Menu Zavřít

Bojiště jménem Amerika

22. 1. 2004
Autor: Euro.cz

Velká trojka ukázala své možnosti

Svět automobilů funguje neuvěřitelně jednoduše. Místo konání autosalonu dává dopředu jasný signál, jací výrobci na něm budou hrát prim, struktura tamního trhu napovídá, které modely budou nejpočetnější. V září ve Frankfurtu se objevily hatchbacky nižší střední třídy a vytáhly se německé automobilky, v Japonsku se zaskvěly vozy s alternativními pohonnými jenotkami. Od Detroitu, kde se autosalon konal od 4. do 19. ledna, se proto dala čekat ofenziva amerických výrobců a nejzajímavější věci se měly dít v oblasti sportovně užitkových vozů (SUV) a úžasně rychlých kupátek či kabrioletů. Překvapení se nekonalo. Na exponáty v domovském městě „velké trojky“ však rozhodně nebyl nudný pohled.

Síla k expanzi

Nelichotivá situace na trhu ve Spojených státech, trvalá cenová válka a tvrdá japonská konkurence přiměly koncerny General Motors, Ford Motor a DaimlerChrysler k nebývalé aktivitě. Bob Lutz, šéf severoamerické divize a vice chairman GM pro vývoj, prohlásil, že jeho automobilka v roce 2004 představí 29 nových nebo významně upravených modelů. „Globální strategie v oblasti platforem nám umožňuje vyvinout širokou škálu produktů, které vyhovují specifickým požadavkům regionálních trhů,“ uvedl. Jeden z trumfů má podobu platformy Kappa, na níž je postaven roadster Pontiac Solstice.
Malý sporťák má náhon na zadní kola, a až se v roce 2006 dostane do prodeje, jeho cena by neměla přesáhnout 20 tisíc dolarů. Pohání jej celohliníkový benzinový agregát o objemu 2,4 litru a výkonu 170 koní a GM si na něm vyzkoušel, že zvládne dospět od první myšlenky k hotovému vozu za dva roky. Přestože chce touto strategií koncern rozhýbat prodej malých roadsterů v Severní Americe, nabízí se i dovoz do Evropy a Japonska, kde jsou tyto vozy dlouhodobě v módě. Kappa kromě toho na autosalonu posloužila jako základ pro zajímavé koncepty Chevrolet Nomad nebo čtyřmístné kupé Saturn Curve. Sázkou na jistotu je nová generace Chevroletu Corvette.

Probouzení minulosti

Ford Motor vyhlásil nadcházejících dvanáct měsíců za „Year of the Car“. Jde mu o hodně, protože Toyota je ve výborné kondici a hrozí, že jej svrhne z pozice druhého největšího výrobce automobilů na světě. Ke své historii se přihlásil ultrarychlým Fordem GT (třísetkilometrová rychlost pro něj nepředstavuje sebemenší potíž), jehož základem je pětisetkoňový osmiválec 5,4 litru. V roce 2005 se jich vyrobí omezená série a jeho cena se bude pohybovat kolem 140 tisíc dolarů. Důraz na bleskurychlý vývoj kladli u Fordu stejně jako u GM, takže GT vzniklo za dva roky. Další generace kultovního Mustangu potěší milovníky efektních tvarů a hřebce na mřížce chladiče. „Kdybych si měl vybrat jedno auto, s nímž budu jezdit do konce života, byl by to Mustang,“ prohlásil při jeho představení šéf koncernu William Clay Ford III. Na americkém trhu by měl být k dostání na podzim.
Na vývoji vlajkové lodi Ford Five Hundred se podílelo švédské Volvo, patřící do koncernu. Hlavní předností vozu je vnitřní prostornost. Bůhví proč se stále častěji měří místo v zavazadlovém prostoru na golfové bagy. Do Fordu Five Hundred se jich údajně vejde v pohodě osm. SUV od Fordu zastupoval na veletrhu Freestyle s třemi řadami sedadel, který se drží trendu co nejflexibilnější interiér. Z Británie zavítal koncept Land Rover Range Stormer, další značka spadající pod Ford Motor.
DaimlerChrysler si pozornost v posledních týdnech získával kvůli sporu s akcionářem společnosti Kirkem Kerkorianem. V Detroitu měl proto o důvod více se ukázat. Modely PT Cruiser a Crossfire se objevily se skládací pevnou střechou, světovou premiéru měl Chrysler 300C a Jeep Wrangler Unlimited. Ze studií německo-amerického koncernu zaujal Jeep Rescue a supersportovní Chrysler ME 4-12.

Agresoři chystají úder

Výjimečné postavení mají na severoamerickém trhu sportovně užitkové pick-upy (sport utility truck, SUT), které pomalu přerostly ve specifickou kategorii. Zásluhu na tom má hlavně nejprodávanější auto v Severní Americe, Ford T-150, který v sobě spojuje komfortní interiér s praktickým odkrytým nákladovým prostorem. Na segment se proto soustředili jak ostatní Američané (GM s Lincolnem Mark LT), tak Japonci, kteří přivezli ukázat koncepty Honda SUT, Toyota FTX nebo Mitsubishi Sport Truck. Právě od nich se dá v blízké budoucnosti očekávat, že domácí výrobce v této třídě zvláště potrápí.
Nissan a Toyota podpořily své pozice na trhu představením nových modelů své regionální značky Infinity (model QX56) a Scion (sportovní sC). Mitsubishi po letech oživila sportovní model Eclipse, který je zatím sice ve stadiu konceptu, avšak jeho výroba se jeví jako velmi pravděpodobná. Mazda ukázala studii MX-Micro Sport zaměřenou na mladé zákazníky. „Rozhodli jsme se agresivněji zaměřit na distribuci na tomto klíčovém trhu,“ tvrdí Stephen Odell, Senior Managing Executive Officer Mazdy odpovědný za marketing, prodej a zákaznickou spokojenost.
Evropané vytáhli nejžhavější novinky ve Frankfurtu, ale přesto jich několik ukázali. Byly to ty automobilky, které si dělají největší ambice urvat na americkém trhu výraznější podíl. Ferrari představilo čtyřsedadlové kupé 612 Scaglietti, jeho největší konkurent Porsche přivezl Boxster 550 Spyder. BMW poprvé předvedlo zdařilé kupé řady 6 s pevnou sklápěcí střechou a Audi se pochlubilo vrcholnou limuzínu se šestilitrovým dvanáctiválcem pojmenovanou jednoduše A8 W12.
První letošní autosalon měl mírně optimistický nádech. Většina výrobců se těší, že rok 2004 bude oproti loňské mizérii alespoň mírným balzámem na jejich prodeje a zisky. Japonské automobilky pokračují ve snaze maximalizovat svoji přítomnost na americkém trhu, zatímco Evropané se až na výjimky drží osvědčených teritorií a do USA se nehrnou. Velká trojka naznačila v Detroitu svoji sílu a upevňuje si pozici na rozvíjejících se trzích, jako General Motors v Číně nebo Ford v Rusku. V Severní Americe ale bude muset přidat na produktivitě, aby se Japoncům vyrovnala. Cenová válka jen tak neskončí.

Proč s koupí raději nepočkat?
(světové premiéry vozů, které se vyrábějí nebo brzy půjdou do výroby)
Aston Martin DB9 Volante
Audi A8 6.0 L W12
BMW 6 convertible
Chevrolet Corvette
Chrysler Town & Country
Chrysler 300C
Chrysler Crossfire convertible
Chrysler PT Cruiser convertible
Dodge Grand Caravan
Dodge Magnum
Dodge SRT-10
Ferrari 612 Scaglietti
Ford GT
Ford Five Hundred
Ford Focus
Ford Freestyle
Ford Mustang
Infiniti QX56
Jaguar S-Type
Jeep Wrangler Unlimited
Kia Spectra
Lexus GS
Lexus RX 330 hybrid
Lincoln Mark LT
Nissan Pathfinder
Nissan Frontier
Pontiac G6
Pontiac Solstice
Porsche Boxster 550 Spyder
Scion tC

WT100

(seznam premiér k 5. lednu 2004, zdroj: internetové stránky North American International Auto Show 2004)

  • Našli jste v článku chybu?