NOVÁ SILNIČNÍ PRAVIDLA Zavedení přísnějších trestů za dopravní přestupky od 1. července přineslo podle očekávání vlnu kladných i záporných reakcí. Během prvního prázdninového víkendu, kdy začal platit pro řidiče bodový systém, zemřelo na silnicích nejméně lidí od roku 1988.
NOVÁ SILNIČNÍ PRAVIDLA Zavedení přísnějších trestů za dopravní přestupky od 1. července přineslo podle očekávání vlnu kladných i záporných reakcí.
Během prvního prázdninového víkendu, kdy začal platit pro řidiče bodový systém, zemřelo na silnicích nejméně lidí od roku 1988. Zatímco vloni za stejnou dobu zemřelo deset lidí, v roce 2003 osmnáct a v roce 2001 dokonce jednadvacet, letos pouze dva.
Řidiči jezdili opatrněji, podle statistik policejního prezidia klesl také celkový počet nehod. Lidé si dávají větší pozor na přestupky, podle některých odborníků jsou ohleduplnější a pozornější.
TOLERANCE PRÝ JE
Státní policie pokutuje při překročení rychlosti v obci o tři kilometry za hodinu, v některých regionech až od deseti kilometrů za hodinu. Až na medializované excesy je prý tolerantní i městská policie. „K postihům přistupujeme uvážlivě, pokutujeme až od desetikilometrové hranice,“ říká k činnosti pražských strážníků náměstek primátora Rudolf Blažek. Podle něj se nepotvrdily obavy z toho, že strážníci budou řidiče drasticky postihovat.
Kritici nového systému žádají, aby se překročení rychlosti v rozmezí deseti kilometrů za hodinu tolerovalo všude, což byl prý v minulosti nepsaný zvyk. Zastánci přísnějších pravidel naopak říkají, že pokud je cílem zákona omezit rychlost na 50 kilometrů, nelze automaticky řidičům povolovat šedesátku.
OBAVY Z MĚSTSKÝCH STRÁŽNÍKŮ
Řidiči se obávají především přísnějšího jednání městských strážníků, kterým nový zákon přinesl větší kompetence, ačkoliv nároky na jejich profesní a osobnostní úroveň nejsou tak vysoké jako u státní policie. V prvních červencových dnech se skutečně objevily případy, kdy strážníci pokutovali překročení rychlosti o pouhé dva kilometry za hodinu.
„Radní si brzy uvědomí, že zisk z udělených pokut do městské pokladny je sice příjemný, ale znovuzvolení v podzimních komunálních volbách je ještě důležitější,“ říká k tomu jihomoravský právník Jan Beneš. „Městská policie mne chtěla pokutovat za to, že jedu o dva kilometry rychleji. Odmítl jsem zaplatit pokutu na místě a požadoval sepsání protokolu, z nějž vyplynulo, že tak drobné překročení na konkrétním místě a v dané situaci nebylo nebezpečné,“ dodává. Při následném jednání s úředníky byl Beneš ujištěn, že město nechce z peněz daňových poplatníků platit podobně nesmyslné kontroly, a zaměří se na vážnější přestupky.
AMNESTIE NEBUDE Premiér Jiří Paroubek reagoval zprvu na nová silniční pravidla ostře, ale vzápětí své výroky mírnil. Na začátku července řekl, že přijetí nových předpisů pokládá za chybu a chce, aby se přísné bodové postihy změnily. Změny přitom schválila právě jeho koaliční vláda, byť ve sněmovně poslanci prosadili řadu úprav původního návrhu.
Podle Paroubka jsou nová pravidla příliš tvrdá. „Do doby, než bude zákon novelizován, by vláda mohla vyhlásit jakousi milost na přestupky,“ navrhl. Jeho myšlenku však poté zamítla vláda. Ministr dopravy Milan Šimonovský i ministr vnitra František Bublan jsou sice pro vylepšení zákona, ale nejdříve za půl roku, aby bylo možné vyhodnotit dosavadní přínos změn.
Šimonovský však slíbil, že co nejdříve bude iniciovat přizpůsobení dopravních značení tak, aby nikde nezůstávaly zbytečné značky a aby byla povolena vyšší rychlost všude tam, kde je to možné.
Výhrady k přísnosti a nelogičnosti nového systému má také vítěz voleb, ODS. „Paroubek si dělá z lidí pokusné králíky, když jeho vláda nejprve nový bodový systém zavede a potom ho chce upravovat,“ řekl místopředseda strany Ivan Langer. Formující se koalice ODS, lidovců a zelených ale v koaliční smlouvě napsala, že do zákona nebude jeden rok žádným způsobem zasahovat, aby se mohly plně projevit jeho důsledky.