Fúze Delty a Northwestu bude mít...
Celý podtitul:
Fúze Delty a Northwestu bude mít patrně za následek méně linek a vyšší ceny letenek v celém odvětví
Za tři desetiletí od deregulace letecké dopravy se cestující veřejnost dočkala toho, že létala úplně, či alespoň skoro zadarmo. Po vyčerpávajících cenových válkách mezi aeroliniemi, jež usilovaly o získání výhody nad konkurenty, se ceny letenek v USA propadly od roku 1978 reálně o více než 50 procent. Následkem toho se objevily lety za 49 dolarů a typ cestování, který byl kdysi sférou zámožných lidí, se proměnil v oblíbenou proletářskou zábavu.
Když však vrchní ředitelé společností Delta Air Lines a Northwest Airlines 15. dubna zpečetili podáním ruky dohodu o fúzi, patrně to ohlásilo konec éry levného cestování. V tomto novém věku by významné aerolinie mohly dosáhnout kritické masy potřebné k dostatečnému zvýšení cen letenek, aby začaly částečně kompenzovat ztráty ve výši 29 miliard dolarů, jež utrpěly od roku 2001.
Vrchní ředitel Delty Richard Anderson slíbil, že provede jen minimální redukci pracovních sil, letadlových flotil a struktur tras obou přepravců. Ovšem většina odborníků na leteckou dopravu nepovažovala tento slib za nic víc než úlitbu politikům, odborům a dalším kruhům, které se mohou pokusit fúzi zmařit. Je to proto, že spojení Delta-Northwest téměř určitě uvede do pohybu vlnu podobných sňatků. Díky tomu budou mít nově vzniklí megadopravci při stanovování cen takovou moc, že jejich účetnictví bude stále v černých číslech. Fúze Delty „zvěstuje novou éru a myslím, že se dočkáme méně linek, plnějších letadel – a vyšších cen letenek“, prohlašuje Robert W. Mann, specialista na leteckou dopravu z Port Washingtonu ve státě New York.
Anderson ujistil analytiky, že je schopen dosáhnout jedné miliardy dolarů v podobě zvýšených tržeb a snížených nákladů jen synchronizací letadlové flotily a struktury tras Delty a Northwestu. Pozorovatelé z odvětví se však domnívají, že to sloučené letecké společnosti, která ponese jméno Delta, nebude stačit k tomu, aby byla zisková. Jestliže se cena ropy udrží zhruba na 111 dolarech za barel, Vaughn Cordle, pilot Boeingu 777, který vede výzkumnou firmu AirlineForecasts, odhaduje, že dvanáct největších amerických přepravců postihne letos ztráta devět miliard dolarů. Tento prodělek by odčerpal téměř 40 procent hotovosti přepravců a mohl by i silné operátory jako American Airlines přinutit, aby uvažovali o bankrotu. Jenže kapitola jedenáct amerického zákona o úpadku, která dlouho byla preferovaným prostředkem k tomu, aby se odvětví zbavilo dluhů a reorganizovalo podniky, už nemusí být tím útočištěm, jímž bývala.
Nedávná likvidace tří menších přepravců, kteří ohlásili úpadek – ATA Airlines, Skybusu a Aloha Airlines –, svědčí o tom, že dny, kdy investoři ochotně dávali nemocným aeroliniím čerstvý kapitál do nového začátku, jsou pryč. „Myslím, že investoři docházejí k závěru, že jen využívání levných letenek, aby se zaplnila sedadla, není modelem podnikání,“ uvádí letecký konzultant Stuart A. Klaskin.
Následkem toho, že společnost Air France-KLM ustoupila od dřívějšího plánu investovat do sloučené firmy Delta-Northwest 750 milionů dolarů, řídící pracovníci Delty se asi budou muset obrátit na Wall Street, aby dali dohromady nejméně miliardu dolarů. Ta bude potřebná k uhrazení nákladů spojených s integrací. Když se tak stane, tamní investoři budou určitě vyžadovat, aby Delta provedla tak hlubokou restrukturalizaci, aby byla zisková i v době, kdy barel ropy stojí sto dolarů.
To by pro pasažéry bohužel znamenalo snížení přebytečné kapacity, jež přispívala k cenovým válkám v odvětví. Delta dokonce ještě před fúzí ohlásila plány na přesun deseti procent své kapacity do zámoří. Avšak Gabor Kovacs, bývalý ekonom Federálního leteckého úřadu (FAA), který je v současnosti konzultantem společnosti Morten Beyer & Agnew, tvrdí, že aby šestice největších tradičních aerolinií pokryla své kapitálové náklady, bude muset zmenšit letadlové flotily o devatenáct procent a zvýšit ceny letenek o 22 procent. To by průměrnou cenu zpáteční letenky zvedlo z 280 asi na 340 dolarů.
Třebaže se toto zvýšení může zdát malé, Kovacs se domnívá, že by bylo dostatečné, aby vytlačilo „plebs“ z trhu a snížilo počet pasažérů amerických dopravců z 299 milionů na 240 milionů ročně. Takovou cenu však budou muset aerolinie – a jejich pasažéři – pravděpodobně zaplatit za ziskovost.
DELTA FORCE
Jak bude vypadat Delta-Northwest po fúzi:
Obsluhovaná města 390 v 67 zemích
Tržby 31,7 mld USD
Počet zaměstnanců 87 000
Podíl na trhu USA 20,5%
Podíl na globálním trhu 6,7%
Pramen: Delta Air Lines, Northwest Airlines
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl