Mladoboleslavské automobilce klesly loni po letech růstu mírně prodeje a statisíce lidí zpozorněly. „Celkem zaměstnává automobilový průmysl v České republice na 150 tisíc lidí. Jsem přesvědčen, že bez úspěchu našeho podniku by valná většina těchto pracovních pozic neexistovala,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva Škoda Auto.
Loňský rok pro nás nebyl jednoduchý, měl dva poločasy. Ten první byl hodně ovlivněný vývojem na trzích a také tím, že nás čekala modelová obměna. Věděli jsme, že modelová obměna způsobí mírný propad v prodejích. Celou dobu jsme ale konzistentně tvrdili, že nejlepší lék na ekonomickou krizi jsou právě nové vozy. Očekávali jsme, že s příchodem nové Octavie – což je pro nás hlavní produkt, jako třeba Golf pro Volkswagen – dojde k obratu. A jsme o to raději, že nová Octavia letos představuje trefu do černého. Že bude úspěšná, ostatně potvrzovaly už nárůsty objednávek v druhém pololetí loňského roku.
E15: Škoda zaznamenala loni jako jediná z dvanácti značek koncernu Volkswagen pokles prodejů. V prvním čtvrtletí letošního roku už ale bylo všechno jinak, rostla dvouciferným tempem. Čekali jste to?
Kdo působí v automobilovém průmyslu, tak je zvyklý na turbulentní časy. My se navíc nepohybujeme pouze v Evropě, což pro nás samozřejmě znamená obrovské plus. Ovšem kvůli tomu se hůře všechno předpovídá
E15: Zaskočily vás nižší prodeje?
Dívám se na vše pohledem člověka, který už je v podniku dlouho. Celkem jsem ve Škodě téměř třicet let a dvacet tři let uplynulo od spojení podniku s koncernem Volkswagen. A musím říci, že jsme vždy měli určité fáze strmějšího růstu a pak fáze řekněme určitých konsolidací. Ale nikdy bych to nenazval fází stagnace. Zažili jsme teď prostě takové nadechnutí při velké modelové obměně. To je normální. Nebylo proč se nad tím pozastavovat. Kdo působí v automobilovém průmyslu, tak je zvyklý na turbulentní časy, na rychlé změny. My se navíc nepohybujeme už více než deset let pouze v Evropě, což pro nás samozřejmě znamená obrovské plus. Ovšem kvůli tomu se hůře všechno předpovídá, viz třeba vývoj na Ukrajině.
E15: Pokles vás tedy nepřekvapil. A co současný růst? Octavia je nyní šesté nejprodávanější auto Evropy.
Pevně jsme věřili, že produkty jako Rapid a Octavia zaberou. Stačí se jen podívat na naše prohlášení stará rok a půl. Vždycky jsme tvrdili, že nová Octavia má na to, aby se stala světovým bestsellerem. I když však první měsíce letošního roku rosteme – v prvním čtvrtletí jsme dodali zákazníkům 247 tisíc vozů, což znamená meziročně nárůst o 12,1 procenta –, jsme ve výhledech opatrní. Vzhledem k tomu, co se kolem nás děje, jsme „zdravě“ optimističtí. Naší velkou výhodou je, že Škoda má dneska modelovou paletu, jako nikdy v minulosti.
E15: Čína je dnes největším trhem Škody. Loni jste tam dodali 227 tisíc aut, do druhého Německa 136 tisíc vozů. Sázíte na ni i nadále?
Zcela jistě. Naše úspěšná přítomnost na největším světovém trhu automobilů nám umožňuje financovat nové modely, dosahovat další synergie. Od roku 2007, kdy jsme v Číně začali vážněji investovat, jsme v této zemi prodali už více než jeden milion vozů. Přitom v prvním roce to bylo jen něco kolem 27 tisíc vozidel, dnes tam ročně dodáváme téměř desetinásobek. Otevíráme tam také cestu našim dodavatelům. V devadesátých letech v Česku vyrostla řada dodavatelských firem na zelené louce. Dodávaly pouze pro nás. Dnes jsou etablovaní i naší zásluhou ve světě.
E15: Nové modely Škody se stále více podobají koncernovým vozům, s nimiž sdílejí množství komponentů. Je Škoda ještě česká značka?
Nevím, jestli tahle diskuze má vůbec nějaký smysl. Třeba si vezměme design. Každá značka si utváří vlastní svébytnou designovou řeč, vychází z minulosti, z tradice. To se myslím u nových modelů Škody znovu potvrdilo. Jen to podtrhla studie VisionC, kterou jsme představili na autosalonu v Ženevě. Ukazujeme, kam se značka může vyvíjet. Ano, pohybujeme se v rámci koncernu Volkswagen, ale troufám si říci, že kdybychom vsadili v devadesátých letech na kartu, která se tehdy hodně politicky používala, jít vlastní českou cestou privatizace, tak bychom tady dneska spolu neseděli, tenhle rozhovor nevedli. Škoda je pořád česká značka. To se denně potvrzuje, podívejte se, co dokážeme díky umu našich lidí překonávat. Přes všechny ty režimy, otřesy, transformaci po sametové revoluci. Nespatřuji atribut češství v tom, kdo značku vlastní, ale především v lidech, kteří tady po generace pracují a jsou naprosto loajální k našemu podniku. Když se dnes podívám na to, jak se v Boleslavi rozšiřuje hlavní závod i technický vývoj, tak vidím jasnou kontinuitu dlouhých desetiletí. Spojení s Volkswagenem nám otevřelo cestu do světa, přístup k technologiím, k úspěchu. A naši lidé si ten úspěch odpracovali. Nabyli mnoha znalostí, tím pádem i sebevědomí. To, kam jsme se dostali, ukazuje i to, že dneska už máme kolem 200 zaměstnanců v zahraničí a máme čtvrté největší vývojové centrum v rámci koncernu VW. Pracují v něm téměř dva tisíce zaměstnanců. Škoda není žádná montovna, jak o ní v minulosti mluvili někteří lidé.
E15: Jak si vybíráte lidi?
Jednoduchá otázka, obtížná odpověď. V první řadě by pro značku měli hořet. Rádi používáme obrat, že by v sobě měli mít tu správnou dávku zelené krve, škodováckou DNA. Měli by být otevření světu, hladoví po úspěchu. Jenom sem chodit do práce by bylo málo.
E15: Dobře, ono se ale asi jinak „hoří pro značku“ ve vývojovém centru a jinak u výrobního pásu.
Tohle oddělování já nemám moc rád. Nemám rád, když se dělí práce na tu v kanceláři a na lince. Také jsem dříve musel čas od času chodit na linku. Dříve to byla povinnost odpracovat si nějaký čas u pásu. Není na škodu, když si lidé, kteří k nám dnes přicházejí, nějaký ten týden vyzkoušejí práci na lince. Pak k ní mají větší respekt. V tomto ohledu je dobré, aby si každý uvědomil, že je součástí celého mechanismu, má nějakou roli, je oceňován. Snažíme se proto vést neustálý dialog se zaměstnanci, s odbory KOVO. Vytvářet takové podmínky, aby naši zaměstnanci byli spokojení, měli pocit, že podnik je také jejich, že v něm stojí za to pracovat. Pak jsou i výkonní.
E15: Proč u vás chtějí lidé pracovat? Kvůli penězům? Průměrný plat v dělnických pozicích je ve Škodě dnes více než 33 tisíc korun. Benefitům? Zaměstnancům nabízíte například bezúročné půjčky na byty ve výši 400 tisíc korun.
Peníze a sociální benefity jsou jistě důležité, stejně tak nástupní plat je pro mladé absolventy jedním z kritérií při rozhodování. Ale není to pouze o penězích. O tom, že by mladí lidé vyhledávali náš podnik jen proto, že dobře platí. Myslím si, že hledají i podnik, který jim naplní nějaké hodnoty, má produkty, se kterými se mohou ztotožnit, a dá jim perspektivu vlastního rozvoje. Možná jsem trochu idealista, ale já tomu věřím.
E15: Nastupuje k vám stále více žen. Kdo o tom rozhodl?
To nepřišlo kvůli tomu, že se vedla nebo vede diskuze v Evropské unii na téma kvóty. Kdybychom to zúžili jen na diskuzi o procentech, tak by to bylo naprosto špatně. Došlo ke změně charakteru práce v automobilce a vznikla nová pracovní místa vhodná pro ženy. Když jsem přišel na začátku roku 2011 do své nynější funkce, tak jsme měli podíl dívek na našem učilišti pouze čtyři procenta. Dnes jich máme už více než deset procent. Vytvořili jsme pro ně například nový učební obor – logistička automobilového průmyslu.
E15: Kolik ročně přijímáte mladých lidí do svého středního odborného učiliště v Mladé Boleslavi?
Učiliště má nyní kolem 950 učňů. To si myslím, že je v podmínkách churavějícího technického učňovského školství v České republice skvělé číslo. Hlásí se nám mnohonásobně více uchazečů, než můžeme přijímat. I proto máme jako jedni z mála náročné přijímací zkoušky. Naše škola má dlouhou tradici, je tu od roku 1927 bez přestání. Jsme jejím zřizovatelem a rozhodli jsme se, že letos do jejího nového technického vybavení a rozsáhlé modernizace budeme investovat 45 milionů. Chceme, aby naši budoucí zaměstnanci byli nejlepší. Z učiliště totiž téměř všichni přecházejí pracovat do Škody.
E15: Chystáte se letos nabírat nové zaměstnance?
Záleží na cyklech rozvoje. Celosvětově zaměstnáváme kolem 26 tisíc lidí, přímo v České republice zhruba 25 tisíc kmenových zaměstnanců. Kromě toho u nás pracuje i takzvaný agenturní personál, jehož podíl dosahuje přibližně osmi devíti procent, to číslo se mění podle aktuální situace. Když se ale ohlédnu zpět, musím zmínit, že od roku 1991 jsme vytvořili 11 tisíc pracovních míst. A k tomu si připočtěte násobek čtyř až pěti dalších míst mimo náš podnik, u dodavatelů. To znamená, dalších 50 tisíc pracovních míst. Jen pro představu Svaz automobilového průmyslu ČR sdružuje firmy, ve kterých je zhruba 110 tisíc pracovních míst. Celkem zaměstnává automobilový průmysl v České republice na 150 tisíc lidí. Jsem přesvědčen, že bez úspěchu našeho podniku by valná většina těchto pracovních pozic neexistovala.
E15: Před několika dny jste uzavřeli se zástupci odborů dohodu o tarifních mzdách na letošní rok s tím, že se zvýší o dvě procenta. Jaká byla jednání?
Náročná, řekl bych tvrdá. To ale není klišé. Chceme být konkurenceschopní, přitom nabízet atraktivní mzdy a mít spokojené zaměstnance, chceme ale také klást důraz na trvale udržitelný rozvoj. V tom jsme dnes s odbory KOVO v našem podniku zajedno. Diskuze s nimi je úplně jiná, než byla před deseti patnácti lety. Přitom to není o nějakém podbízení, takhle to ve velkých korporacích nefunguje, to by bylo hodně krátkozraké. Já už jsem u jednacích stolů seděl mnohokrát a musím říci, že dnes se jednání neomezují pouze na otázku mezd. Loni jsme měli například velkou diskuzi na téma dohody o zaměstnanosti. Možná si řeknete, o čem to vlastně je. Ale on je to svým způsobem velice silný závazek, který jsme tehdy s odbory uzavřeli, na poměry střední Evropy dost unikátní. Letos jsme opět hodně hovořili o zaměstnanosti a také o rozšíření modelového portfolia v Kvasinách. A že je občas někdo nespokojený? V každém podniku to tak je, vždy bude nějakých pět deset procent lidí nespokojeno. My ale uzavíráme dohody, které přijímá drtivá většina zaměstnanců. A pevně věřím, že když ne hned, tak po čase je ocení všichni, i to málo nyní nespokojených.
Bohdan Wojnar (53)
Vystudoval Vysokou školu chemickotechnologickou v Praze. Nejprve pracoval ve firmě Kaučuk, v roce 1985 nastoupil do Škoda Auto, kde zastával různé funkce v ekonomické oblasti. Ve společnosti Volkswagen Slovakia byl v roce 2006 jmenován nejprve členem představenstva za rezort financí. Od roku 2009 zde působil jako člen představenstva pro personalistiku. Členem představenstva Škody Auto se zodpovědností za oblast Řízení lidských zdrojů se stal v roce 2011. Působí jako viceprezident představenstva Sdružení automobilového průmyslu a člen představenstva Svazu průmyslu ČR.
Čtěte také:
Škoda chystá velkou expanzi v Číně. V Pekingu představila trojici modelů
Škodovky táhnou Evropou. Automobilka zažila rekordní čtvrtletí