OCHRANA OLYMPIJSKÝCH SYMBOLŮ První velký tuzemský spor ohledně údajného zneužití olympijské symboliky v reklamě je tu. Na Budějovický Budvar chystají žalobu jak Český, tak i Mezinárodní olympijský výbor. A možná se připojí i dávný konkurent, americký Anheuser-Busch.
Podle Budvaru reklama s Bobem a Davem neporušuje zákon. foto: Budějovický Budvar
OCHRANA OLYMPIJSKÝCH SYMBOLŮ První velký tuzemský spor ohledně údajného zneužití olympijské symboliky v reklamě je tu. Na Budějovický Budvar chystají žalobu jak Český, tak i Mezinárodní olympijský výbor. A možná se připojí i dávný konkurent, americký Anheuser-Busch.
Televizní reklama s příznivci Budějovického Budvaru Bobem a Davem, používající termín Hokejiáda, se nelíbí Českému olympijskému výboru. Olympijské symboly totiž mohou využívat jen oficiální partneři tuzemského nebo Mezinárodního olympijského výboru. Ostatní firmy během her nemohou používat ani reklamu, kde vystupuje některý z účastníků olympiády. Jak už jsme informovali v Profitu č. 7/2006, výboru se nelíbila ani předchozí reklama Budvaru, ve které vystupoval hokejový brankář Milan Hnilička.
JDE O DESÍTKY MILIONŮ KORUN
Český olympijský výbor (ČOV) odhaduje škodu, kterou mu údajně způsobil Budějovický Budvar využitím olympijských symbolů v reklamě na své pivo, na desítky milionů korun. Chystá proto žalobu, ke které se podle ČOV hodlá připojit i Mezinárodní olympijský výbor. „Žaloba bude podána řádově do poloviny března,“ řekl právní zástupce výboru Jan Šťovíček.
Právní kroky zvažují i dva konkurenti Budvaru, kteří jsou oficiálními partnery olympijských her. Je to především světový konkurent českobudějovické firmy, americký AnheuserBusch (oficiální dodavatel Mezinárodního olympijského výboru). Tlak na stažení reklamy podle neoficiálních informací vyvinul i Plzeňský Prazdroj, který je jedním z generálních partnerů tuzemského výboru.
„Již v srpnu loňského roku jsme Budějovický Budvar upozornili na rizika spojená se zneužitím olympijských symbolik v reklamních a prodejních aktivitách. I přes písemné ujištění generálního ředitele firmy, že ke zneužití nedojde, byla těsně před olympiádou zahájena masivní reklamní kampaň Hokejiáda,“ připomíná místopředseda ČOV pro ekonomiku a marketing Jiří Zedníček.
K zastavení televizní i tiskové reklamy vyzval prostřednictvím českého výboru i Mezinárodní olympijský výbor. Na základě tohoto podnětu pak Krajský soud v Českých Budějovicích vydal 15. února předběžné opatření proti Budvaru. Firmě uložil, aby se v reklamě a prodeji svých výrobků zdržela kritizovaných kroků až do doby, než bude spor vyřešen v řádném soudním řízení.
JINÝ KOŘEN
Zástupci Budějovického Budvaru v soudem stanovené sedmidenní lhůtě reklamu a výrobky stáhli, s obviněním ale nesouhlasí. Připomínají, že předběžné opatření není pravomocným rozhodnutím a nevyjadřuje stanovisko soudu v otázce viny a neviny. Firma zároveň vyzvala olympijský výbor, aby se zdržel jakýchkoliv dalších kroků, které by poškozovaly dobré jméno společnosti, a vyčkal konečného verdiktu nezávislého soudu.
„V žádném případě si nemyslíme, že bychom porušili Olympijskou chartu nebo platné české zákony. Žádné olympijské symboly jsme totiž nepoužili,“ říká mluvčí pivovaru Petr Samec. Svazek hokejek využitý v reklamě podle něj ani v nejmenším nepřipomíná konkrétní pochodeň turínské olympiády.
Nedošlo prý ani ke zneužití výrazu olympiáda, protože zákonem chráněným kořenem tohoto slova je jednoznačně slovo „olymp“, nikoliv koncovka „iáda“, používaná mimo jiné třeba také ve slově autogramiáda.
K předchozí kampani s Milanem Hniličkou mluvčí dodal, že zákon zakazoval její vysílání během olympiády. Budvar přitom kampaň ukončil před tímto termínem.
DALŠÍ SPORY
Sporům se nevyhnou ani další společnosti. „Zaregistrovali jsme na dvě desítky porušení zákona o ochraně olympijských symbolik. Většina firem po upozornění vadné reklamy stáhla či upravila,“ upřesňuje Zedníček. Jednalo se například o firmu OMV, která po dobu olympiády pozastavila kampaň se skokanem Jakubem Jandou.
„Více než pět firem ale naše doporučení odmítlo, nebo se vůbec nevyjádřily,“ dodává Zedníček. Také v těchto případech výbor požádal o předběžné opatření, příslušné soudy ale nebyly tak rychlé jako zmíněný budějovický. I zde jsou pravděpodobné žaloby.
Jedná se například o hanušovický pivovar Holba, využívající lyžaře Ondřeje Banka, nebo pivovar Litovel, pořádající soutěž o lístky na hry s názvem Litovel Turín. Zneužitím symboliky byla podle ČOV také kampaň řetězce Electro World, který lákal zákazníky na electrolympiádu. Už dříve jsme informovali o firmě TecFood, která na svůj energetický nápoj Kamikadze umístila parafrázi olympijských kruhů.
PĚT KRUHŮ NENÍ PRO KAŽDÉHO
Za jakých podmínek lze využívat olympijskou symboliku v marketingu a fotografie sportovců? Podrobné informace jsme přinesli v Profitu č. 7/2006.