhá generace výraz rváče ještě umocňuje užšími předními světlomety a celkově přísnějšími liniemi. A co je důležité, bavorskému roadsteru to sluší jak se střechou, tak bez ní. Mimochodem její složení zabere 20 vteřin, jinak je skrytá v zavazadlovém prostoru, kde ubírá dost z už tak vzácného prostoru. Pokud si chcete nechat čechrat vlasy větrem a užívat si slunce, počítejte pro zavazadla s pouhými 180 litry.

Mnoho věcí neuložíte ani do kabiny. Za předními sedadly je už totiž jen síťkový „kapsář“. A i když toho pobere o mnoho víc, než byste na první pohled čekali, na velké nákupy to samozřejmě není. Ani další odkládací prostory svou velikostí neohromí. Ale upřímně, u takového auta na tom nezáleží.

Jinak si, co se interiéru týče, není nač stěžovat. Místa je tu dost i pro vyšší postavy, sedadla s širokým rozsahem nastavení a skvělým bočním vedením umožňují hodně nízký posaz, ovládací prvky jsou rozmístěny logicky a řidič je má na dosah. Materiály i zpracování jsou samozřejmě špičkové. A co teprve ten výhled! Drobná kabina s malými okny sice nejprve může způsobit pocit stísněnosti, ten ale brzy pomine. Nezvyklý je i pohled na nekonečně dlouhou a mírně vyboulenou příď. Jenže právě tohle unikátní „panorama“ je něco naprosto návykového.

Osamělých šest válců

Testované provedení sDrive30i mělo pod kapotou na dnešní dobu už poměrně nezvyklou kombinaci řadového šestiválce a manuální převodovky. Tedy žádné přeplňování ani robot. Třílitr umí vyprodukovat 190 kW (258 koní), točivý moment až 310 N.m (při 2 600 ot./min.) a z klidu na stovku auto rozjede za 5,8 vteřiny. Mnohem důležitější než tyhle papírové údaje jsou ale pocity, které malý roadster dokáže řidiči nabídnout. Byl jsem až překvapený, jak moc mě po všech těch autech s přeplňovanými motory uspokojovalo zase řídit atmosférický šestiválec. S přibývajícími otáčkami se plynule dostavovalo více a více výkonu, na nějž upozorňoval uším lahodící zvukový doprovod. Paráda.

Jenže chvíle radosti okamžitě vystřídal pocit smutku. S touhle báječnou šestiválcovou verzí totiž BMW už pro Z4 nepočítá a nahradí ji dvoulitrovým čtyřválcem s turbodmychadlem. Důvodem je mimo jiné spotřeba paliva: Nový čtyřválec by měl být až o 30 procent úspornější. Nepřišlo mi ale, že by testovaný vůz byl nějak výrazně žíznivý. Průměrná spotřeba kolem 10 litrů na 100 kilometrů není sice málo, vzhledem k radosti, kterou šest válců nabízí, jde ale o dobrou investici.

BMW Z4 sDrive30i

motorzážehový šestiválec
objem2 996 cm3
max. výkon190 kW (258 k)
max. rychlost250 km/h
max. toč. moment310 N.m
z 0 na 100 km/h5,8 s
spotřeba8,5 l/100 km
cena test. modelu1 269 200 Kč

Radost z jízdy

bitcoin_skoleni

Podvozek je už v základním nastavení poměrně tvrdý, lze ale ještě zvolit sportovnější režim. Přesto to není na úkor pohodlí – i když řidič takového auta jistě čeká spíš zábavu než komfort. A té se mu dostane v míře více než dostatečné. Z4 příjemně spolupracuje a především do zatáček se pouští s nesmírnou radostí.

Je jasné, že BMW Z4 není běžné auto a že jich na silnicích nikdy nebude mnoho. Musíme je chápat jako zdroj radosti – a v rámci nabídky bavorské automobilky relativně finančně dostupný. Cena začíná na 927 500 korunách, za šestiválec pak zaplatíte nejméně 1 221 250 korun.

  • Našli jste v článku chybu?