Firma není schopna svého léku vyrobit dostatek a konkurence nespí
Téměř třicet let trápily Richarda Shirleyho bolesti způsobené revmatickou artritidou tak, že ani nemohl pořádně sejít se schodů. Loni se rozmýšlel, zda se nepřidá k ostatním čekatelům na Enbrel, vysoce účinný lék firmy Amgen, u nějž poptávka převyšuje nabídku od chvíle jeho uvedení na trh v roce 1998. Nakonec se rozhodl, že se místo toho v Bostonu přihlásí na testování nového přípravku Humira od společnosti Abbott Laboratories. Dnes tento dvaašedesátiletý technik na odpočinku ujde tři kilometry denně. Prakticky bez bolestí chodí se ženou tančit a do přírody pozorovat ptáky. „Díky tomu, že bolest z devadesáti procent zmizela, je ze mě poslední dobou i příjemnější člověk.“
Zkušenost Richarda Shirleyho a desítek jemu podobných pacientů připravuje půdu pro nelítostný boj všech proti všem mezi biotechnologickými firmami. V jednom rohu stojí společnost Amgen z kalifornského Thousand Oaks, jež v prosinci minulého roku zaplatila jedenáct miliard dolarů za akvizici malé firmičky, která Enbrel vyvinula. Nicméně dlouhodobý nedostatek výrobních kapacit, který potrvá nejméně do ledna, si vynutil zavedení pořadníku, na němž dnes figuruje kolem třiceti tisíc pacientů. Prodej Enbrelu se zarazil na zhruba 200 milionech dolarů za čtvrtletí, což je podle analytiků jen polovina částky potřebné pro to, aby akvizice Amgenu zvýšila celkové výnosy.
V úplně jiném koutě Spojených států, v illinoiském North Chicago, sídlí firma Abbott, jež sází na to, že z přípravku Humira vyroste miliardový lék. Letos v dubnu podal Abbott žádost o schválení léku k americkému Úřadu pro kontrolu potravin a léků (FDA) a doufá, že souhlas dostane v prvním čtvrtletí příštího roku. Jak Abbott, tak Amgen ovšem musejí odrazit hrozivé soky v podobě komerčně velmi úspěšného léku společnosti Johnson & Johnson a dalších konkurentů, kteří na vývoji léků proti revmatické artritidě pilně pracují. Všichni hráči soutěží o jedinou hlavní cenu: dominantní podíl na trhu léků proti revmatické artritidě, jehož roční obrat dosáhne podle odhadů v roce 2006 až pěti miliard dolarů.
Amgenu připadla v tomto souboji nezvyklá role smolaře. Z Enbrelu se stal zlatý lék proti revmatické artritidě už krátce poté, co jej firma Immunex ze Seattlu uvedla coby svůj vynález na trh. Dvě injekce týdně blokují bílkovinu TNF (faktor nekrotizující tumory), jež vyvolává záněty a v celé nemoci hraje klíčovou roli. Bolestivost se sníží bez zásadních vedlejších účinků. Ovšem Amgen, stejně jako dříve Immunex, narazil na problém s objemem produkce. Lék se totiž pěstuje v choulostivých buněčných kulturách za přísných podmínek. Kvůli nedostatku léku se pak na většinu z milionu pacientů, jimž mohl pomoci, zkrátka nedostalo. „Je to obrovský problém,“ poznamenává doktor Ernest Brahn, profesor revmatologie na losangeleské University of California. „Někteří pacienti si hromadí dávky, jiní přechází na jiné přípravky.“
Kevin W. Sharer, generální ředitel společnosti Amgen, nepropadá pesimismu. „Svou příležitost jsme nepropásli,“ ujišťuje. Nicméně právě Enbrel letos firmě přibrzdil jinak hvězdné výsledky. Přestože obrat léků proti rakovině a anémii - klíčových tržních segmentů Amgenu - letos vzrostl o více než dvacet procent díky dvěma novým přípravkům, hrubá marže společnosti se v posledním čtvrtletí snížila z 88 procent před koupí Immunexu na 85 procent. Amgen se navíc musí o část výnosů z Enbrelu dělit se svým marketingovým partnerem, společností Wyeth. Aby dosáhl rozumného zisku, musí tudíž prodat větší množství než u jiných produktů. Někteří analytici se obávají, že návrat na dřívější úroveň ziskovosti se Amgenu nepodaří, pokud z Enbrelu nevyroste lék s obratem tři miliardy dolarů ročně. „Bez Enbrelu by na tom byl Amgen možná lépe,“ říká Martin D. Auster, analytik firmy SunTrust Robinson Humphrey. Hodnota jeho akcií se za poslední rok snížila o 25 procent na 45 dolarů. „Nebýt Enbrelu, byly by akcie letos nahoře. Kdekdo se ptá: Stála jim ta akvizice opravdu za to?“ dodává.
Zato J&J si nestěžuje. Prodává totiž obdobný lék, Remicade, jenž ve třetím čtvrtletí přinesl obrat 300 milionů dolarů, a sesadil tak Enbrel z trůnu nejprodávanějšího přípravku. To vše navzdory tomu, že pacienti musí přípravek od J&J užívat s metotrexátem, jenž vyvolává nevolnost.
Ještě více může ze šlamastyky kolem Enbrelu vytěžit firma Abbott. Její přípravek Humira má totiž velmi lákavou vlastnost: snadno se užívá. Pacientům stačí jedna injekce za čtrnáct dní, zatímco u Enbrelu musí přetrpět dvě týdně. Narozdíl od Enbrelu, který je částečně odvozen od křeččích bílkovin, se Humira navíc skládá výhradně z proteinů lidských, a může proto v těle obíhat déle a s nižším rizikem, že spustí imunitní reakci. Přípravek je dodáván v předem připravených stříkačkách, což usnadňuje i samotnou aplikaci. Abbott již v přípravách na prodej Humiry rozšiřuje výrobní kapacity tak, aby mohl zajistit stabilní dodávky. Generální ředitel firmy Miles D. White tvrdí, že spoustu lačných pacientů najde mezi těmi, na které se nedostalo s Enbrelem. „Prostoru budeme mít dost. A na Humiru se určitě nebude nikdo dívat jako na odvozený lék,“ dodává.
White si ovšem nemůže dovolit žádný omyl. Firma, kterou řídí, má sice více než stoletou tradici, ale za posledních dvanáct let vyprodukovala pouze jediný přípravek s miliardovým obratem: antibiotikum Biaxin, jehož prodej začíná váznout. Aby toho nebylo málo, Abbott se dosud potýká s problémem kvality produktů, jenž ho za poslední tři roky stál 195 milionů na pokutách od FDA, nemluvě o pokutě ve výši 437,5 milionu dolarů, kterou zaplatil loni jako vyrovnání po trestní žalobě ministerstva spravedlnosti ve věci fakturačních podvodů. Podle analytiků vzrostou letos výnosy společnosti o pouhých deset procent, tedy mnohem méně, než je průměr v odvětví, dosahující sedmnácti procent. Humira je navíc jediným možným trhákem, s nímž může Abbott v blízké budoucnosti přijít na trh.
Amgen však nebere nájezd Abbottu na lehkou váhu. Roger M. Perlmutter, výkonný místopředseda firmy pro výzkum a vývoj, prohlásil, že na útok Abbottu zareaguje Amgen zdůrazňováním pětiletých zkušeností s bezpečností a účinností Enbrelu. U některých pacientů se totiž během raných testů Humiry objevila tuberkulóza, pravděpodobně proto, že přípravek někdy umožní aktivizaci latentní TB. Perlmutter se domnívá, že to zvyšuje nebezpečí, že FDA bude požadovat, aby Abbott na lék umístil varování. (Abbott se brání tvrzením, že riziko tuberkulózy provází všechny obdobné léky.) Amgen se rovněž chystá otestovat Enbrel v méně častých dávkách, aby se jednou mohl konkurentovi vyrovnat i v uživatelském komfortu. Prozatím však Amgen plány na další výzkum pozastavil. „Bohužel nemáme dost léku na to, abychom mohli takové studie provést,“ připouští Perlmutter.
Nicméně Abbott a J&J nejsou pro Amgen jedinými konkurenty. Na lécích proti revmatické artritidě pracují i firmy Pharmacia a Genentech. To není nijak překvapující zjištění, uvážíme-li, že podle analytiků by mohla do roku 2006 dosáhnout celková poptávka po lécích, jako Enbrel a Humira, ve Spojených státech až sedmi miliard dolarů ročně. Část připadne na léky proti jiným zánětlivým onemocněním, například lupénce. Většinu trhu však budou nadále představovat léky proti revmatické artritidě. Amgen bude muset tento segment ovládnout, má-li skutečně dosáhnout obratu tří miliard ročně. Tolik totiž musí Enbrel přinést, aby se akvizice vyplatila, jak připouští generální ředitel Sharer. Zatím ani nepředpověděl, kdy k tomu má dojít.
Stačí to však k tomu, aby se někteří investoři začali pozastavovat nad oněmi jedenácti miliardami za Immunex. „Celá akvizice začíná vypadat trochu předraženě,“ soudí Sven H. Borho, partner investiční společnosti OrbiMed Advisors, jež vlastní akcie Amgenu.
Sharer by rád přesvědčil kritiky koupě o opaku. FDA by měl v prosinci dokončit čtyřměsíční kolaudaci nové továrny na Enbrel na Rhode Islandu. Pokud dostane továrna zelenou, může začít nedostatkový lék chrlit již v lednu. Amgen tím sice nezíská před Abbottem takový náskok, v jaký doufal, ale vedoucí pracovníci neztrácejí optimismus. „Máme báječný lék, jehož úspěch úplně ochromily problémy s výrobou,“ uzavírá Perlmutter. „Naším cílem zkrátka je, aby byl k sehnání.“ Amgen by tak získal aspoň nějakou šanci v bitvě o to, kdo pomůže pacientům trpícím revmatickou artritidou.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc
BusinessWeek
Překlad: Jiří Vrbický