Menu Zavřít

Bohumil Pečinka: Citlivost přeregulovaného byznysu

12. 6. 2015
Autor: CC BY-SA 2.0: Olivier Bruchez via Flickr

Před komunálními volbami na podzim 2014 byli Pražané svědky zvláštního úkazu – kromě politických stran vstoupila do volební kampaně také organizace zřizovatelů venkovních reklam.

Jejich motivací byly tehdy přijaté Pražské stavební předpisy, což je prováděcí norma ke stavebnímu zákonu. Zřizovatelé v čele se společností Bigboard tehdy chtěli upozornit na diskriminaci své profese. Rozvěsili po hlavním městě tolik billboardů útočících na exprimátora Tomáše Hudečka, že to docela dobře mohla být jedna z příčin neúspěchu jeho TOP 09, která nakonec skončila v opozici. O co tehdy šlo a jak to souvisí s předpisy, které začátkem týdne přijala nová pražská rada?

Před rokem nezpůsobily poprask celé stavební předpisy, ale jen jedna malá část – venkovní reklama. Hudečkova rada tehdy přijala pravidlo, že zruší veškeré reklamní plochy nad šest metrů čtverečních. Tento drobný zásah by dramaticky změnil poměr sil na pražském reklamním trhu a z jedné firmy (JCDecaux), která má menšinový tržní podíl, by rázem udělal dominantního hráče. Proto se logicky vzbouřili hlavní konkurenti a přišli s nevídanou protiakcí.

Pokoutnost a spěch

Na tehdejší regulaci byla podivná také pokoutnost a spěch, s nimiž se vše projednávalo, jen aby se to stihlo do voleb. I proto lidé kolem Hudečka porušili mnoho procedurálních postupů, což se jim stalo osudným. Pražské stavební předpisy nakonec zrušilo ministerstvo pro místní rozvoj, protože jim chyběla notifikace od Evropské komise.

Nové vedení magistrátu se proto rozhodlo pro novelu. Ta také zakazuje billboardy, ale absolutní zákaz platí jen v památkové zóně. Mimo ni mohou být reklamy nad čtyři metry čtvereční, pokud stojí alespoň sto metrů od sebe. Podle odhadů tím z Prahy zmizí třetina legálních billboardových ploch. Na rozdíl od Hudečka se dnešní vedení také rozhodlo zlikvidovat třicet procent nelegálních nosičů reklamy, takže celkové odhady říkají, že za rok by mohla zmizet zhruba polovina vší venkovní reklamy. Na rozdíl od loňského roku jde o férový kompromis, který nepůsobí umělou nerovnováhu na trhu.

Příliš zeleného dobra

Slabým místem předpisů je tentokrát něco jiného. V čele komise pro přípravu stál bývalý právník Ekologického právního servisu František Korbel. Ten společně s radním Matějem Stropnickým chtěl v předpisech zakotvit až příliš „zeleného dobra“. Takže developeři a stavaři budou při stavbě domů obtěžkáni desítkami detailních podmínek.

Od povinnosti využívat dešťovou vodu a teplo z odpadních vod přes vyšší zárubně dveří až po povinnost některých domů mít napájení pro elektromobily. Tyto a další výmysly mohou celkem snadno vést k tomu, že Evropská komise návrh vrátí, protože jí limity pro stavitele přijdou prostě příliš detailní a omezující.

Pak by pražští podnikatelé i vedení magistrátu byli opět na začátku. Znovu by se ukázalo, jak složité je přistupovat k přeregulovanému byznysu.

Autor je komentátorem týdeníku Reflex


Čtěte také:

bitcoin_skoleni

Reklamní firmy spustily další kampaň proti pražskému primátorovi

MMR nemůže zrušit pražské stavební předpisy, tvrdí právník Korbel

  • Našli jste v článku chybu?