Švýcarské aerolinie se stávají prvním provozovatelem nového proudového letounu na kratší vzdálenosti. Tzv. CSeries neboli řada C bude na trhu soupeřit hlavně s regionálními letadly, ale některé verze jsou namířené přímo proti dvěma nejrozšířenějším dopravním letadlům na světě: Airbusu A 32x a Boeingu 737.
Kanadský výrobce letadel Bombardier dosáhl tento týden významného milníku ve vývoji ambiciózního programu CSeries. V rámci slavnostního ceremoniálu v Montrealu předal první kus verze CS100 prvnímu provozovateli nového modelu – švýcarské letecké společnosti Swiss.
Letoun s kapacitou 125 míst bude bázován v Curychu, odkud bude zajišťovat spojení s pařížským letištěm Charlese de Gaulla. Linku v současnosti obsluhuje koncepčně i technologicky zastaralý čtyřmotorový hornoplošník Avro RJ100.
Swiss má objednaných celkem 15 kusů CS100 (včetně toho již dodaného) a 15 CS300. Bombardier aktuálně eviduje 370 závazných objednávek na CSeries. Významná vzpruha pro program přišla v dubnu letošního roku, kdy Delta oznámila nákup 75 kusů CS100 s opcí na 70 dalších. Podle magazínu Airways News se kupní cena pohybovala okolo 25 až 29 milionů USD (přibližně 600-700 milionů Kč), což představuje dvoutřetinovou slevu z ceníkových 71,8 milionu USD (1,8 mld. Kč).
Srovnání kapacity dopravních letadel. Autor: CeruttiPaolo via Wikimedia Commons
CSeries má dvě varianty, CS100 a CS300. Jejich základní parametry uvádíme v tabulce. Zatímco menší model se na trhu utká s typickými regionálními letadly jako Embraer E-Series, CS300 je namířena proti novým generacím dvou nejrozšířenějších dopravních letadel na světě: Airbusu A319neo a Boeingu 737 MAX 7. Tyto varianty nicméně tvoří menšinu prodejů, větší zájem je o letadla s kapacitou 150-200 míst (A320neo a 321neo, 737 MAX 8 a 737 MAX 9). Proti nim zatím nemá Bombardier nic než čistě hypotetický CS500, který existuje jen v představách analytiků, ale oba dominantní hráči si nové nebezpečí dobře uvědomují. I proto nabídl Boeing společnosti United Airlines 25 kusů modelu 737-700 (současná generace) za směšných 25 milionů dolarů (610 milionů) za kus, aby ji přiměl rozmyslet si plánovaný nákup CSeries. Úspěšně.
Bombardier CSeries | ||
---|---|---|
Model | CS100 | CS300 |
Max. počet cestujících | 133 | 160 |
Délka (m) | 35,0 | 38,7 |
Rozpětí (m) | 35,1 | 35,1 |
Max. vzletová hmotnost (kg) | 60 781 | 67 585 |
Dolet (km) | 5741 | 6112 |
Cena (mil. USD) | 71,8 | 82,0 |
Pro konstrukci CSeries je typický vysoký podíl kompozitů (46 %). Cestující se mohou těšit na větší okna a zejména velké stropní schránky, které slibují největší úložnou kapacitu v poměru k počtu sedadel. Širší ulička by zase měla urychlit nastupování a vystupování cestujících a tím přispět ke zkrácení času, který stroj stráví při každé zastávce na zemi.
Čtěte dále:
Ruský Irkut MC-21 se pouští do přímého boje s Airbusem a Boeingem