Společnost
Bohemia Energy, svého času první alternativní dodavatel elektřiny v tuzemsku a
v současnosti skupina zásobující elektřinou a plynem více než 1,2 milionu
zákazníků, zohlednila stoupající tlak na úspory způsobený koronavirovou krizí.
Za situace, kdy bude muset část veřejnosti v důsledku ekonomického propadu a
oslabení kupní síly přistoupit k razantním úsporám v domácnostech, přišla firma
s moderním řešením.
Vstřícnost a inovace navenek
Veškeré
smluvní dokumenty týkající se změny dodavatele je nyní možné podepsat doma na
počítači, tabletu či na mobilním telefonu. Podpis má stejnou platnost jako
vlastnoruční podpis papírové smlouvy.
Postup je
jednoduchý: klientovi přijde do e-mailu odkaz na dokument, který má podepsat.
Ten si ho pročte, zkontroluje a podepíše podle toho, na jakém zařízení jej
otevře. Na telefonu nebo tabletu prstem nebo stylusem, na PC myší, na notebooku
touchpadem.
Změnu mohou
zákazníci konzultovat s prodejci nebo poradci firmy, osobní setkání nahrazuje
telefonické spojení. Energetické poradenství poskytuje Bohemia Energy zdarma, a
to i těm, kdo nejsou jejími zákazníky.
„Funguje to
tak, že své požadavky proberete s naším zástupcem po telefonu a vyslechnete si
nabídku. Zároveň vám vysvětlíme jakékoli nejasnosti – vyptáte se na všechno, co
potřebujete. Pak dostanete konkrétní návrh e-mailem, všechno si v klidu
pročtete, a pokud s nabízeným řešením souhlasíte, potřebné dokumenty podepíšete
jednoduše digitálně,“ vysvětluje Libor Holub, obchodní ředitel Bohemia Energy.
Firma
zároveň připomíná, že se změnou dodavatele energií není dobré otálet. Pokud má
uživatel uzavřenou smlouvu se současným obchodníkem na dobu neurčitou, s novým
dodavatelem bude moci začít šetřit až po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty.
Pokud má kontrakt sjednán na dobu určitou, musí počkat na její vypršení, aby se
vyhnul sankcím za předčasné ukončení. Z těchto důvodů je dobré poohlédnout se
po výhodnějším dodavateli co nejdříve, ideálně ještě před před začátkem topné
sezóny.
Prevence a péče uvnitř
Bohemia
Energy není ze své podstaty firmou, která by běžně využívala práci z domova.
Vzhledem ke skladbě profesí nejde o plošnou záležitost. Přesto se podařilo
během tří dnů po vyhlášení celostátního nouzového stavu přesunout do „domácích
kanceláří” třetinu zaměstnanců. Po týdnu pracovalo z domova už 65 procent
firmy. Kromě části operátorů call center tak všechny týmy fungují celou dobu na
dálku. IT oddělení posílilo systémy pro externí napojení do firemní sítě a
nakoupilo techniku. Provozní tým zabezpečil distribuci notebooků a počítačů do
místa bydliště. Aktivity firmy nejsou díky tomu přerušeny, zákazníci mohou i
nadále řešit vše potřebné. Zároveň jsou zaměstnanci chráněni před nakažením
koronavirem v domácí izolaci.
Společnost
zavedla poměrně přísná preventivní pravidla už na konci února. Zaměstnanci po
návratu ze zahraničí pracovali z domova, nebo jim firma platila 100 %
průměrného výdělku kvůli tzv. překážkám na straně zaměstnavatele. Rodiče s
dětmi do 13 let mohli od uzavření školek a škol pracovat z domova, nebo byli v
režimu překážky na straně zaměstnavatele a měli jistotu nekrácené mzdy.
Zaměstnanci starší šedesáti let můžou stejnou výhodu čerpat až do konce dubna.
Operátory
call center, kteří zůstali v kancelářích, vybavila společnost látkovými
rouškami a dezinfekčními prostředky. Dotuje jim jídlo v interní kavárně,
zajišťuje pro ně občerstvení. Kromě toho firma rozdělila velké týmy z jednoho
open space do několika kanceláří, které pravidelně dezinfikuje. Zaměstnancům,
kteří pracují z domova, přiznává stravenky.
A přestože
lidem chybí vzájemný osobní kontakt, Bohemia Energy s nimi zůstává ve spojení.
Na intranetové stránce Koronavirus najdou aktuální informace k mimořádné
situaci. Několikrát týdně dostanou do své soukromé schránky e-mail se
zajímavostmi o dění ve firmě, s tipy třeba na online vzdělávání, zvládání
stresu a pro volný čas.
Zájem o energetické úspory v příštích měsících poroste, říká Libor Holub, obchodní ředitel Bohemia Energy
Jak podle vás koronavirus ovlivní
energetický trh?
Rozdělil bych to na dvě části. Pro firmu a
její zaměstnance to je samozřejmě velmi těžké období, stejně jako pro všechny
ostatní. Navíc v první fázi nebude dodavatel energie asi to, co většina z nás
řeší jako prioritu. Je ale potřeba si uvědomit, že následky stávající situace
nezmizí spolu s nákazou – dopady na ekonomiku budou zásadní, spousta lidí se
dostane do nelehké situace. Tady ale vidím i možnost, jak jim můžeme pomoct.
Během příštích měsíců předpokládáme, že bude růst zájem o energetické úspory
všeho druhu, včetně změny dodavatele. Vždyť právě tou lze ušetřit až tisíce
korun ročně. Byla by to velmi racionální reakce a já bych všem doporučoval začít
se připravovat na to, co může přijít, již nyní.
Změní se podle vás i něco ve vnitřním
fungování trhu?
Minimálně do té doby, než pandemie úplně
odezní, budou lidé pro kontakt s kýmkoli, tedy i s dodavatelem energie, volit
takový způsob, který jim umožní vyřídit vše z domova. Ještě více než dříve tak
naši zákazníci oceňují bezplatnou zákaznickou linku, možnost vše vyřídit
e-mailem nebo prostřednictvím webové kanceláře. Navíc, nově si nyní zájemci o
naše služby mohou sjednat dodávky energií z pohodlí svého domova, aniž by
museli někam chodit. Věříme, že tento trend už zůstane a současná situace
pomůže rozšíření moderních forem komunikace i nových prodejních kanálů na
energetickém trhu.