PRAVIDLA PROVOZU Poslanci nakonec vyslyšeli připomínky Senátu a částečně zmírnili takzvané bodové hodnocení dopravních přestupků. Například ten, kdo poruší zákaz stání, dostane pouze pokutu.
PRAVIDLA PROVOZU
Poslanci nakonec vyslyšeli připomínky Senátu a částečně zmírnili takzvané bodové hodnocení dopravních přestupků. Například ten, kdo poruší zákaz stání, dostane pouze pokutu.
Zhruba dva měsíce před zavedením bodového systému hodnocení dopravních přestupků přistoupila Poslanecká sněmovna na jeho částečné zmírnění. Nejvíce byly diskutovány zejména „trestné body“ za drobné prohřešky. Podle původního návrhu totiž stačilo několikrát špatně zaparkovat a řidič přišel o všech 12 bodů. Nyní by to měla řešit již jen pokuta.
Nové změny se týkají i jízdy pod vlivem alkoholu. Například když policisté zjistí, že řidič má v krvi více než 0,3 promile a je ve stavu vylučujícím řízení, dostane sedm bodů. Pokud ale bude schopen řídit, dostane bodů šest. Pokud bude mít méně než 0,3 promile alkoholu v krvi, dostane jen tři body.
DVANÁCT A DOST
Nový systém hodnocení dopravních přestupků řidičů počítá s tím, že každý řidič bude moci dostat až 12 trestných bodů. Potom přijde na rok o řidičský průkaz a bude muset znovu do autoškoly. Předloha reaguje na hrozivý stav na českých silnicích, kde každý rok přijde o život na 1300 lidí. Vláda chce počet těchto úmrtí snížit do roku 2010 na polovinu.
ZA ROK TI ODPUSTÍME
Na druhou stranu ale podle ministra dopravy Milana Šimonovského obsahují nová pravidla i některé motivační prvky. „Řidič, který přijde o body a bude rok jezdit bez přestupků, dostane čtyři body zpátky,“ připomíná ministr. Agendou spojenou s bodovým systém by se měly zabývat obce s rozšířenou působností. Ty ovšem varují, že na to ještě nejsou připraveny.
ZÁKAZ PŘEDJÍŽDĚNÍ PADL
Poslanecká sněmovna rovněž zrušila zákaz předjíždění kamionů na dálnici. Padla i další kontroverzní povinnost policie hlídat vozidlo, které znehybní nebo nechá odtáhnout.
Zejména zákaz předjíždění kamionů má zajímavou historii. Senát se původní zákaz pokusil zrušit v předloze, kterou sněmovně vrátil počátkem roku. Poslanci ale 10. února na svém názoru setrvali. Horní komora tak byla úspěšná až na další pokus. „Zákaz předjíždění kamionů se může značkami vymezit kdekoli po celé dálnici. Je to náprava stavu, který by vedl k chaosu,“ reagoval na postoj sněmovny Šimonovský.
ZDRAVÝ ROZUM ZVÍTĚZIL
Zástupce Autoklubu České republiky Václav Špička považuje rozhodnutí poslanců podpořit změnu zákona za správné. Podle jeho slov by v praxi zákaz předjíždění kamionů způsobil na většině našich dálnic i na jiných dvoupruhových komunikacích dva proudy pomalu jedoucích kolon, v jejichž čele by byl pomalý náklaďák (v pravém pruhu) a pomalé osobní auto (v levém pruhu). I on se ale přimlouvá za úpravu předjíždění v místech, kde je to nutné.
Je však otázkou, zda se podaří kontrolovat dodržování těchto lokálních zákazů, pokud se nezvýší počet policistů na českých dálnicích a dalších komunikacích.