Za rozkolem ve Věcech veřejných jsou spory o ministerstvo dopravy. Po šéfovi SŽDC Pavlu Habartovi a náměstkovi Danielu Bartkovi se blíží i konec ředitele ŘSD René Poruby
V bitvě mezi rebely okolo Karolíny Peake a stoupenci odsouzeného supergurua Věcí veřejných (VV) Víta Bárty hraje klíčovou roli resort ministerstva dopravy. Ve sporu jde především o vliv a peníze, které může šéfování resortu přinést do stranické kasy. O ministru Pavlu Dobešovi, jenž se v úzké spolupráci s premiérem Petrem Nečasem Bártovi a spol. vzepřel, se nyní objevují více či méně relevantní informace, jejichž cílem je jeho znevěrohodnění.
Vymetání bártovců
Grémium VV přijalo v pátek 13. dubna usnesení, že pokud Pavel Dobeš do středy 18. dubna nepodá demisi, vyloučí ho ze strany. Souhlasil i Dobeš. Vymínil si jen, že nehodlá odcházet s ostudou kvůli tomu, že by odváděl špatnou práci. Požadoval také dobré místo pro další působení. Mělo jít buď o vedení Ředitelství silnic a dálnic, Českých drah, anebo o uvolněný post v dozorčí radě ČEZ po rezignaci jeho náměstka Ladislava Hampla.
Ministra dopravy si véčkaři v den Bártova odsouzení vzali na paškál z několika důvodů. Jedním z nich bylo, že už po předchozím setkání grémia, které vyzvalo ministry VV k odstoupení z vlády, uspořádal tiskovou konferenci a sešel se s premiérem Petrem Nečasem. Dobeš schůzku vysvětluje tím, že dostal od osoby blízké Nečasovi vzkaz, aby se s ním setkal, a jemu jako loajálnímu ministrovi nezbývalo než předsedu vlády poslechnout.
Dlouhodobě však véčkařům na Pavlu Dobešovi vadila především jeho personální politika na ministerstvu dopravy. Vytvořil prý kolem sebe „neprostupnou stěnu“ spolupracovníků, přes kterou se véčkaři se svými požadavky nedokázali dostat. Na grémiu se předminulý pátek hovořilo mimo jiné o odvolání šéfa Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Habarty. „Pokud zůstane na ministerstvu Pavel Dobeš, tak mě na další schůzi odvolají. Nedostává se mi podpora. Ministr komunikuje s mými podřízenými, se mnou ne,“ předpověděl svůj konec na SŽDC Habarta. Odvolán byl 19. dubna. „Informace o problémech v resortu se ke mně dostávaly oficiální i neformální cestou a kupily se poznatky, že některé projekty neprobíhají standardně. Rozhodl jsem se, že musí dojít ke změnám ve vedení,“ prohlašuje ministr dopravy s tím, že o Habartovi k němu doputovaly varovné zprávy i z bezpečnostních složek. Odvolanému šéfovi SŽDC Dobeš dále vyčítá úzké napojení na lobbistu Josefa Jindru, který je jedním z lidí zodpovědných za finanční debakl mistrovství světa v lyžování v Liberci v roce 2009.
Dobeš se ovšem s Habartovou hlavou nespokojil. V pátek 20. dubna na ministerstvu skončil také náměstek Daniel Bartek. Ten patří mezi výrazné postavy v českém reklamním byznysu. Začínal jako textař, posléze se stal jedním ze šéfů a spolumajitelů komunikační agentury Ogilvy. Před nástupem na ministerstvo se živil jako poradce v oblasti komunikace a PR. Ministr Dobeš důvody jeho odvolání nekonkretizoval.
Podobný osud jako Habartu a Bartka nejspíše čeká i šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Reného Porubu, který stejně jako dva jmenovaní patří do tábora bártovců. Ministr jej sice chválí za postup proti společnosti Eurovia kvůli dálnici D47, ale zároveň varuje: „Nechali jsme si udělat audit třicítky projektů, u devětadvaceti z nich se našla pochybení. ŘSD sice podalo námitky, ale uznána byla pouze jedna.“ Porubův odchod nevylučuje a zvažuje transformaci ŘSD na obchodní společnost, aby manažeři podniku měli větší právní zodpovědnost.
Lobbisté na dostřel
Dobešovy změny nesou bártovci těžce. Prohlašují například, že zatímco Poruba jde po Eurovii tvrdě, Pavel Dobeš a jeho blízcí firmu spíše brání. Lidé z okolí supergurua navíc naznačují, že nikoli zadarmo. „To je úplný nesmysl,“ reaguje Pavel Dobeš.
Bártovci vytýkají ministrovi také některé spolupracovníky. Mluví zejména o Severomoravácích Vladimíru Bailovi (místopředsedovi představenstva Českých drah) a neoficiálním poradci Dobeše Zdeňku Franekovi. „Potkal jsem ho na jedné akci, je přítelem mého blízkého spolupracovníka. Sem tam se mnou komunikuje některé věci,“ vysvětluje pozici Franeka Dobeš. S Bailem prý nemá nic společného.
Dalším ze seznamu je člověk, který si vylepšil firemní účty díky lyžařskému šampionátu v Liberci 2009. Jde o Jiřího Frkala, dnes už bývalého spolumajitele společnosti Media Flow a syna někdejšího blízkého spolupracovníka Miroslava Šloufa. „Znám ho z doby, kdy jsem ještě působil v SNK – Evropských demokratech. Spolupracovali jsme na jedné akci, radí mi v mediálních otázkách,“ prohlašuje Dobeš.
Frkal se výrazně angažuje ve Východočeském kraji, kde podle informací týdeníku Euro zúročuje vazby na tamní politiky ODS a Věcí veřejných, ale i stavební společnosti. Ačkoli Dobeš tvrdí, že Frkal nemá na ministerstvu žádný kontrakt, jednali společně například se šéfem českého fotbalu Miroslavem Peltou ohledně dopravy českých fanoušků na nadcházející fotbalové mistrovství Evropy. „Miroslav Pelta je můj kamarád, proto jsme vyvolali jednání a ministr s tím souhlasil,“ řekl týdeníku Euro Frkal, kterého prý s Dobešem seznámil rodinný přítel a on mu coby soukromý poradce dává odborná stanoviska.
„Fíčko“ pro ministra
Pavla Dobeše má učinit nevěrohodným rovněž skutečnost, že před příchodem na ministerstvo působil v rodinné firmě IED Consulting. Ta poskytovala poradenství při získávání dotací u projektů z velké části iniciovaných véčkaři na regionální úrovni. Společnost měla ve smlouvě, že za realizaci projektu z resortu ministerstva školství, tehdy řízeného stranickým kolegou Josefem Dobešem, si z něj vezme pětiprocentní success fee. Šlo o projekty v hodnotě zhruba 58 milionů korun.
„Pavel Dobeš jako manažer centrální kanceláře rezignoval na podporu strany, jejích cílů a ideálů a jednal tak, aby dosáhl uspokojení svých osobních potřeb. A to příslibem dotačních titulů. Cíleně a úmyslně zneužíval neznalosti běžných straníků, ve kterých vyvolával iluzi, že jim pomůže svým vlivem a kontakty k získání dotací, za což požadoval část získaných dotací jako provizi pro svou firmu,“ tvrdil na jednání grémia VV 13. dubna místopředseda krajské rady Jihomoravského kraje Jiří Krutílek.
„Dost možná jde o lež úmyslnou a vykonstruovanou, která má jediný cíl – pošpinit mé jméno a mnou vykonávanou funkci ministra dopravy,“ myslí si Dobeš. Podle svých slov se na realizaci dotací nepodílel, byl prý mimo rodinnou firmu. Navíc žádná z dotací podle něj nebyla odsouhlasena a proplacena. Ve firmě nicméně figuruje jeho otec a bratr.
Vyloučení Pavla Dobeše se ve středu 18. dubna nakonec nekonalo, ačkoli pro něj o necelý týden dříve hlasovali i Karolína Peake, Dagmar Navrátilová či Viktor Paggio. Úterní vystoupení Peake ze strany totiž jakýkoli plánovaný postup véčkařů totálně rozbilo.
A Dobeš na významném ministerstvu dopravy momentálně prosazuje svou. Post šéfa SŽDC po Pavlu Habartovi například nezůstal neobsazen dlouho. Ředitelem firmy se stal blízký náměstek Českých drah Jiří Kolář, na jehož jmenování měl být podle zdrojů z VV Dobeš domluven také s křídlem Michala Haška v ČSSD. Na oplátku by se měl Kolářovým náměstkem stát Tomáš Blecha, dosavadní náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury. „Také jsem o tom slyšel. Budu se bavit s panem Kolářem, jaká by vůbec byla kvalita takového kandidáta,“ odpověděl na dotaz týdeníku Euro Pavel Dobeš.