Menu Zavřít

Bojiště se přesouvá

25. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Pavel Plachký

Aliance malých prodejců spotřební elektroniky HELE vznikla v polovině září. Někteří nezávislí obchodníci věří, že díky členství ve sdružení lépe odolají tlaku nadnárodních obchodních řetězců a velkých obchodníků s elektrozbožím. Investorem a garantem projektu HELE je společnost splátkového prodeje Home Credit. S jejím šéfem Pavlem Plachkým (37) nehovořil týdeník EURO pouze o alianci a tuzemském maloobchodu, ale také o podnikání v Rusku či o majetkových nárocích Oldřicha Kinského.

EURO: V Evropě jsou aliance maloprodejců elektroniky obvyklé, málokdy je ale zaštituje firma splátkového prodeje. Co si Home Credit od vzniku sdružení slibuje? PLACHKÝ: Řešení, které jsme zvolili, je sice pro splátkovou firmu netypické, domníváme se však, že díky tomuto kroku získáme konkurenční výhodu před ostatními firmami, jenž se na splátkový prodej soustředí. K nápadu nás přivedli malí prodejci, kteří se prostřednictvím sdružení Euronics, Expert a Proton snažili prosadit jiné splátkové společnosti.

EURO: Proč se Home Credit rozhodl spolupracovat s malými obchodníky? S velkými prodejci tak nevycházíte? PLACHKÝ: Nezávislí obchodníci ovládají polovinu tuzemského trhu spotřební elektroniky. To je dostatečný argument, který pro jejich podporu hovoří. Pro celoplošné sítě elektro je koncept HELE, i vzhledem k jejich vazbám na velké splátkové společnosti, nezajímavý.

EURO: Do aliance vstoupilo přes tři sta malých obchodníků s elektronikou. V tuzemsku jich je ale podstatně více. Zbývající nemají o vstup zájem? PLACHKÝ: Nezávislých prodejců, kteří prodávají převážně spotřební elektroniku, je asi 900, což představuje asi 1200 obchodních míst. Řada obchodníků nevstoupila v závěru roku do aliance z pragmatických důvodů. S dodavateli si vyjednali celoroční bonusy a nechtějí o ně přijít.

EURO: Jak vyplývá z letošní Ročenky obchodu, v tuzemském maloobchodě už téměř není kam expandovat. Jestli analytici někde vidí prostor pro nové velkoobchodníky, tak je to v nepotravinářských kategoriích, jako je elektro. Mohou se malí prodejci ubránit ještě silnějšímu tlaku nadnárodních řetězců? PLACHKÝ: Malé elektro obchody fungují i na jiných evropských trzích, kde je zhuštění ještě vetší. Naopak, v České republice není tak velká koncentrace obyvatel ve velkých městech. Expanze řetězců se zřejmě soustředí na menší sídla. Zatímco v případě rychloobrátkového zboží se takový postup zřejmě vyplatí, v oblasti spotřební elektroniky zůstane dost místa i pro malé. EURO: Elektro zboží nakupované prostřednictvím internetu je v některých případech až o třetinu levnější než v malých specializovaných prodejnách. Nemůže síť malé obchodníky zničit? PLACHKÝ: Internetový prodejní kanál nebude zmenšovat tržby jenom malým prodejcům, bude konkurencí i pro velké řetězce. Podíl nákupu „přes síť“ bude určitě stoupat, ale za vážné ohrožení pro malé obchodníky ho nepovažuji ani v delším časovém horizontu.

EURO: Ceny elektrospotřebičů v posledních letech výrazně klesly i v kamenných prodejných. Bude tento trend pokračovat? PLACHKÝ: Další pokles cen domácí elektroniky je nereálný. V následujících letech se nebude bitva o zákazníka točit kolem ceny, rozhodovat bude marketing. Inovační cyklus se ve spotřební elektronice výrazně zkracuje, objevují se nové technologické vymoženosti, ve kterých se zákazník jen těžko orientuje. Úkolem obchodníků bude přesvědčit kupující, že mají své fungující spotřebiče vyměnit za nové.

EURO: Před více než rokem vstoupil Home Credit do Ruska. Naplnily se vaše představy, se kterými jste tam šli? Chystáte se i jinam na východ? PLACHKÝ: Předpokládali jsme, že Rusko má velký potenciál. Růst obchodů však předčil naše očekávání. O expanzi do dalších východních zemí uvažujeme, konkrétní kroky zatím nepřipravujeme. Rusko je obrovský trh, který v současnoti naše kapacity plně vytěžuje.

MMF24

EURO: Co bude pro zahraniční firmy, které v Rusku - podobně jako Homecredit - podnikají, znamenat zatčení nejbohatšího z oligarchů, šéfa ropné firmy Jukos Michaila Chodorkovského? PLACHKÝ: Zatčením byznysmena vyvrcholil střet mezi vládou a finančními oligarchy. Tyto kroky vzbudily nejistotu u zahraničních investorů a obavy o stabilitu jejich investic. Obrovské možnosti, které Rusko má, se bez zahraničních investic nepodaří rozvinout a využít. Doufám, že si to ruský prezident Vladimir Putin uvědomuje.

EURO: Oldřich Kinský ohlásil, že podá žalobu na ministra kultury Pavla Dostála za poškozování dobrého jména. Má šanci uspět? PLACHKÝ: Ministr Dostál hájí zájmy českého státu, které jsou v tomto případě v konfliktu se zájmy potomka rodu Kinských. Problematika navracení majetku zabaveného na základě Benešových dekretů je pro český národ citlivou otázkou, a je proto pochopitelné, že jakékoliv oživení tohoto tématu vede k silným výrokům. Domnívám se, že se žalobou ohledně poškozování dobrého jména zřejmě Kinský neuspěje, protože prokázat vliv Dostálových výroků na pověst jeho jména bude problematické.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).