Nejvíc vládních usnesení zatím kabinet Bohuslava Sobotky vyprodukoval k zapeklité věci s vybíráním silničního mýtného. Od ledna 2017 chybí pro výběr mýta právní základ, takže hrozí ztráta osmi miliard korun ročně. Ministr dopravy Dan Ťok má na pondělní zasedání vlády donést další návrh. Je to další z materiálů, o němž není nikdo přesvědčen, ale všichni jej „vezmou na vědomí“, aby si koupili čas.
Ťok už před několika měsíci odpískal vládou schválenou koncepci na veřejné a otevřené výběrové řízení. Dnes chce prodloužit firmě Kapsch smlouvy na základě „jednacího řízení bez uveřejnění“, lidově řečeno „z ruky“. Původně to plánoval zdůvodnit časovou tísní, ale to narazilo na předběžná vyjádření antimonopolního úřadu.
Dnes chce jako základní argument uvést technologické důvody. Z 80 procent bude výsledek stejný – český antimonopolní úřad, případně český nebo mezinárodní soud vydá „zákaz plnění“. Tím na čas skončí příběh s vybíráním mýtného v Česku.
V zákulisí české politiky se ovšem konečně objevili lidé, kteří si uvědomují právní bezvýchodnost Ťokova těkání stejně jako možné důsledky. Spontánně vzniká nečekaná koalice symbolizovaná jmény Faltýnek (ANO), Stanjura (ODS), Laudát (TOP 09) a připojení ke koalici zvažuje také KDU-ČSL. Co má být podstatou jejich spojenectví?
Vytvoření expertního krizového štábu, nejspíš mimo ministerstvo dopravy, který by se zaměřil na jednu věc – zachránit lednový termín pro vybírání mýtného. Výsledkem by měl být speciální zákon, nazvěme jej „lex mýto“ a na něj navazující série dalších zákonů. Ty by právně poněkud drasticky, ale účinně přebily všechny možné právní komplikace ohledně možných arbitráží a soudních sporů.
S nadsázkou by se problém dal shrnout do sloganu: ANO, musí být hůř, aby nám bylo politicky líp. Je to taková smutná česká hra
Široká koalice zprava doleva je nutná proto, aby zákony prošly ve zrychleném řízení a bez parlamentních obstrukcí. Proti „mýtné koalici“ je zatím jediná hlavní vládní strana – sociální demokracie, kde za dopravní politiku odpovídají tři muži – premiér Sobotka, starosta Náchoda Birke a šéf Správy hmotných rezerv Švagr.
Motivy jsou různé: lobbování za konkurenční Sky Toll, sázka na pád ministra Ťoka anebo v případě premiéra snaha vykoupat vládního partnera v problémech.
S nadsázkou by se problém dal shrnout do sloganu: ANO, musí být hůř, aby nám bylo politicky líp. Je to taková smutná česká hra, komu zůstane černý Petr, přičemž je jasné, že v případě chaotické nečinnosti zůstane v rukou daňovým poplatníkům.
K tomu je však nutno přičíst, že od roku 2023 z velké části skončí obrovské subvenční programy EU, které zatím držely českou infrastrukturu na snesitelné úrovni – řádově nějakých 25 až 40 miliard ročně. Pak už těch osm miliard ročně z mýtného není zanedbatelná částka.
Autor je komentátorem Reflexu
Čtěte také:
O provoz mýta v Česku má zájem i maďarský výběrčí Toll Services
Ťok: Tvůrce smlouvy s Kapschem vůbec nepočítal, co bude po roce 2016