Mávnout rukou nad ztrátou velkého kontraktu...
Celý podtitul:
Mávnout rukou nad ztrátou velkého kontraktu v soutěži s EADS znamená ignorovat závislost amerického výrobce letadel na zahraničních dodavatelích
Kdy se stává slovo globalizace nadávkou? Když konsorcium, vedené společnostmi Northrop Grumman a European Aeronautic Defence and Space (EADS), což je mateřská společnost Airbusu, porazí domácího hrdinu Boeing v soutěži na kontrakt pro americké letectvo za 35 milionů dolarů na tankovací letadla. Od 29. února, kdy bylo toto rozhodnutí oznámeno, musejí Američané od Seattlu po Capitol Hill láteřit nad ztrátou pracovních příležitostí a nad bezpečnostními riziky spojenými s převedením výroby vojenských zařízení do zahraničních společností. Boeing podal 11. března formální protest u vládního zúčtovacího úřadu (GAO), což je první takové podání za více než 30 let, a odvolává se na „nesrovnalosti“ v závazném postupu.
Boeing slouží jako případová studie o tom, jak globalizace může zahradit obě cesty. Svým vlastním přístupem 66miliardová společnost nikdy nemůže zůstat konkurence schopnou, pokud se tak nestane pro dobro nějakého globálního spojenectví. Okolo 60 procent komponentů ze všech komerčních modelů Boeingu je dodáváno zahraničními smluvními partnery a u nového letounu Dreamliner 787 procento stoupá na 70. „Je to trochu těžké (pro kritiky) stěžovat si na zahraniční podíl na budoucím tankovacím letadle, když dreamliner Boeingu byl navržen pro výrobu globálním dodavatelským řetězcem,“ všímá si obranný analytik Loren Thompson z think tanku Lexington Institute.
Mluvčí Boeingu Daniel Beck poznamenává, že zde „není srovnání mezi letadlem vyvinutým pouze pro mezinárodní komerční trh a tankovacím letadlem vyvinutým pouze pro vojenské využití“. Northrop-EADS tanker bude montován v továrně ve městě Mobilu ve státě Alabama, ale 40 procent jeho komponentů přijde ze zámoří. Konkurent letadla Boeingu dostane od neamerických dodavatelů patnáct procent součástek.
Šéfové Boeingu si dávají pozor, aby neřekli, že Pentagon by měl upřednostnit jejich „americké“ letadlo. Nyní společnost neztrácí čas podáváním formální žádosti. Vládní zúčtovací úřad (GAO) musí provést nestranné hodnocení a vydat doporučení během 65 až sta dní. Na druhé straně politici v USA musejí být otevření v „proamerických sklonech“. kandidáti na prezidenta Barack Obama a Hillary Clintonová využili záležitost s tankerem při kampani, aby získali voliče, kteří se obávají globalizace. „Ve volebním roce je to neodolatelné téma,“ říká Richard Aboulafia, viceprezident poradenské společnosti Teal Group.
Politická rétorika ignoruje realitu moderního leteckého průmyslu. Jednoduše vzato, v současnosti je těžké vyrobit letadlo bez globální sítě dodavatelů. Společnosti musejí prospívat a využívat při tom ty nejlepší technologie, ať už jsou k dispozici kdekoliv. To je jedním z důvodů, proč si Boeing zajistil japonskou společnost Toray Industries, experta na kompozity z robustního, ale lehkého karbonového vlákna, aby dodávala materiály pro trup dreamlineru. Společnost rovněž potřebovala mnoho prostoru k budování nového letadla - tři miliony čtverečních stop - a shledala mnohem efektivnějším rozprostřít práci po světě. Části letadla jsou vyráběny současně, což šetří čas i peníze. Převedení prací do jiných zemí neškodí, ani když se výrobci letadel pokoušejí zajistit objednávky u zahraničních dopravců.
Ale globální síť dodavatelů se také může stát závazkem. Dodávky pro dreamliner mají proti plánu již asi deset měsíců zpoždění a hrozí další prodleva. Poslední potíže zahrnují sestavování trupu letadla v podniku v Jižní Karolíně, vedeném aliancí italské Alenia Aeronautiky a Vough Aircraft Industries z Texasu. „Co se pokládalo za jejich spásu, to se nyní obrací proti nim,“ říká Cai von Rumohr, hlavní analytik společnosti Cowen and Co. Kolik dreamlinerů nyní očekává dokončení do roku 2009? Padesát pět místo Boeingem slibovaných 109.
Foto:
Japonská společnost Toray Industries vyrábí karbonové vlákno pro trup dreamlineru
Box ve žluté
70 procent
tvoří podíl zahraničních komponentů v modelu dreamliner od Boeingu
Pramen: Boeing
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková