Myslím, že bodový systém má za cíl zamaskovat neschopnost policie postihovat ty skutečně nebezpečné přestupky. Senátoři projednávali další z vládních legislativních paskvilů -novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která mimo jiné zavádí bodové hodnocení přestupků řidičů.
Myslím, že bodový systém má za cíl zamaskovat neschopnost policie postihovat ty skutečně nebezpečné přestupky.
Senátoři projednávali další z vládních legislativních paskvilů -novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která mimo jiné zavádí bodové hodnocení přestupků řidičů. Navrhli sice řadu pozměňovacích návrhů, avšak nejvíce kritizované pasáže - až na pár výjimek - v návrhu nechali.
Jednou z mála změn, které Senát v poslaneckém návrhu učinil, je odstranění připravovaného zákazu předjíždění kamionů na dálnici o dvou jízdních pruzích. Zatímco část řidičů osobních vozů tento návrh podporovala, protože si od něj slibovala zrychlení provozu, našla se i řada kritiků, kteří varovali před přesným opakem - tedy že pomalu popojíždějící pravý jízdní pruh, plný kamionů, prakticky neumožní jet příliš rychle ani vozidlům v levém pruhu.
Sám záměr tvůrců novely - zajistit větší bezpečnost na tuzemských silnicích - je jistě chvályhodný. Ale nad některými návrhy zůstává rozum stát. Nedovedu si například představit, že by policisté opravdu odebrali sedm bodů řidiči, který bude řídit bez řidičského průkazu. Z čeho by se totiž odečítaly „trestné body“ viníkovi, když žádný řidičský průkaz ani nevlastní? Nebo je snad takto vysoká sankce namířena proti řidičům, kteří si - tak jako občas každý - zapomenou doma peněženku s doklady? Skutečně zákonodárci chtějí, aby řidič, který jezdí podle všech pravidel a nedělá žádné dopravní přestupky, ale prostě jen dvakrát doma zapomene doklady, přišel na rok o řidičský průkaz? Opravdu je jízda bez zapomenutého řidičského průkazu stejným prohřeškem jako jízda pod vlivem alkoholu?
A jsme u alkoholu. Nově se podle návrhu mělo rozlišovat mezi „malými“ a velkými pijany. Ten, kdo bude mít v krvi jen pár desetin promile alkoholu, přijde o tři trestné body, větší pijan hned o sedm. Toto rozdělení zavání tolerancí k alkoholu za volantem, navíc si pokládám otázku, proč ten, kdo bude mít v krvi třeba tři promile alkoholu, přijde „jen“ o sedm bodů, ne rovnou o řidičský průkaz. Pravděpodobnost namátkové kontroly je minimální a pokud náhodou opilého řidiče zastihne, přijde „jen“ o sedm bodů.
Pokud nyní poslanci znovu podpoří návrh novely (ať už v původní nebo Senátem změněné podobě), budou postiženi nikoliv ti praví zločinci za volantem, ale ti slušnější řidiči, kteří se dvakrát nepřipoutají, dvakrát zvednou v autě mobil a k tomu jednou pojedou na široké a přehledné silnici v obci rychlostí 70 kilometrů za hodinu. Mám dojem, že celý bodový systém má za cíl zamaskovat neschopnost policie postihovat ty skutečně nebezpečné přestupky, jako je riskantní jízda, řízení technicky nezpůsobilého auta či jízda pod vlivem alkoholu. Vždyť řidiči, který má v krvi třeba více než jedno promile alkoholu, je zbytečné strhávat body. Ten patří rovnou za mříže.
(Tento komentář vyšel také v Mladé frontě Dnes)