Menu Zavřít

Bojkot inzerce na Facebooku pokračuje, sociální síť to však zatím příliš nepoškodilo

7. 8. 2020
Autor: čtk

Před měsícem iniciativa Stop Profit For Hate vyzvala byznysové představitele k inzertnímu bojkotu největší sociální sítě Facebook. Od té doby na jejich výzvu reagovalo kolem 1 100 společností, převážně ze Spojených států. Výsledky se však nedostavily, finanční dopad na inzertní příjmy Facebooku jsou minimální, podle posledních ekonomických výsledků zisky z reklamních prostorů stále rostou. Zástupci iniciativy vydali prohlášení, ve kterém se zavázali v bojkotu pokračovat.

Platforma Stop Profit For Hate je dílem několika lidskoprávních organizací, které spojily síly, aby vyzvaly komerční společnosti k zastavení inzerce na Facebooku. Projekt reaguje na údajně nedostatečnou vůli provozovatelů sociální sítě ke změnám zamezujícím šíření nenávisti a rasismu. Podle nich tak zakladatel Mark Zuckerberg a jeho společníci vydělávají na nenávisti a dezinformacích. Zástupci Facebooku nařčení z nečinnosti odmítají a předpokládají, že se inzerenti brzy vrátí.

Sociální síť dlouhodobě čelí kritice za fungování algoritmů, které cíleně polarizují uživatele přes doporučené příspěvky. Iniciativa chtěla skrze velké reklamní inzerenty tlačit na představitele Facebooku, aby přikročily k zásadním krokům k regulování obsahu. Avšak po prvním měsíci bojkotu to vypadá, že se vyplní slova Marka Zuckberga a mnohých dalších o tom, že se inzerenti brzy vrátí, jelikož dopad na příjmy sociální sítě budou minimální a naopak oni se připraví o silný reklamní prostor.

Nejnovější ekonomické výsledky Facebooku ukazují, že růst příjmů z inzerce se téměř nezměnil, meziročně se jedná o 10procentní růst. I rozdíl mezi prvním a druhým letošním kvartálem je beze změny a stejné výsledky jsou očekávají i pro příští období. Zdá se tak, že sociální síť působící po celém světě má v současné době tak diverzifikované portfolio inzerentů, že částečný výpadek v jednom z regionů není pro výsledné příjmy významným problémem.

K bojkotu se připojilo i 9 ze 100 největších společností využívající reklamu na Facebooku. To mělo za následek 12procetní pokles z kapes nejvíce inzerujících značek, v konečné finančním důsledku se jedná o výpadek zhruba 25 milionů dolarů. Avšak pro společnost, která na reklamě vydělává každý rok kolem 60 miliard dolarů je to jako kapka v moři. I přes ekonomicky nepříznivou situaci způsobenou koronavirovými opatřeními společnost očekává, že příjmy z reklamy budou i nadále růst.

bitcoin_skoleni

Iniciativa Stop Profit For Hate však upozorňuje, že měsíční stop reklamy byl pouze varovný výstřel a domnívá se, že kampaň je úspěšná. „Úspěch této kampaně je nezpochybnitelný,“ uvedla iniciativa v prohlášení. „Vyslali jsme vedení Facebooku jasnou zprávu: [současný stav] se neslučuje s našimi společnými hodnotami a veřejnost už není nadále ochotna tolerovat vaši nečinnost a profitování z nenávisti a [šíření] dezinformací,“ stojí ve společném vyjádření platformy.

  • Našli jste v článku chybu?