PRAHA (tpk) – Po třech letech restrukturalizace automobilky Mitsubishi Motors a jejího pevnějšího začleňování do koncernu DaimlerChrysler je nejhůře prosperujícím japonským výrobcem osobních vozů. Zatímco Toyota, Nissan a spol. ohlašují vysoké zisky, Mitsubishi předpokládá za finanční rok končící 31. březnem 2004 čistou ztrátu ve výši sto milionů dolarů. Předloni přitom vykázala zisk přes 300 milionů.
Pomoc z nejhoršího by měla přijít podle informací japonského tisku z minulého týdne od ostatních firem ze skupiny Mitsubishi a koncernu DaimlerChrysler, který prostřednictvím svého 37,3procentního podílu automobilku ovládá. Do japonského výrobce by společně měly k 31. březnu nalít asi 1,9 miliardy dolarů. Zástupce DaimlerChrysleru však popřel, že by o podobném kroku bylo rozhodnuto. Finanční ředitel DaimlerChrysleru Manfred Gentz přesto nedávno připustil, že společnost zvažuje navýšení kapitálu v Mitsubishi Motors a na zatím nezveřejněný termín v březnu byla svoláno mimořádné setkání akcionářů.
DaimlerChrysler již v lednu rozhodl o odkoupení 22procentního podílu Mitsubishi Motors ve výrobci nákladních automobilů Mitsubishi Fuso Truck & Bus. Do automobilky tak přiteklo 489 milionů dolarů, které však, jak se shodují analytici, nemohou stačit na vývoj nových vozů a restrukturalizaci výroby. Ani avizovaných 1,9 miliardy dolarů (pokud opravdu do Mitsubishi Motors přijdou) však nemusí být poslední finanční injekcí.
Problémy Mitsubishi vyplývají z pomalého přechodu na společné platformy s DaimlerChryslerem, poklesu prodejů na trhu ve Spojených státech o 26 procent a negativně působily rovněž silný jen a slabý dolar. Naopak na domácím trhu poprvé od roku 1995 zákazníci zakoupili více vozů se třemi diamanty než v roce předchozím, a to 367 tisíc aut (nárůst o 3,4 procenta). V Evropě zaznamenala automobilka loni poprvé růst prodejů od roku 1998. Pro vozy Mitsubishi se rozhodlo o 2,4 procenta klientů více než předloni, takže evropské zastoupení prodalo necelých 208 tisíc vozů. Pozitivním signálem je, že z nové řady modelů se představily zatím pouze sportovně užitkový Outlander a vůz nižší střední třídy Lancer, které se navíc začaly prodávat v květnu, respektive v září. Největší tahouni prodejů, nový Colt a velkoprostorový Grandis, přijdou na evropský trh až letos.
V Česku značka prodala 1193 nových osobních a lehkých užitkových automobilů. V nejprodávanější třídě malých vozů však v tuzemsku neměla zástupce. Tím by měl být nový Colt, který se představí na březnovém autosalonu v Ženevě a v Česku by se měl začít prodávat na koncem léta. Colt je prvním modelem, který by měl těžit ze společné koncernové platformy vytvořené díky spolupráci s DaimlerChryslerem. Na stejném základě je postaven Smart Forfour, oba vozy mají sdílet asi šedesát procent součástek a budou se vyrábět v nizozemském Bornu. Vůz nabízí automobilka se třemi benzinovými motory a jedním dieselovým agregátem. V Japonsku se sice prodává již od listopadu roku 2002, ale evropská verze se bude lišit jak interiérem, tak motory a převodovkami.
Předchozích generací Mitsubishi Colt se v Evropě prodalo 800 tisíc vozů od uvedení té první v roce 1978, takže si od něj v Japonsku slibují hodně. Tento rok by navíc měl být třicátým pro Mitsubishi na evropském trhu. Pokud však má mít čtvrtá největší japonská automobilka důvod k oslavám, bude muset letos výrazně přidat tempo.