Cestou k budoucímu zákazníkovi je bezplatné připojení
Český internet se mění rychle a stává se nástrojem boje o telekomunikačního zákazníka v budoucím liberalizovaném prostředí. „Jedna z cest, jak se dostat k telekomunikačním zákazníkům, vede přes internet, říká Jaroslav Horák z fondu rizikového kapitálu DBG Eastern Europe, který před lety investoval peníze do internetového připojovatele Czech On Line a nyní firmu prodává. S tímto výkladem souhlasí i Zdenka Pelikánová z Contactelu. „Ve chvíli, kdy nabízíte datové a internetové služby, budujete zákaznickou základnu. A když není liberalizovaný přenos hlasu, musíte tuto základnu budovat nějak jinak, říká. Samé tajnosti. Německý deník Handels–blatt před několika dny uvedl, že mezi zájemci o koupi Czech On Line figurují tak zvučná jména jako evropská pobočka America Online, největší internetový poskytovatel na světě, nebo T–Online, dceřiná společnost Deutsche Telekomu. To ovšem Horák odmítá komentovat. „Můžu jen říct, že zájem projevili velcí hráči ve světových komunikacích a jsou mezi nimi i americké společnosti aktivní na evropském trhu. Společnost Czech On Line vznikla v roce 1995 a v červnu 1998 ji převzal fond DBG Eastern Europe, jehož zakladateli jsou mimo jiné Deutsche Bank, Mitsubishi a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Do povědomí širší veřejnosti se firma dostala loni na podzim, kdy nabídla internetové připojení zdarma prostřednictvím služby Volný.cz. Firma však stále tají, kolik má připojených zákazníků. „Žádná čísla zatím nezveřejňujeme, uděláme to možná až po podpisu kupní smlouvy s novým majitelem, vysvětluje Horák, kdy zveřejní důležité údaje o podnikání. Zástupci Czech On Line nejsou ale jediní, kdo tají informace o svých zákaznících. Příliš otevřený není ani Contactel, společný telekomunikační podnik Českých radiokomunikací a dánské společnosti TeleDanmark. Koncem února Contactel koupil internetového provozovatele Cesnet. „Převzetí komerční sítě Cesnet umožní naší společnosti rozšířit a zkvalitnit telekomunikační služby našim zákazníkům. Tento krok je významný jak pro rozvoj internetu na českém trhu, tak i pro budoucnost Contactelu, uvedl v oficiálním prohlášení šéf Contactelu Michal Čupa. Zpráva dále uvádí, že Contactel tak získal „několik tisíc dalších uživatelů, přesná čísla však společnost odmítá zveřejnit. „Akcie obou našich rodičů jsou kótovány na burze, takže jakékoli číselné údaje ovlivňují jejich cenu, uvedla v rozhovoru pro týdeník EURO Zdenka Pelikánová z marketingového oddělení Contactelu. Pohyby na trhu. Prodej Czech On Line by měl být podle Jaroslava Horáka dokončen v dubnu. Nyní probíhá důkladná kontrola stavu firmy a výsledkem by mělo být pět až šest závazných nabídek. „Jako majitel jsme překvapeni intenzitou zájmu a výší nabídek, říká Horák. Na prodej je sto procent společnosti a Horák tvrdí, že konečná cena bude na zdejším trhu překvapením. „Bude to deal, o kterém se bude mluvit, slibuje šéf fondu DBG Eastern Europe. Spolu s Czech On Line si nový majitel pořídí také bezplatnou službu elektronické pošty Post.cz, zpravodajský internetový deník Press.cz a vyhledávací službu Najdi.to. V podmínkách českého internetu je to docela hezký balíček. Boj o internetového klienta se přitom začíná zostřovat. Na český trh volného připojení k internetu nyní vstoupila i další rychle rostoucí mezinárodní firma – World Online International. Tato nizozemská společnost má nyní zhruba 1,5 milionu uživatelů v patnácti zemích a nedávno připravila primární emisi svých akcií. „Zatím o této firmě moc nevíme, protože jsme ji ještě neanalyzovali, říká Zdenka Pelikánová z Contactelu. Minulý týden sice World Online rozeslala tiskové prohlášení o skvělém uvedení svých služeb na českých trh, neoznámila však žádná konkrétní čísla. Zástupci společnosti Aces Praha PR později na dotaz uvedli, že nových zákazníků jsou tisíce. O upevnění své pozice usiluje také Český Telecom. Předposlední únorový den podepsali představitelé českého telekomunikačního monopolisty předběžnou smlouvu o odkoupení stoprocentního balíku akcií firmy M. I. A., jež patří mezi důležité hráče na poli internetových médií, marketingu a reklamy. Český Telecom tímto nákupem získává i dalšího silného partnera, kterým je jeden z nejpopulárnějších českých internetových serverů – Seznam.cz. Právě s ním M. I. A. v únoru uzavřela dohodu o dlouhodobé spolupráci v oblasti internetové reklamy.