Když na podzim jmenoval premiér Sobotka na přání ANO ministrem dopravy Dana Ťoka, dal mu za hlavní úkol vypsat výběrové řízení na mýtný systém. Minulý týden tentýž premiér Ťokův materiál o mýtu z jednání vlády přesunul na konec srpna. O co šlo?
Na úvod je třeba říci, že zdánlivě expertní česká debata, jestli je lepší mýtný systém mikrovlnný, nebo satelitní, je zpozdilá. Žádná z obou technologií není z podstaty ani zastaralá, ani moderní. Kdyby o mýtu v Česku rozhodovali nezávislí dopravní a IT experti, zřejmě by volili mix obou postupů, v němž jedna technologie násobí přednosti druhé.
Bohužel mýtný systém je dnes už jen čistá politika. A za ní stojí ekonomické zájmy, které se maskují zájmem veřejným. S tímto vědomím je dobré číst prohlášení různých stran sporu.
Když expertní skupina ČSSD v čele s Janem Birkem tvrdí, že výběrové řízení musí být „technologicky neutrální“, znamená to, že už měsíce v zákulisí lobbuje za satelitní systém v provedení slovenské firmy SkyToll. Naopak ministr Ťok prosazuje myšlenku, že je nutné rozložit výběrová řízení do několika kroků a v první řadě prodloužit provoz mikrovlnné technologie o dalších pět či sedm let. Tím fakticky říká, že chce prodloužit držbu mýtného v rukou rakouské firmy Kapsch a po pár letech ať se příští politická reprezentace rozhodne, co chce.
Politicky se spor vyhrotil během zasedání vlády v minulém týdnu. Ministr Ťok přinesl svůj koncept jen pro informaci. To ovšem nemohl myslet vážně už proto, že vláda před časem vytvořila k mýtu svůj vlastní expertní poradní orgán (řídící výbor), čímž dala najevo, jak ostře je tento projekt sledovaný. Řídící výbor se sešel den před vládou a k Ťokovu materiálu nedal žádné stanovisko. Přesně to vytkl premiér Sobotka ministru dopravy, když předtím přesunul jeho koncepci mýta mezi vládní materiály určené k rozpravě. Vzhledem k tomu, že šlo o bod, který přišel na stůl až po patnácti hodinách jednání, byl politický střet uvnitř vlády odložen.
Politickou situaci kolem mýta rozehřívají dvě věci. Na straně satelitního řešení dnes stojí premiér. Naopak ministr dopravy Ťok se v kuloárech zmínil, že pokud neprojde jeho řešení, zřejmě odstoupí. Takže se jako už mnohokrát v minulosti čeká, co Babiš. Ten sice slovně Ťoka podpořil, že jde o nejlevnější řešení, ale jak známe jeho postupy z byznysu, ve skutečnosti čeká na nejlepší nabídku. Nejspíš v podobě rošády s ministerstvy mezi ČSSD a ANO. Pokud Sobotka vyjde Babišovým zájmům dostatečně vstříc, Ťok padne a na dálnicích se prosadí satelitní řešení vybírání mýtného. Dnes už je to čistě na dohodě těch dvou, přesněji na síle byznysových skupin napojených na jedno a druhé řešení. Právě tihle lidé mají v rukou další Ťokův politický život.
Autor je komentátorem týdeníku Reflex
Čtěte také:
Sobotka podle Ťoka zpochybnil nezávislost tendru na mýtné